اخباربرتربرگزیدهخودرو

نیاز انباشته خودرو با قرعه کشی های فروش/ در انتظار کاهش قیمت خودرو نباشید

به گزارش صنعت کار، در حال حاضر امیدها برای کاهش بیشتر قیمت ها در بازار خودرو و همچنین التهاب موجود در این بازار پرحاشیه پس از انجام قرعه کشی رنگ باخته و حتی انتظار می رود در چند هفته آینده و پس از آرام شدن جو روانی حاکم، روند صعودی قیمت ها آغاز شود. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند روش انجام شده قرعه کشی با توجه به نیاز ایجاد شده برای خودرو تنها از این حیث می تواند مثبت باشد که امکان ثبت نام را برای همه فراهم کرده در غیر این صورت نمی تواند روش درستی برای تنظیم بازار، کنترل قیمت ها و یا رساندن خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی خودرو باشد در این میان تنها خودروسازان را از موضوع دخالت در روند ثبت نام مبرا می کند. بررسی روند بازار نیز نشان می دهد که قیمت ها پس از انجام قرعه کشی نه تنها روند کاهشی در پیش نگرفته بلکه در برخی از خودروها همانند گذشته روند صعودی قیمت ها حاکم است.
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو  با تاکید بر این که بازار خودرو ایران دارای زیان انباشته است، می گوید: در سال هایی که تولید به اندازه کافی صورت نگرفته نیاز انباشته ای را به وجود آورده که این موضوع در کنار جو ایجاد شده در جامعه مبنی بر سرمایه گذاری در صنعت خودرو، باعث ایجاد نیاز میلیونی در بازار خودرو شده است.
وی نیاز واقعی بازار خودرو را کمتر از اعداد فعلی می داند و می افزاید: اگر شرایط پایدار اقتصادی ایجاد شود نیاز خودرو به مراتب کمتر از این اعداد بوده و شاید به همان میزان تولید سالانه خودرو برسد بر این اساس نیاز واقعی سالانه خودرو به  1.5 تا دو میلیون دستگاه خودرو در سال می رسد.
آزادی با اشاره به افزایش چشمگیر ثبت نام ها در طرح فروش فوق العاده خودروسازان تصریح می کند: جو روانی موضوع یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تقاضا بوده زیرا این تصور را برای ثبت نام کنندگان ایجاد کرده بود که در صورت برنده شدن در قرعه کشی خودرو را با اختلاف قیمت بالایی نسبت به بازار به فروش برسانند که در نهایت با پیش بینی راهکارهایی مانع از این اقدام شدند.
این کارشناس صنعت خودرو دومین دلیل افزایش تقاضا را کاهش تولید در سال های اخیر می داند و می افزاید: بر این اساس پیش بینی می شود این نیازها مقطعی بوده و با حرکت به سمت تولید بیشتر می توان این جو را آرام کرده و تراکم نیاز را کاهش داده و به شرایط نرمال بازگردیم.
وی با تاکید بر این که بدون شک با فروش خودروهایی به میزان پیش بینی شده فعلی بتوان شاهد تاثیر قابل ملاحظه ای در بازار بود، اظهار می کند: از میان میلیون ها ثبت نام انجام شده تنها 25 هزار نفر موفق به دریافت خودرو خواهند شد بنابراین انتظار برای کاهش بیشتر قیمت خودروها و یا رفع نیاز بازار چندان منطقی نخواهد بود چرا که این تصمیم منطقی بوده و اثرات بلندمدتی به همراه ندارد.
آزادی تاکید می کند: روش قرعه کشی خودرو تنها به این دلیل که چاره دیگری برای تنظیم بازار وجود ندارد روش درستی است اما به طور قطع روش اصلی تنظیم بازار نخواهد بود. در حال حاضر به دلیل بالا بودن تقاضا و همچنین پایین بودن میزان تولید، نیاز به خودرو یا باید از طریق واسطه های فعال در بازار و یا کسانی که دسترسی آسان تری به سایت های فروش خودروسازان دارند، تامین شود که این امر باعث خواهد شد این فرصت برای مصرف کنندگانی که انتظار دارند در شرایط مساوی خرید کنند فراهم نشود بر این اساس ایجاد فرصت ثبت نام برای همه وجود خواهد داشت و تکلیف، از طریق قرعه کشی مشخص می شود که می تواند روش درستی باشد و شائبه های مطرح شده مبنی بر دخالت خودروسازان در ثبت نام را از بین می برد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا