اخبارصنعت و معدن

تامین مواد اولیه از بورس دغدغه واحدهای فولادی آذربایجان شرقی

به گزارش صنعت کار،کریم رحیمی رئیس انجمن فولاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه وزارات صمت شرکت های تولید شمش را مکلف کرده است، ماهانه ۷۰۰ هزار تن شمش به بورس عرضه کنند و از طرف دیگر ستاد تنظیم بازار طی دستورالعملی واحدهای تولیدی فولاد را ملزم به عرضه ۶۰ درصد از تولیدات خود در بازار بورس کرده است، گفت: این در حالی است اغلب واحدهای نورد استان موفق به خرید مواد اولیه از بورس نمی شوند و برای ادامه فعالیت، مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل های تنظیم بازار، تعدادی از واحدهای نورد استان به دلیل عدم عرضه محصول نهایی در بورس به تعزیرات معرفی شده اند، گفت: چنین حرکتی از سوی دولت جز ایجاد تنش و التهاب بازار و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصول، هیچ سودی برای صنعت و اقتصاد کشور نخواهد داشت.
کریمی در خصوص تامین ورق مورد نیاز واحدهای نورد نیز اظهار کرد: ۹۰ درصد ورق این واحدها توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود.

وی با بیان اینکه این محصول به صورت منظم در بورس عرضه نمی شود و شرایط عرضه آن نیز پیچیدگی های خودش را دارد، ادامه داد: در صورت اقدام به خرید ورق فولاد مبارکه از بورس، ۲ تا ۳ ماه زمان می برد که منجر به کاهش ظرفیت تولید این واحدها می شود.

رئیس انجمن فولاد استان در ارتباط با نحوه قیمت گذاری محصولات این حوزه هم خاطرنشان کرد با توجه به اینکه محصولات در درب کارخانه تحویل داده می شود، قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، بر اساس قیمت فوب خلیج فارس تعیین شده است که این موضوع نیز باعث متضرر شدن این واحدها می شود.
وی با اشاره به عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده واحدهای نورد استان گفت: متاسفانه به دلیل ناهماهنگی بین بانک مرکزی و اداره امور مالیاتی، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده این واحدها که تعهدات ارزی خود را انجام داده اند پرداخت نشده است.

وی اظهارکرد: عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باعث تضعیف گردش مالی این واحدها در این شرایط نامساعد اقتصادی می شود.

رحیمی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اخیر واحدهای تولیدی تایید مجوز موردی صادرات، توسط وزارت صمت است، این موضوع موجب طولانی شدن فرایند صادرات و دپو محموله های صادراتی در مرز می شود.

وی ادامه داد: در صورت تفویض اختیار به سازمان صمت استان و یا صدور مجوزهای سه ماهه به صادرکنندگان، این روند کوتاهتر و تسهیل خواهد شد.

عبدالحسین محجل امامی نائب رئیس انجمن فولاد آذربایجان شرقی هم گفت: با توجه به اینکه زیرساخت های تولید مواد اولیه در استان وجود ندارد و ادامه فعالیت واحدهای نورد استان مستلزم تامین مواد از شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان و جنوب هست، بایستی اقداماتی برای حل این مشکل صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه شرکت های تولیدی مواد اولیه، تولیدات خود را صرفا در اختیار واحدهای تولیدی نورد قرار دهند مشکلات تامین مواد اولیه تمامی واحدهای نورد مرتفع خواهد شد.

ناصر معصومی کارشناس مسئول صنایع فلزی سازمان صمت آذربایجان شرقی در ارتباط با معرفی واحدهای نورد استان به تعزیرات استان گفت: اداره کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت از مصرف کننده کشور با استناد به دستورالعمل ستاد تنظیم بازار، لیست واحدهای نوردی که محصول نهایی خود را در بورس عرضه نکرده اند به تعزیرات استان معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان نیز به این دستورالعمل اعتراض دارد و در این خصوص نامه ای به وزارت صمت ارسال کرده است، گفت: معتقدم این دستورالعمل نیاز به اصلاح دارد و بایستی تمهیداتی در خصوص تامین مواد اولیه واحدهای نورد و واحدهای خرده پای استان اندیشیده شود.

حسین نایب درختان نماینده شرکت آذر فولاد امین در خصوص تامین مواد اولیه واحدهای نورد استان گفت: به رغم اینکه بیشتر واحدهای نورد استان موفق به خرید مواد اولیه از بورس نشده اند، لیکن بر اساس دستورالعمل تنطیم بازار به تعزیرات معرفی شده اند که این موضوع در شرایط نامناسب اقتصادی صحیح نمی باشد.
وی افزود: تعیین تکلیف واحدهای معرفی شده به تعزیرات یکی از موضوعات مهم این حوزه می باشد که بایستی در سریعترین زمان مرتفع شود.

نایب درختان خاطرنشان کرد در صورت عدم رفع این مشکل این واحدها به مرز تعطیلی خواهند رسید.

آذربایجان شرقی با داشتن ۳۰ واحد تولیدی و صادرات سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فولاد از قطب های اصلی فرآوری این محصول راهبردی در کشورمان محسوب می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا