اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

توسعه صنعت سنگ با نوسازی ماشین آلات

به گزارش صنعت کار، ایران در بخش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و تزئینی دارای ذخایر بسیار خوبی است که می تواند در اقتصاد و صادرات غیر نفتی نقش آفرینی کند. اما نباید فراموش کرد که این بخش نیازمند حمایت های بخش دولتی و حضور بخش خصوصی است.

مجتبی کاروان رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نقش حوزه سنگ در اقتصاد، اظهار کرد: این حوزه نقش مهمی در ارز آوری ایفا می کند.

به گفته وی، براساس اکتشافات تا حدود 300 سال آینده امکان بهره برداری از سنگ های تزئینی وجود دارد، در حال حاضر نگاه مردم در جهان به سمت سنگ های مصنوعی رفته اما بهتر است حرکتی انجام شود که هم ارز وارد شده و هم شاهد اشتغالزایی باشیم.

توسعه این بخش نیازمند مواردی همچون نوسازی ماشین آلات است. درواقع نوسازی این بخش می تواند بهره وری حوزه سنگ را افزایش داده و قیمت تمام شده را کاهش دهد. اما واردات ماشین آلات امروز یکی از معضلات بخش معدن است. درواقع بحران کرونا و تحریم های ظالمانه دست به دست هم داده تا واردات برخی ماشین آلات و تجهیزات با مشکل همراه شود.

کاروان با اشاره به موضوع فرسودگی ماشین آلات، افزود: بحث ماشین آلات یکی از مسائل مهم در بخش معدن است. ما این موضوع را با ایمیدرو پیگیری کرده ایم که دکتر غریب پور دستوری را به صندوق سرمایه گذاری فعالیت های معدنی ارسال کردند.

وی تصریح کرد: در خواست ما این است که منابع بیشتری به این بخش اختصاص پیدا کند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

کاروان افزود: همچنین هفته گذشته تفاهم نامه ای را با شرکت آسکوتک داشتیم تا دفاتر قزاقستان ،آلمان، ایتالیا و روسیه را در اختیار این کنسرسیوم سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و تزئینی قرار دهند.

بدون شک تشکیل این کنسرسیوم می تواند توسعه صنعت سنگ را تسهیل بخشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا