اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

بازار جهانی نفت در حال جبران است

به گزارش صنعت كار، قیمت نفت در روز سه شنبه صعود کرد و به دلیل خسارت های ناشی از همه گیر ويروس كرونا، در حالی که بازارها با افزایش اعتماد به نفس نسبت به بهبود جهانی رو به افزایش بودند ، صعود کردند.

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با ۵۰ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش به ۳۸ دلار و ۶۹ سنت رسید. دیروز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا یک دلار و ۳۶ سنت کاهش یافته بود. قیمت نفت برنت نیز پس از افت ۱.۵ دلاری در جلسه قبل و پایان دادن به روند افزایشی ۷ روزه، امروز با ۵۶ سنت معادل ۱.۴ درصد رشد به ۴۱ دلار و ۳۶ سنت رسید.

مایکل مک کارتی تحلیلگر بازار نفت در موسسه سی ام سی مارکتس گفت: در حالی که قیمت نفت برنت در بالای ۴۰ دلار باقی مانده است این صحبت در میان تجار در جریان است که نفت خام آمریکا نیز به زودی به این سطح خواهد رسید.

شهر نیویورک ، ایالات متحده که به سختی در معرض شیوع کرونا ویروس قرار دارد ، پس از حدود سه ماه دوباره شروع به کار مجدد کرد و این نشان داد زندگی در حال بازگشت به حالت عادى پیش از شیوع بیماری است که می تواند باعث بازگشت تقاضای سوخت شود.

به گزارش رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ، روسیه و سایر تولید کنندگان ، گروهی موسوم به اوپک + ، روز شنبه با توافق یک ماهه تا ماه ژوئیه با رکورد 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش تولید را توافق کردند.

بدون شك با افزايش قيمت جهانى نفت و شروع بكار دوباره كارخانه ها شرايط بازارهاى جهانى پايدارتر از چند ماهه اخير شوند.

البته در ايران بدليل وجود مشكلات ناشى از تحريم و بسته بودن مرزها و بنادر بسيارى از كارخانه ها با كاهش ظرفيت مشغول بكار هستند. در حالی که نبود چنین مشکلاتی می توانست با کاهش قیمت نفت، قیمت تمام شده برای تولید برخی مواد شیمیایی را کاهش داد.

حال با رشد قیمت نفت، صنایع فعال در این حوزه با مشکلات جدیدی همراه می شوند یعنی علاوه بر نبود مواد اولیه در بازار و مشکلات واردات، قیمت مواد اولیه نیز افزایش پیدا می کند. این موضوع می تواند از رشد تولید کاسته و رقابت پذیری محصولات شیمیایی با پایه نفت را در بازارهای صادراتی را کاهش دهد.

البته در حال حاضر صاحبان صنایع منتظر تصمیم دولت برای ارائه تسهیلات به جهت خسارت های ناشی از بحران کرونا هستند، حال در صورت ارائه این تسهیلات و با توجه به مشکلات یاد شده، تامین مواد اولیه بحران جدی پیش روی صنعتکارانی است که مواد اولیه آنها وابسته به نفت است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا