اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ایجاد مراکز تخصصی برای صادرات به عراق الزامی است/ بهبود وضعیت صادرات به عراق

 به گزارش صنعت کار، دبیر مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان از راه اندازی اولین مرکز تخصصی توسعه صادرات مصالح و تجهیزات صنعت ساختمان ایران در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

ناصر لعل نوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با راه اندازی این مرکز تولیدکنندگان تجهیزات، خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی ایرانی می‌توانند با بهره‌مندی از خدمات این مرکز حتی در شرایط کرونا به‌طور مستقیم با سازندگان بزرگ عراقی ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را به آنان عرضه کنند.

دبیر مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان با بیان اینکه با راه‌اندازی این مرکز در اقلیم کردستان عراق امکان عرضه مستقیم تولیدات ایرانی در بخش صنعت ساختمان در کشور عراق فراهم می‌شود، گفت: امکان حضور شرکت‌های دانش بنیان نیز در این مرکز فراهم می‌شود. همچنین این مرکز در فاصله ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری به مرز پرویز خان راه اندازی شده که بازارچه بسیار مناسبی برای عرضه کالای ساختمانی  وجود دارد درحالی که شرایط حضور نیز امن است.
وی همچنین با اشاره به رونق صادرات کالای ساختمان ایرانی در بازار عراق، تصریح کرد: با راه اندازی این مرکز واسطه‌گری و دلالی حذف خواهد شد و ما می‌توانیم سهم خود را از بازار عراق دریافت کرده و با رقبای خود از جمله ترکیه، روسیه و چین رقابت کنیم.

سود بیشتر با ایجاد نمایشگاه های دائمی و مراکز توسعه صادرات

در همین رابطه حمید حسینی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق به «صنعت کار» گفت: راه اندازی چنین مرکزی یک اتفاق خوب برای صادرات به عراق است.

وی ادامه داد: این اقدام برای حضور دراز مدت در بازار عراق کاری ضروری است و باید چنین مراکزی توسعه پیدا کند زیرا در عراق چنین مراکزی وجود ندارد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: با توجه به حضور در بازار عراق ، شرکت های فعال در حوزه مصالح ساختمانی را تشویق کرده ایم تا به جای نمایندگی جداگانه و فروش با واسطه در نمایشگاه ها و چنین مراکزی حضور داشته باشند. این موضوع یک اقدام برد- برد است.

به گفته حسینی، ایجاد این مرکز اتفاق خوبی است و امیدواریم با جدیت دنبال شود.

وی در ادامه افزود: امروز در حوزه میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی ایجاد چنین مراکز تخصصی ضروری است تا کالا بدون واسطه و با قیمت بهتر به دست مشتری عراقی برسد.

حسینی همچنین درباره میزان صادرات به عراق، اظهار کرد: آمار صادرات در فروردین ماه به دلیل مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا ناامیدکننده بود و عراق در جایگاه سوم مقصد صادراتی پس از چین و امارات قرار گرفت. اما در اردیبهشت ماه با صادرات 800 میلیون دلاری و رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت بهبود یافت و احتمالا همین عدد را برای خرداد ماه شاهد باشیم زیرا آمار خردادماه هنوز منتشر نشده است.

وی افزود: با توجه به گشایش مرزها ممکن است در سال جاری عراق به اولین مقصد صادراتی کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا