اخبارنفت و پتروشیمی

تولید نفت شیل نیم میلیون بشکه‌ افزایش می‌یابد

به گزارش صنعت کار، خریداران و تحلیلگران نفت خام اعلام کردند که تولیدکنندگان شیل عرضه خود را تا پایان ماه ژوئن تقریباً نیم میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهند. این رقم حدود یک‌چهارم مقدار کاهش تولید این شرکت‌ها در پی همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش تقاضای سوخت است که سبب افت شدید قیمت‌ها شد.

چنین افزایش سریعی در تولید ایالات متحده، تلاش‌های عربستان سعودی و روسیه را برای ترغیب تولیدکنندگان عمده جهان به پایبندی به سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» را پیچیده‌تر می‌کند.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ماه‌های مه و ژوئن اوپک پلاس که قرار بود به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد، برای یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه تمدید شد، با این تفاوت که مکزیک مشمول این تمدید یک ماهه نیست و کاهش تولید ماه ژوئیه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

تولیدکنندگان ایالات متحده عرضه نفت خود را تقریباً ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند. اما بهبود قیمت حدود ۴۰ دلاری شاخص نفت آمریکا سبب می‌شود بخشی از تولید شیل دوباره سودآور شود، این در حالی است که بهبود قیمت هنوز در حدی نیست که سبب از سرگیری فعالیت‌های حفاری این تولیدکنندگان شود. تولیدکنندگان عمده‌تر آمریکا دوباره تولید را در مناطق کم‌هزینه تگزاس آغاز کرده‌اند، برخی تولیدکنندگان حوضه‌های پرهزینه شیل نیز در داکوتای شمالی و اوکلاهما تولید دوباره را آغاز کرده‌اند.

دیوید هگر، مدیر اجرایی شرکت دوون انرژی در این باره گفت: با قیمت‌های موجود، اگر بیش از ۳۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند، انتظار کاهش تولید قابل توجهی در یک‌چهارم سوم سال یا فراتر از آن را نخواهیم داشت.

منبع: کالاخبر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا