اخباربرگزیدهتاپصنعت و معدنویژه ها

كرونا و كارگرانى كه خانه نشين شدند

به گزارش صنعت کار، همه گیری کرونا به شدت بر بازار کار تأثیر گذاشته و میلیون ها نفر را بدون شغل رها کرده است.
بخش خدمات، که بخش بزرگی از کارگران کم درآمد را به کار می گیرد ، یکی از بخش هایی است که با آسیب زیادی همراه شده است.
اقداماتی همچون کنترل از راه دور و قرنطینه های صورت گرفته در اثر شیوع کرونا باعث شد تا برخی مشاغل با مشکل همره شوند و بعید است این اتفاق خیلی سریع به حالت عادی بازگردد.
کالین ویلیامز، استاد سیاست های عمومی دانشگاه شفیلد ، مقاله ای را بر اساس آماری از سازمان بین المللی کار (ILO) در مورد تأثیر بیماری همه گیر کرونا بر کارگران و مشاغل به اشتراک گذاشت.
در این مقاله خاطرنشان می شود که تقریباً سه چهارم نیروی کار جهانی در معرض خطر از دست دادن شغل خود به دلیل اقدامات کنترل بیماری و تعطیلی مشاغل ناشی از بیماری همه گیر قرار دارند.
در این مقاله آمده است كه جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام بیشترین نیروی کار در معرض خطر را دارد.
شیوع کرونا توانسته بر دریافت مطالبات نیروهای بالای 50 سال در برخی کشورها تاثیر گذاشته است.
در این مقاله آمده است: افراد بالای 50 سال به دلیل بیماری همه گیر ممکن است مجبور به بازنشستگی زودرس شوند. نیاز به حمایت دولت در قالب مراکز شغلی و اقدامات پشتیبان کار باید به این جمعیت شناسی ارائه شود.

اما در ايران نيز، كرونا توانست بر بخش هاى كارى تاثير گذار و حتى برخى مشاغل را همچنان با اختلال همراه كند. به عنوان مثال تورليدرهاى خارجى در بخش گردشگرى همچنان با مشكلاتى همراه بوده و برخى افراد اين حوزه بيكار شدند.
از سويي ديگر برخى مشاغل با استفاده از فروش اينترنتى و غير حضورى در اين بحران مورد استقبال قرار گرفتند و توانستند اشتغال خود را حفظ كنند.
اما موضوع مهم آن است كه با وجود حضور فعلى اين ويروس در جهان و همه گيرى دوباره، دولت ها بايد زيرساخت هاى جديدى براى تداوم اشتغال ايجاد كرده تا از افزايش بيكارى جلوگيرى كنند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا