اخباربرگزیدهخودرو

خودروهای پرمصرف در صدر افزایش قیمت/ اثر منفی سیاست های مقطعی بر بازار خودرو

به گزارش صنعت کار، در شرایطی که قیمت خودرو در بازار سقف و پایه قیمتی ندارد، دارندگان خودروها این روزها به دلخواه نسبت به تعیین قیمت اقدام می کنند که این امر به آشفتگی بیشتر بازار خودرو دامن زده است. این در حالیست که نوسانات ارزی در کنار تقاضای کاذب ایجاد شده نیز مزید بر علت بوده و قیمت ها را صعودی کرده است. هرچند در این بازار معامله ای انجام نمی شود اما اثرات روانی قیمت ها به مراتب مثبت نخواهد بود.
نعمت الله کاشانی، بازرس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران  با اشاره به قفل و صفر شدن معاملات در بازار خودرو می گوید: پس از قرعه کشی پیش فروش ها و همچنین فروش فوق العاده بازار تا اندازه ای به آرامش رسیده بود اما این روزها همزمان با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش دوباره قیمت ها در بازار خودرو هستیم.
وی با اشاره به روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو در روزهای گذشته می افزاید: به دلیل نوسان قیمت ها در روزهای اخیر هیچ تمایلی برای خرید و فروش در بازار خودرو وجود ندارد بر این اساس معاملات در بازار به شدت کاهش یافته است.
کاشانی با اشاره به اثربخشی مثبت قرعه کشی ها در قیمت خودروها نیز اظهار می کند: همزمان با انجام قرعه کشی ها شاهد کاهش قیمت ها در بازار خودرو بودیم اما در چند روز اخیر همزمان با نوسان قیمت دلار، قیمت ها روند صعودی در پیش گرفته است.
بازرس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران افزود: هم اکنون نه خریداری برای خودروها در بازار وجود ندارد و نه فروشنده ای حاضر به فروش خودروی خود است و بازار در بلاتکلیفی به سر می برد.
وی با بیان این که با وجود افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر باز هم به اندازه ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت نبوده ایم، تصریح می کند: هم اکنون خودروهایی که دارای بیشترین مصرف هستند با افزایش قیمت بیشتری روبرو شده اند به طوری که در حال حاضر قیمت پژو 2006 تیپ دو در بازار به 135 میلیون تومان رسیده است.
کاشانی با تاکید بر نبود خریدار در بازار می گوید: همه در انتظار کاهش قیمت ها هستند زیرا این انتظار وجود دارد که همزمان با کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز در بازار با کاهش روبرو باشد.
بازرس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه با اشاره به اثر مثبت کاهش قیمت ها در بازار همزمان با تحویل خودروهای قرعه کشی شده نیز می گوید: از ان جا که فیلترهای خاصی برای ثبت نام این خودروها تعیین شده بود بدون شک همه خریداران این خودروها مصرف کننده واقعی هستند و در این شرایط با تحویل خودروها شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود.
وی با رد هرگونه خرید و فروش امتیاز قرعه کشی اظهار می کند: از آن جا که خرید و فروش این امتیازها غیرقانونی است هیچ کس حاضر به انجام این کار نیست زیرا با در رهن ماندن سند خودرو نزد شرکت های خودروساز، هیچ خریداری حاضر نیست پلاک شخص دیگری را در اختیار داشته باشد و در عین حال هیچ فروشنده ای نیز ریسک این کار را نمی پذیرد.
کاشانی در خصوص پیش بینی خود از بازار خودرو می گوید: بازار در انتظار کاهش قیمت ارز است تا از التهاب آن کاسته شود چرا که بدون شک با ثبات و یا کاهش قیمت ارز شاهد قیمت های کمتری در بازار خودرو هستیم.
کنترل بازار خودرو یکی از موضوعات مورد انتقاد مردم و مسئولان طی سال های اخیر بوده و مدیران وزارت صنعت برنامه های مختلفی برای رفع آن ارائه داده اند اما حضور دلالان در این بازار در کنار سیاست های مقطعی و غیرشفاف همچون قرعه کشی خودرو نتوانسته تاکنون تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا