اخباربرگزیدهصنعت و معدن

ایران و بلاروس در آستانه پانزدهمین کمیسیون مشترک

به گزارش صنعت کار،  و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، بهروز حسن‌الفت با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به برگزاری میز کشور بلاروس به همت اداره کل اروپا و آمریکا، موضوعات پیشنهادی نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی جهت درج در تفاهم‌نامه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد و همچنین طرح در نشست‌های مجازی برنامه‌ریزی شده با مقامات بلاروسی مطرح شد.

الفت با تأکید بر ظرفیت بالای شرکت‌های ایرانی و بلاروسی در توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی، افزود: در این نشست اعضای بخش خصوصی از اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی اوراسیا، به عنوان فرصتی برای توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی یاد کردند و ضمن اشاره به موانع و مشکلات موجود بر سر راه صادرات پیشنهادات خود را جهت طرح در مذاکرات مقامات عالی دو کشور مطرح کردند.

وی ادامه داد: همچنین شرکت‌کنندگان خواستار پیگیری برای اجرایی شدن توافقات پیشین مقامات دو کشور و همکاری سازمان‌های مسئول امر تجارت در تسهیل تبادلات تجاری و مالی جهت اقلام مورد نیاز طرفین در حوزه‌های محصولات کشاورزی، دامی، شیلات، صنایع سلولزی، صنایع معدنی، ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی و همکاری‌های علمی و تکنولوژی شدند.

گفتنی است، حجم صادرات غیرنفتی ایران به بلاروس پس از اجرایی شدن تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی اوراسیا از پنجم آبان‌ماه سال نود و هشت، نسبت به میانگین سال‌های گذشته رشد سه برابری داشته است و بیش از هشتاد درصد از اقلام صادراتی ایران مشمول تعرفه‌های ترجیحی اعطائی اتحادیه اوراسیا به ایران بوده است. همچنین دو کشور ظرفیت همکاری متقابل برای مقابله با اثرات اقتصادی دوره زمانی شیوع ویروس کرونا و دوران پساکرونا و تبادل خدمات، تجربیات پزشکی و اقلام دارویی را دارا هستند.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا