اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

سامانه بهین یاب، سامانه ای برای حذف دلالان

به گزارش صنعت کار، حسن روحانی رییس جمهوری در بخشی از این تماس به موضوع حذف دلالان اشاره داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تسریع در تحقق موارد ذکر شده در حکم سرپرستی باید برنامه ریزی دقیق انجام گیرد، به موضوع نابسامانی در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در همین راستا طبق یک برنامه ریزی روشن و شفاف که هم برای تولید کنندگان خودرو و هم برای مردم کاملا آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد. این مسیر باید به گونه ای طراحی شود که به حذف نقش آفرینی کاذب واسطه ها و دلالان در تعیین قیمت خودرو و ارجحیت یافتن منفعت مردم و تولیدکنندگان خودرو منجر شود و قطعا تحقق این موضوع عمل به مصوبه ستاد اقتصادی دولت خواهد بود.

البته وجود فضای واسطه گری تنهای به بازار خودرو ختم نمی شود بلکه صنایع پایین دستی بخش معدن نیز امروز با چالش واسطه گری همراه هستند که منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود. درنتیجه بخش معدن نیز باید در جهت کاهش دلالی سازوکارهای مشخصی را تعریف کند.

خرید و فروش در بورس کالا تا اندازه ای به حذف دلالان و شفاف شدن معاملات کمک خواهد کرد اما برخی تصمیمات مانند فروش نقدی نیز پای دلالان را به بازار باز می کند. به همین دلیل فعالان حوزه های مختلف صنایع معدنی خواستار آغاز فروش اعتباری در بورس هستند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند. اما در کنار موارد یاد شده و افزایش نظارت ها بر بازار، استفاده از سامانه بهین یاب نیز می تواند حضور دلالان در بازار را کمرنگ کند.

علی اصغر بهرامی کارشناس بازار فلزات در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به موضوع حذف واسطه گری های در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف واسطه ها از ساز و کارهایی استفاده می کند. در واقع سامانه بهین یاب، سامانه ای است که به کاهش دلالان کمک می کند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگانی که آمار و گزارش های مالی، تولید، فروش و خرید مواد اولیه خود را در این سامانه ثبت می کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها اجازه می دهد خرید  مواد اولیه را از طریق بورس انجام دهند.

به گفته بهرامی، البته این سامانه جای کار بسیار دارد و باید بیشتر به آن پرداخته شود و به نوعی ساز و کار آن را آسان کرد.

این کارشناس بازار فلزات ادامه داد: به اعتقاد بنده بهترین راه برای حذف واسطه گری ها، سامانه بهین یاب است که چند سالی از شروع کار آن می گذرد، اما همانطور که اشاره شد باید بیشتر به این سامانه پرداخته شود.

بهرامی در ادامه با اشاره به اقتصاد آزاد نیز، بیان کرد: البته نباید فراموش کرد اقتصاد آزاد نیز به حذف دلالان کمک می کند  اما این اتفاق مستلزم آن است که در بخش تولید و مواد اولیه (صادرات و واردات) دست باز بوده و اقتصاد بر مبنای عرضه و تقاضا باشد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا