اخبارصنعت و معدن

وضعیت ۴۴ کالای منتخب صنعتی و معدنی رصد می‌شود

به گزارش صنعت کار، مهدی صادقی نیارکی روز سه شنبه در نشست مشترک رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با معاونین و مدیران وزارت صنعت ، معدن و تجارت برعملیاتی شدن محورهای هفت گانه وزارت در سال جهش تولید تأکید کرد و افزود: ظرفیت های منطقه ای و بومی در استان ها بویژه درسال جهش تولید از مهمترین مواردی است که باید موردتوجه مدیران سازمان های صمت استان قرار گرفته و با تراز تجاری مثبت درحوزه صنایع ، بالندگی اقتصاد صنعتی کشور را شاهد باشیم.

وی با اشاره به برنامه های حمایتی وزارت صمت در تولید و تعمیق ساخت داخل و استقلال صنعتی بر افزایش خود اتکایی صنعتی و توسعه صادرات صنعتی به ویژه در استان ها تاکید کرد و ادامه داد: مکانیزمی با همکاری معاونت طرح و برنامه ، سازمان توسعه تجارت و معاونت امور معدنی برای رصد وضعیت ۴۴ کالای منتخب صنعتی و معدنی در نظر گرفته شده است و مقرر شد وضعیت هر زنجیره با رویکرد تامین مواد اولیه، افزایش ظرفیت تولید مورد بررسی قرار گیرد.

آذربایجان شرقی قابلیت تولید ۷۰درصد قطعات خودرو را داراست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست، استان را سرآمد منطقه و کشور در صنعت قطعه سازی دانست و گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید قطعات خودرو در کشور است و تعداد قطعه سازان استان حدود ۶۰۰ واحد با اشتغالزایی افزون بر ۲۵ هزار نفر است که ظرفیت تولید ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز خودرو را داراست و عنوان اولی کشور در سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت خودروسازی را به خود اختصاص داده است .

حبیب امین زاده اظهار کرد: بازگردانی به چرخه تولید و ادامه فعالیت تعداد ۱۲ واحد تولیدی با تغییر مدیریت پروانه بهره برداری آنها ، بازدید از ۱۳۰ واحد و طرح صنعتی در استان در دو ماهه سال جهش تولید ، پایش و رصد سرمایه گذاری بیش۱۷۰۰ طرح در دست اجرا در استان و تهیه گزارش پیشرفت فیزیکی از جوازهای تاسیس درحال اجرا در استان و هدفگذاری راه اندازی بیش از ۵۰۰ طرح تا پایان سال تنها بخشی از رئوس برنامه های سازمان صمت استان در سال جهش تولید است .

وی استمهال بدهی ۲۴ واحد تولیدی استان به میزان ۷۵ میلیارد تومان برای صیانت از اشتغال و جلوگیری از تعطیلی واحدها ، اعطای معافیت گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید و تکنولوژی ماده ۱۱۹ به تعداد ۳۹ فقره به ارزش ۱۷ میلیون دلار ، تشکیل مستمر و منظم جلسات گارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پیگیری دقیق اجرای مصوبات کارگروه و معرفی تعداد ۲۶ واحد تولیدی استان به منظور خرید بی واسطه مواد اولیه از بورس در دو ماهه سال جاری در راستای تامین مواد اولیه پایدار برای واحدهای تولیدی را به عنوان بخشی از اقدامات حمایتی سازمان صمت آذربایجان شرقی یاد کرد .

رییس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در مقاطع فولادی، تولید و صادرات لوازم خانگی، شیرینی و شکلات کشور، صنعت چرم و کفش و پیشگامی در صنعت مس و شیشه کشور تنها بخشی از دستاوردهای صنعتی آذربایجان شرقی در دهه های گذشته محسوب می شود.

وی ادامه داد: ۹۰‌درصد فعالیت بخش صنعت آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است و به عنوان استان شاخص در این زمینه در سطح کشور محسوب می شویم.

پیش بینی سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مربوط به بخش صنعت آذربایجان شرقی در ۲ ماهه امسال 

امین زاده جذب سرمایه گذاری در ۲ ماهه اول سال جهش تولید از طریق صدور ۲۳۰ فقره جواز تأسیس ایجادی برای شروع سرمایه گذاری در داخل شهرک های صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری ۳۰۰۰میلیارد تومان و اشتغال ۶۰۰۰ نفر را نشان دهنده علاقه مندی سرمایه گذاران به بخش صنعت استان دانست.

رئیس سازمان صمت استان از کسب رتبه اول استان در صدور جواز توسعه ای در کشور در ۲ ماهه سال جاری خبر داد و افزود: حمایت و توسعه سرمایه گذاری های موجود با صدور ۲۵فقره جواز توسعه ای برای افزایش ظرفیت و تنوع محصولات تولیدی واحدهای صنعتی با پیش بینی افزایش سرمایه گذاری ۲۱۵میلیارد تومان و افزایش اشتغال ۴۰۰ نفر از دیگر اقدامات سازمان در این حوزه می باشد.

امین زاده با تأکید بر رویکرد سازمان در پیگیری محورهای هفت گانه وزارت صمت افزود : تکمیل زنجیره ارزش فولاد و توسعه بازار های خارجی به عنوان یکی از برنامه های محوری استان در سال جهش تولید می باشد . وی صنایع غذایی از جمله شیرینی و شکلات را از دیگر صنایع دارای ظرفیت استان برشمرد که با حمایتهای لازم برای توسعه بازارهای خارجی می توان زمینه رونق این صنعت و ایجاد اشتغال را شاهد بود.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به رشد ۱.۵ برابری صدور پروانه اکتشاف در ۲ ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: در فروردین و اردیبهشت امسال که به عنوان سال جهش تولید از آن یاد می شود ، برای ۲ واحد معدنی با تناژ اسمی ۸۲۵ هزار تن و ذخیره قطعی حدود ۶ میلیون تن پروانه بهره برداری صادرشده است.

امین زاده، عاری بودن مواد و صنایع معدنی از تحریم ها را یک فرصت بسیار مغتنم برای استان دانست و پی گیری طرح‌های تکمیل زنجیره مس سونگون شامل فاز سوم تغلیظ و کاتد در شهرک تخصصی صنعتی پایین دستی مس ورزقان، طرح‌های تکمیل زنجیره فلزات اساسی شامل شمش، بیلت، آهن اسفنجی و ورق فولادی، احیای طرح نفلین سینیت سراب و شهرک صنعتی پایین دستی آن و نفلین سینیت کلیبر را ‌از دیگر برنامه های راهبردی سازمان صمت استان برای سال جاری برشمرد .

وی گفت: طرح‌های تکمیل زنجیره کانی غیرفلزی شامل طرح الیاف شیشه مرند، طرح خاک چینی و آهک هیدراته، طرح‌های تکمیل زنجیره معادن زغال سنگ نیز از دیگر اقدامات مهم حوزه معدن در استان می باشد .

صدور ۱۰ مجوز برداشت معادن در آذربایجان شرقی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از صدور تعداد ۱۰ مجوز برداشت برای معادن با تناژ اسمی حدود ۱۴۰ هزار تن خبر داد و افزود: امسال تمام همت خود را برای توسعه معدنی استان و احیای معادن بکار خواهیم بست .

وی جلوگیری از خام فروشی را از برنامه های محوری سازمان صمت استان برشمرد و اظهار داشت : معدن و صنایع معدنی زیربنای صنایع بزرگ بوده و لازم است که با اجماع و همت همگانی به سمت نهادینه کردن توانمندیهای معدنی و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش حرکت کنیم و با ارتقا دانش معدنی به علوم روز و فناوریهای نوین معدنی در کنار بهره مندی از صنایع دانش بنیان در توسعه صنایع معدنی و بخش استحصال برنامه ریزی کنیم .

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا