اخباربرگزیدهخودرو

معاملات بازار با بلاتکلیفی قیمت ها قفل شد/ بازار خودرو نیازمند یک محرک

به گزارش صنعت کار، در هفته ای که گذشت روند کاهشی قیمت ها در بازار خودرو ادامه یافت و منجر به عمیق تر شدن رکود این بازار شد. تا پیش از این که به واسطه قیمت های بالا و کاهش قدرت خرید امکان معامله در این بازار وجود نداشت و حال نیز انتظار بازار برای اعلام قیمت های جدید مانع از انجام هرگونه خرید و فروش شده است.
فعالان بازار بلاتکلیفی بازار را آسیبی بزرگ می دانند و معتقدند در صورت اعلام قیمت های جدید تکلیف خریدار و مشتری مشخص است اما در شرایط فعلی خریدار به امید کاهش بیشتر و فروشنده نیز از ترس افزایش قیمت ها تمایلی به معامله ندارند و این روند بیشترین ضربه را به بازار خودرو زده است.
این در حالیست که در ساعات پایانی روز سه شنبه نیز فهرستی از قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت منتشر شد اما تنها با گذشت دو ساعت از انتشار، این خبر تکذیب و شورای رقابت تاکید کرد که قیمت های جدیدی از سوی این شورا اعلام نشده زیرا مسئول اعلام قیمت های جدید این شورا نبوده و نخواهد بود.
این شرایط در حالیست که بر اساس پیش بینی ها مقرر شده که افزایش قیمت به خودروهای معوق تعلق نگیرد
در همین حال نعمت الله کاشانی، بازرس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اشاره به رکود حاکم‌ بر بازار خودرو، خواستار هرچه سریع تر اعلام شدن قیمت ها شده و می گوید: بلاتکلیفی بزرگترین چالش این بازار است و تا زمانی که قیمت ها مشخص نباشد بدون شک وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند.
وی با بیان این که در حال حاضر هیچ خرید و فروشی در بازار انجام نمی شود، تصریح می کند: به دلیل نامشخص بودن قیمت ها تقاضایی در بازار وجود ندارد در عین حال عدم عرضه کافی نیز مزید بر علت شده و فعالیت نمایشگاه داران را با چالش مواجه کرده است.
کاشانی ادامه می دهد: در صورت افزایش عرضه از سوی خودروسازان در کنار مشخص شدن قیمت خودروها وضعیت بازار بهبود خواهد یافت.
در همین حال نگاهی به قیمت خودروها در بازار نشان از کاهش چشمگیر قیمت ها دارد و هرچند هنوز با قیمت های شب عید فاصله داشته اما نسبت به قیمت های پس از تعطیلی عید نوروز کاهش یافته و امید را به خریداران خودرو بازگردانده است چرا که شیب صعودی قیمت ها در چند هفته گذشته امید کسانی که در خیال خرید خودرو بودند را تبدیل به رویا کرده بود.
هم اکنون قیمت هر دستگاه پراید 111 به حدود 67 میلیون تومان و قیمت پژو 206 تیپ دو هاچ بک پرطرفدار بازار خودرو به 115 میلیون تومان رسیده است. در همین حال پژو 405 GLX ، 110 میلیون تومان و سمند LX نیز 116 میلیون تومانی شد که کاهش را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرده اند.
پژو پارس نیز به 138 میلیون تومان کاهش یافت و رانا نیز 168 میلیون تومانی شد. با این حال انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها و همچنین فاصله قیمت کارخانه تا بازار وجود دارد.
 بازار خودرو این روزها بیشتر از همیشه نیاز به محرک دارد و این امر جز با اعلام قیمت های جدید محقق نخواهد شد چرا که بدون شک این بازار همواره متقاضیانی خواهد داشت اما به دلیل نامشخص بودن شرایط فعلی، خریداران فعلا دست نگاه داشته اند که شفاف سازی قیمت ها می تواند این رکود را بشکند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا