اخباربرتربرگزیدهنفت و پتروشیمی

خوراک پتروشیمی‌ها ارزان شد

به گزارش صنعت کار، با شیوع کرونا و جنگ قیمتی در ماه آوریل بین تولیدکنندگان بزرگ نفت، قیمت طلای سیاه در بازار کاهش چشمگیری داشت. هر چند با اجرای توافق کاهش تولید و کاهش محدودیت‌های تردد بعد از موج اول کرونا در جهان، ‌اکنون قیمت نفت در حاشیه ۴۰ دلار در هر بشکه قیمت می‌خورد.

بر همین اساس قیمت سایر فرآورده‌های مشتق از نفت نیز با کاهش قیمت در بازارهای جهانی همراه بوده و پتروشیمی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

تا پیش از این اتفاق‌ها، قیمت اتان مصرفی پتروشیمی‌ها طبق فرمولی محاسبه می‌شد که فاکتورهای متغیر آن پلی‌اتیلن و نفتا بودند. با وجود این فرمول اما کف قیمتی ۲۲۰ دلاری و سقف ۴۰۰ دلاری در هر تن تعیین شده بود. البته این فرمول همانگونه که در بالا ذکر شد به دلیل کاهش قیمت نفت در جهان چندان کاربرد نداشت.

از همین رو T دیروز وزیر نفت کاهش قیمت کف فروش اتان را ابلاغ کرد.

در متن ابلاغیه بیژن زنگنه، آمده که با توجه به گزارش‌های جلسه ۱۳ خرداد ۹۹ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و نظر ریاست جمهوری و با توجه به نشست ۲ تیر ۹۹ بین همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اتیلن و نیز مسوولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد اصلاح نرخ خرید اتیلن از شرکت‌های تولیدکننده آن، با هدف جلوگیری از زیان‌دهی واحدهای تولیدکننده اتیلن، کف قیمت فروش گذشته اتان را، با ۲۰ دلار کاهش معادل ۲۰۰ دلار در تن تعیین می‌شود.

با توجه به این ابلاغیه و قیمت کف ۲۲۰ دلاری قبل، ‌ قیمت خوراک اتان برای تحویل به واحدهای تولید اتیلن، حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است که علاوه بر رقابتی کردن قیمت تولید محصولات پتروشیمی، بر روی سود شرکت‌های وابسته به این محصول در بورس نیز موثر خواهد بود.

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا