اخبارصنعت و معدن

ادامه پدیده چین هراسی صنعت سنگ را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد

به گزارش صنعت کار، احمدرضا بصیری، مسئول کمیته سنگ های تزئینی در این جلسه ضمن تشریح گزارش «چگونه ساختار بیداری اقتصادی را در ماه اول در سازمان ایجاد کنیم؟» گفت: این گزارش توسط ستاد توانمندسازی و مديريت عصر كرونا در اتاق و واحد توسعه كسب وكار اتاق بازرگاني با مشاركت دانشگاه های استان در راستای بهبود زيست بوم كسب وكار تهیه شده است.

وی با استناد به این گزارش، حفاظت از کارکنان از طریق غربالگری، استفاده از تجهیزات سلامتی لازم، افزایش سیستم دورکاری و ایجاد انعطاف برای جبران خسارات وارده را مهم دانست و بر همکاری حداکثری کارخانجات با معادن به منظور کاهش آثار سوء ویروس کرونا تاکید کرد و افزود: استفاده کارخانه ها از قراردادهای مشارکتی، با معادن هم در تامین نقدینگی و هم زنجیره تامین آنها بسیار موثر است.

مسئول کمیته سنگ های تزئینی تمایل کارخانجات به خرید از معادن در شرایط کنونی را موجب بروز مشکلاتی برای معدن داران دانست و بهینه سازی ظرفیت تولید و پرهیز از تولیدات زیاد و بدون سفارش را مهم ارزیابی کرد و گفت : در دوران پسا کرونا به دلیل تغییر فرهنگ مصرف باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که تولیدات اضافه گریبانگیر صاحبان کسب و کار نشود.

بصیری تجهیز سیستم ها، نظارت دقیق بر موجودی انبار، سرعت دهی به خدمات پشتیبانی و اداری را نیز مهم دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون در آستانه افزایش قیمت نهاده ها، ماشین آلات و تجهیزات معدنی هستیم، بازنگری منابع تامین از اهمیت زیادی برخوردار است.

مسئول کمیته سنگ های تزئینی همچنین بر ضرورت تمرکز دقیق بر موجودی کالای آماده بارگیری و توسعه فعالیت در فضای مجازی برای نزدیک تر شدن به مصرف کننده نهایی تاکید کرد.

بصیری توجه ویژه به پروتکل های ابلاغی وزارت صمت و بهداشت، رعایت اصول فاصله گذاری، ایجاد زیرساخت های فضای مجازی و تدوین سناریو برای ادامه شرایط بحران  را نیز مهم دانست و گفت: بر اساس گزارش مکنزی چنانچه رکود موجود حالت پایدار پیدا کند، دنیا از تولید کالاهای لوکس به سمت کالاهای مصرفی حرکت خواهد کرد و با توجه به اینکه در کشورمان به دلیل عدم امکان صادرات سنگبری ها توجه ویژه به بازار داخل داشته و بر تولید کالاهای لوکس متمرکز شده اند، این مهم را باید مورد توجه قرار دهند.

وی پدیده متهم کردن چین به عامل شیوع کرونا را در قوت گرفتن احتمال حرکت ترمینال سنگ دنیا از چین به مقاصد اروپایی و هند را  موثر دانست.

بصیری در ادامه ایجاد تعامل میان ایمیدرو و صنعت سنگ را از مهم ترین اقدامات کمیسیون معادن دانست و افزود: بر اساس توافق صورت گرفته امکان واردات ماشین آلات از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری معادن میسر شده است، همچنین حمایت مالی این مجموعه از پایان نامه های دانشجویی و ایجاد ساز و کاری برای سهیم نمودن ایمیدور در امور بازرگانی معادن از دیگر اقدامات کمیسیون معادن برای بهبود وضعیت معدنکاران بوده است.

حسام الدین فرهادی، مشاور کمیسیون معادن نیز با تاکید بر اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از سال آینده دنیای جدیدی را تجربه خواهیم کرد، گفت: صاحبان کسب و کار در این شرایط با یک برنامه ریزی صحیح و حساب شده می توانند تغییرات مثبتی در کسب و کار خود ایجاد کنند. وی عدم تطابق با شرایط جدید را موجب حذف صاحبان کسب و کار از بازار دانست.

علیرضا رستگار دبیر کمیسیون معادن در این جلسه ضمن اعلام شرایط ورود ماشین آلات معدنی نو و کارکرده بر اساس پروانه بهره برداری، ضمن اشاره به مصوبات ایمیدرو درخصوص حمایت مالی از پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی، از فعالان صنعت سنگ درخواست کرد تا از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برای تحول این صنعت استفاده کنند.

حسین حاجی آبادی عضو کمیته نیز افزود : در زمان اوج شیوع ویروس کرونا فعالیت واحد بازرگانی تعطیل و برای پرسنل آموزش بازاریابی و بازرگانی برگزار شد. همچنین محصولا ت تولیدی شرکت نیز تا رسیدن به مشتری مشمول بیمه شد. وی در پایان با توجه به مشکلات حمل و نقل دریایی درخواست کرد تا از طریق اتاق بازرگانی درخواستی درخصوص تسهیل شرایط حمل و نقل ارسال شود.

سجاد قاسمی عضو کمیته نیز گفت: شرکت های که در شرایط کرونا هوشمندانه عمل می کنند نه تنها مشتریان خود را حفظ می کنند بلکه به تعداد آنها نیز می افزایند. در شرایط کنونی سفارشات از واحد فرآوری وجود دارد ولی هنوز معادن فعالیت سابق خود را شروع نکرده اند.

داودی عضو کمیته بیان کرد : بازرسی شبانه روزی از خطوط تولید و کیفیت محصولات و همچنین ارسال تصاویر و فیلم های مستند از واحد فرآوری برای مشتریان در قبل از شرایط کرونا باعث شد تا در مدت شیوع ویروس و محدودیت سفر مشتریان حفظ شوند و در جریان کیفیت محصولات تولیدی باشند. کشورهای حوزه های خلیج فارس و آفریقا فعلا از چین خرید نمی کنند و شرکت های ایرانی که در این مدت فعال بودند می توانستند با کمی هوشمندی مشتریان جدید را جذب کنند.

علیرضا عقیلی عضو کمیته نیز در این جلسه تصریح کرد : پیشنهاد می شود معادنی که از مراکز شهری دور هستند سیستم های کنترل و نظارت اینترنتی را اجرا کنند. همچنین معادن و واحدهای فرآوری سنگ تزئینی درخصوص تولید محتوا، تجارت الکترونیک، بازاریابی های الکترونیک و مالکیت معنوی و ثبت نام تجاری فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا