گوناگون

عاری بودن مواد و صنایع معدنی از تحریم‌ها فرصت بسیار مغتنم برای استان است

به گزارش صنعت کار، حبیب امین‌زاده در جلسه با جمعی از معاونین و مدیران وزارت صمت، اظهار کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در مقاطع فولادی، تولید و صادرات لوازم خانگی، شیرینی و شکلات کشور، صنعت چرم و کفش و پیشگامی در صنعت مس و شیشه کشور، تنها بخشی از دستاوردهای صنعتی استان آذربایجان شرقی در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ۹۰‌ درصد فعالیت بخش صنعت آذربایجان شرقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است و به عنوان استان شاخص در این زمینه در سطح کشور محسوب می‌شویم.

امین‌زاده، جذب سرمایه‌گذاری در دو ماهه اول سال جهش تولید از طریق صدور 230 فقره جواز تأسیس ایجادی برای شروع سرمایه‌گذاری در داخل شهرک‌های صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری 3000میلیارد تومان و اشتغال 6000 نفر را نشان دهنده علاقه مندی سرمایه گذاران به بخش صنعت استان دانست .

رئیس سازمان صمت استان از کسب رتبه اول استان در صدور جواز توسعه‌ای در کشور در دو ماهه سال جاری خبر داد و افزود: حمایت و توسعه سرمایه‌گذاری‌های موجود با صدور25 فقره جواز توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت و تنوع محصولات تولیدی واحدهای صنعتی با پیش‌بینی افزایش سرمایه‌گذاری 215 میلیارد تومان و افزایش اشتغال 400 نفر از دیگر اقدامات سازمان در این حوزه است.

امین زاده با تأکید بر رویکرد سازمان در پیگیری محورهای هفت گانه وزارت صمت، افزود: تکمیل زنجیره ارزش فولاد و توسعه بازار های خارجی به عنوان یکی از برنامه‌های محوری استان در سال جهش تولید است.

وی صنایع غذایی از جمله شیرینی و شکلات را از دیگر صنایع دارای ظرفیت استان برشمرد که با حمایت‌های لازم برای توسعه بازارهای خارجی، می‌توان زمینه رونق این صنعت و ایجاد اشتغال را شاهد بود .

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به رشد 150 درصدی صدور پروانه اکتشاف در دو ماهه اول سال جاری نسبت به سال 98، گفت : طی فروردین و اردیبهشت 99 که به عنوان سال جهش تولید از آن یاد می‌شود، برای دو واحد معدنی با تناژ اسمی 825 هزار تن و ذخیره قطعی حدود شش میلیون تن پروانه بهره‌برداری صادر شده است .

وی گفت: طرح‌های تکمیل زنجیره کانی غیرفلزی شامل طرح الیاف شیشه مرند، طرح خاک چینی و آهک هیدراته، طرح‌های تکمیل زنجیره معادن زغال سنگ نیز از دیگر اقدامات مهم حوزه معدن در استان است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان از صدور تعداد 10 مجوز برداشت برای معادن با تناژ اسمی حدود 140 هزار تن خبر داد و افزود : سال 99 تمام همت خود را برای توسعه معدنی استان و احیای معادن بکار خواهیم بست.

وی جلوگیری از خام فروشی را از برنامه‌های محوری سازمان صمت استان برشمرد و اظهار کرد: معدن و صنایع معدنی زیربنای صنایع بزرگ بوده و لازم است که با اجماع و همت همگانی به سمت نهادینه کردن توانمندی‌های معدنی و حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش حرکت کنیم و با ارتقا دانش معدنی به علوم روز و فناوری‌های نوین معدنی در کنار بهره‌مندی از صنایع دانش بنیان در توسعه صنایع معدنی و بخش استحصال برنامه‌ریزی کنیم.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا