اخبارصنعت و معدن

بهره برداری از ۲۳ نوع ماده معدنی در فارس

به گزارش صنعت کار، حمید رضا ایزدی گفت: بر اساس ویژگی‌های زمین‌شناسی معدنی، هم اینک از ۳۷ نوع ماده معدنی شناسایی شده در استان ۲۳ نوع از جمله سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ آهن، مس و گرانیت در حال بهره‌برداری است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: تنوع مواد معدنی قابل برداشت، تنوع سنگ‌های تزئینی و نما با مزیت صادراتی، وجود انواع خاک‌های نسوز و صنعتی، منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی، کشف ذخایر دولومیت در جنوب استان، وجود ظرفیت‌های سنگ آهن در شرق فارس و معادن فلزی استان از جمله قابلیت‌های معدنی فارس است.

او ادامه داد: هم‌اینک ۶۴۳ معدن فعال با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال و اشتغال هشت هزار ۳۳۵ نفر و ذخیره‌ای معادل سه هزار و ۳۲۶ میلیون تن و تولید و استخراج سالانه افزون بر ۵۰ میلیون تن مواد معدنی در این استان وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در سال ۹۸ در بخش معدن ۳۴ پروانه بهره‌برداری اکتشاف، ۱۵ فقره گواهی کشف و ۴۲ پروانه بهره‌برداری در استان صادر شد.

ایزدی اضافه کرد: استان فارس از نظر تعداد معادن رتبه و میزان استخراج در کشور رتبه چهارم و از نظر ذخایر معدنی رتبه هفتم کشور را در اختیار دارد و از جمله استان‌هایی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

او افزود: ایجاد واحد‌های صنایع معدنی که مواد معدنی مورد نیاز آن‌ها از معادن استان قابل تامین است علاوه بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده، اشتغال پایداری را ایجاد خواهد کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس را از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: این طرح در شرایط فعلی یکی از نقاط قوت و امید بخش در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صادرات، تقویت زنجیره‌های تامین و ایجاد ارزش در بخش معدن و ایجاد فرصت‌های مناسب برای معرفی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیند‌های حضور و مشارکت در جامعه معدنی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا