اخبارنفت و پتروشیمی

بازگشت وحشت کرونایی به بازار نفت

به گزارش صنعت کار،بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه و افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، با اندکی کاهش بسته شد.

لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت FXTM در این باره به مارکت واچ گفت: نفت همچنان آسیب پذیر مانده و به دلیل نگرانیهای کرونایی همچنین نسبت به شوکهای نزولی ضربه پذیر است. احتمال وضع مجدد قرنطینه و به تاخیر افتادن روند احیای اقتصاد جهانی خبر بدی برای نفت است که یکی از بزرگترین قربانیان بحران شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی در ادامه افزود: اگرچه اوپک پلاس موافقت کرده است کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه دیگر تمدید کند اما با توجه به اوضاع کلی، این اقدام ممکن است حمایت اندکی از نفت به عمل آورد که همچنان در حال ضرر کردن از مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و نگرانیهای اقتصادی است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوییه هشت سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۳۶ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین میزان از اول ژوئن بود. این شاخص روز پنج شنبه ۸.۲ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش یک روزه از ۲۷ آوریل بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در اوت ۱۸ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و در ۳۸ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج شنبه ۷.۶ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش از ۲۱ آوریل بود.

بهای وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۸.۳ درصد و نفت برنت ۸.۴ درصد کاهش پیدا کرد که نخستین کاهش هفتگی هر دو شاخص از هفته منتهی به ۲۴ آوریل بود. روند صعودی که نفت را از رکورد پایینش در آوریل بالا برده بود، در هفته گذشته متوقف شد زیرا با افزایش موارد ابتلا به کرونا به بالای دو میلیون نفر در آمریکا، بازار با این واقعیت روبرو شده که شاید پاندمی ویروس کرونا به این زودی به پایان نرسد.

نگرانی‌ها نسبت به ضعف اقتصاد جهانی انتظارات برای تقاضای ضعیف‌تر برای انرژی را برانگیخته و قیمتهای نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار داده است.

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول اظهار کرده که اقتصاد جهانی بسیار آهسته‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در حال بهبودی بوده و با صدمات قابل توجهی مواجه شده است.

نگرانی‌ها نسبت به بروز مجدد ویروس کرونا به نگرانیهای اخیر درباره تواناییهای اوپک و متحدانش برای متعادل کردن بازار نفت افزوده است.

در آمریکا که در توافق کاهش تولید اوپک پلاس حضور ندارد، طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت در هفته گذشته هفت حلقه کاهش پیدا کرد و به ۱۹۹ حلقه رسید. شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا از اواسط مارس بر مبنای هفتگی در حال کاهش است اما آمار در هفته‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیرتری بوده‌اند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در این بین، تحلیلگران بانک بارکلیز با وجود این که انتظار دارند روند احیای قیمت نفت پس از ریزش بی سابقه در آوریل آهسته باشد، به دورنمای بازار نفت خوش بین مانده‌اند. این بانک با انتظار برای کمبود عرضه در نیمه دوم امسال، پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۰ را چهار دلار افزایش داد و اکنون انتظار دارد میانگین قیمت نفت برنت به ۴۱ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به ۳۷ دلار برسد. بارکلیز میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم امسال را ۳۷ دلار و شاخص نفت آمریکا را ۳۴ دلار پیش بینی کرد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا