اخبارچند رسانه ایگوناگون

تکلیف فیلتر و فیلترشکن باید مشخص شود

به گزارش صنعت کار، محمدجواد آذری جهرمی امروز در آستانه روز جهانی ارتباطات و در مراسم بهره‌برداری فاز نخست دولت همراه، اظهار کرد: روز ارتباطات امسال با حواشی همراه بود. واقعیتی وجود دارد و آن سردرگمی در سیاست‌گذاری حوزه رسانه نوین در کشور است. مردمی که به میهن خود و نظام علاقه‌مندند، نمایندگان مجلس و دولتمردان را انتخاب می‌کنند، از طرفی مجلس منتخب مردم قانونی برای ماهواره را تصویب می‌کند، قانون و دستگاه قضا حکم می‌دهد و پلیس نیز اجرا می‌کند. با این وجود هم مردم و هم مجلس در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه علت را بیابیم، فیلتر و فیلترشکن معلول بلاتکلیفی ماست گفت: این موضوعات از زمان شبکه‌های اجتماعی اورکات، فیس بوک و وی چت وجود داشته است. باید یک سیاست و تکلیف در کشور مشخص شود و در تقابل با افکار عمومی، سیاست‌ها مشخص باشد. ما نباید نیروهای منابع انسانی خود را نابود کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای سیاستگذاری اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی، مجلس به لحاظ قانونگذاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ سیاستگذاری ظرفیت‌های موجود هستند. ما نیز دیدگاه‌هایمان را به صورت شفاف گفته‌ایم. باید حقایق جامعه را مطرح کرد و فضا نباید طوری باشد که از گفتن حقایق منع شویم. افکار عمومی را نباید به سمتی سوق داد که دچار خودفیلتری شوند.

پوشش سراسری ۱۲۴۶ شهر به اینترنت

وی با اشاره به گزارشی از توسعه رشد شاخص‌های ICP بیان کرد: تمامی ۱۲۴۶ شهر کشور از خدمات نسل سه و چهار بهره‌مند شده‌اند، در حالی که این عدد تا پایان سال قبل حدود ۵۰ درصد بود. همچنین ما در ابتدای دولت دوازدهم تمام ۶۵ هزار روستا و آبادی پایش کردیم. طبق جمع‌آوری شاخص‌های مناطق کم‌تر برخوردار از جهت ارتباطات ثابت، موبایل و اینترنت، در حال حاضر ۳۵ درصد مناطق روستایی از ارتباطات برخوردار بودند که در هفت ماه گذشته توانستیم به شاخص ۵۵ درصدی برسیم.

آذری جهرمی با تاکید بر عقب ماندگی کشور در حوزه ارتباطات ثابت، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار پورت فیبر نوری واگذار شده که عقب ماندگی در برنامه محسوب می‌شود. شاخص گذاری ما این است که تا پایان سال جاری به دو میلیون پورت برسیم. حجم ارتباطات بین‌الملل ما از ۷۳ گیگابیت در ابتدای دولت اکنون به ۱۲۰۰ گیگابیت رسیده است. در ظرفیت شبکه داخلی از ۶۴۰ گیگ به ۵.۴ ترابیت رسیدیم. همچنین میزان ترافیک داخلی در ابتدای دولت ۴۰ درصد بود که با تشکیل مصوبه تنظیم مقررات ارتباطات ۱۶ درصد رشد کلی در محتوای داخلی داشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در زمینه شاخص‌های رشد توسعه (IDI) امسال به بالاترین نرخ رشد زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در منطقه و رتبه دوم در دنیا رسیدیم. در برنامه ششم توسعه، ۳۰ رتبه ارتقاء آمده است که البته در گزارش سال ۲۰۱۸ با توجه به توسعه‌های انجام شده از جمله پوشش سراسری اینترنت، رشد قابل توجهی خواهیم داشت.

وی با اشاره به میزان مشترکان فعال موبایل بیان کرد: همان طور که پیش از این هم اشاره شد، در شبکه همراه اول از ۵۰ میلیون مشترک فعال، ۱۸ میلیون همچنان از خدمات گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند. در ایرانسل از ۳۰ میلیون مشترک، ۹ میلیون مشترک از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند. البته اجاره رجیستری به اپراتورها کمک می‌کنند که با باندلینگ این اعداد را کاهش دهند.

شعار امسال؛ توسعه استفاده از فناوری اطلاعات

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم رشد شاخص‌های توسعه بیان کرد: شعار امسال توسعه استفاده از IT است و این موضوع توانمندسازی‌هایی از جمله دولت همراه می‌خواهد. ما برنامه داریم شاخص IDI را ۳۰ رتبه ارتقاء دهیم. سال گذشته در حوزه دسترسی به فناوری اطلاعات رتبه ۶۷ را داشتیم، هر چند ما شاخص دیگر EGDI (خدمات دولت الکترونیک) را داریم که در رتبه ۱۰۲ هستیم و باید آن را نیز ارتقاء دهیم.

تلاش برای اتصال خدمات دستگاه‌ها

وی با بیان اینکه سازمان‌های ما به صورت سیلندری خدمات خود را ارائه می‌کنند، گفت: دولت گذشته تلاش کرد زیرساخت اتصال سازمان‌ها را فراهم کند و در این دولت برای کارکرد دولت الکترونیک و دولت همراه، تلاش ما بر اتصال است. نمونه‌ای از این کارکردها پروژه رجیستری بود که سه دستگاه به هم متصل شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دولت همراه یک اقدام فنی نیست بلکه یک اقدام اجرایی در بدنه دستگاه‌های دولت است. ایده ما این بود دولت را روی گوشی‌های مردم بیاوریم. بزرگترین ویژگی دولت همراه این است که به صورت سفارشی با مردم صحبت کند، بدین صورت که مردم احراز هویت می‌شوند و می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. بنابراین دیگر نیازی به کپی کردن کارت ملی مردم برای قرار گرفتن در دستگاه‌ها نیست.

نظارت عمومی مردم بر اپراتورها با سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت اظهار کرد: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند. مرکز مانیتورینگ پایش شاخص‌های کیفی مخابرات و همراه اول در راستای ارتقای شاخص‌های کیفی راه‌اندازی شده و نشان می‌دهد ما به دنبال بهبود کیفیت هستیم. مکمل اپراتورها، سیستم نظارت مردمی است که در این راستا امروز این سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی رونمایی شد و از این پس اپراتورها مطابق وعده‌ای که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند.

وی ادامه داد: این توسعه زیرساخت‌ها توانمندساز بازیگران لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات و عرصه تحول دیجیتال هستند، یعنی گروه‌هایی که تحت عنوان کسب و کار نوپا می‌شناسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح نوآفرین که مقرر بود امروز به تصویب برسد، اظهار کرد: طرح نوآفرین برای رفع موانع کسب و کارهای نوپا که در ۱۸ ماده تنظیم شده امروز در دولت مطرح شد و مقرر بود تصویب شد اما برای برخی از اصلاحات حقوقی به کمیسیون اقتصاد دولت ارجاع شد تا در جلسه آینده هفته دولت به تصویب برسد. این طرح به مشکلات بیمه، نظام تامین منابع، مالیات و مجوزهای کسب‌وکارها می‌پردازد. همچنین از این پس پارک‌های فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال را در استان‌های متعدد خواهیم داشت که از دستاوردهای توسعه فناوری اطلاعات است.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا