اخباربرتربرگزیدهنفت و پتروشیمی

استفاده حداکثری مناطق نفت‌خیز جنوب از ظرفیت‌های لوله‌سازی کشور

به گزارش صنعت کار، پس از نهادینه شدن رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی در پروژه احداث خط لوله عظیم انتقال نفت خام گوره به جاسک، در گام بعدی، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این رویکرد را در تامین لوله‌های مورد نیاز طرح توسعه ۲۸ مخزن در دستور کار قرار داده است.

بر اساس اعلام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی در بازدید از لوله‌سازی اهواز بر افزایش همکاری و استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت در مسیر حمایت از سازندگان داخلی تاکید کرد و در نشستی که پس از این بازدید انجام شد، گفت: لوله به عنوان یکی از پرکاربردترین کالاها در منطقه نفت‌خیز جنوب، عمدتاً در دو بخش درون‌چاهی و سطح‌الارضی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طرح افزایش و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن، بیش از ۴۵۰۰ کیلومتر لوله در اندازه‌های مختلف در این دو بخش مورد نیاز است.

تغییر رویکرد با هدف استفاده بیشتر از توان داخل

وی با بیان اینکه شرکت لوله‌سازی اهواز باتوجه به زیرساخت‌های موجود و توان متخصصان و ظرفیت بالای تولید، افزون بر تأمین نیازهای داخلی کشور، توانایی ارائه خدمات و صدور محصول به کشورهای منطقه را نیز دارد، ادامه داد: با پیش‌بینی نیازهای آینده، درسال ۱۳۹۸ دستورالعملی متناسب با ظرفیت تولید شرکت لوله‌سازی اهواز و سایر شرکت‌های داخلی تهیه شد که براساس آن، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تجدیدنظر در استانداردهای موجود، به جای استفاده اختصاصی از لوله‌های بدون درز (Seamless) در بخش لوله‌های سرچاهی، به سمت استفاده بیشتر از لوله‌های ERW تغییر رویکرد داد. این تغییر، ضمن تضمین ایمنی لازم، ما را قادر می‌سازد از ظرفیت شرکت‌های ایرانی و استانی بیش از گذشته استفاده کنیم.

تدوین برنامه پنجساله نیازهای کالایی مناطق نفت‌خیز جنوب

به گفته وی، در طرح افزایش و نگهداشت تولید نفت ۲۸ مخزن، نیاز مناطق نفت‌خیز جنوب به کالا چندبرابر شرایط قبل از اجرای این طرح است؛ در این بین لوله‌ها و قطعات فولادی بیشترین سهم را در سبد کالای پروژه به خود اختصاص داده‌اند و این فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی و استانی توانمند از جمله لوله‌سازی اهواز است.

محمدی افزود: باتوجه به برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، برنامه پنجساله نیازهای کالایی این شرکت تهیه و به شرکت‌های تولید کننده اعلام شده و هرسال این نیاز به‌روزرسانی خواهد شد.

طرح توسعه ۲۸ مخزن؛ فرصتی مناسب برای سازندگان داخلی

صادق فتح‌الهی، مدیرامور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز با اشاره به الزام تمامی پیمانکاران طرح توسعه ۲۸ مخزن به استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل، گفت: این طرح ظرفیت بسیار بالایی برای به‌کارگیری شرکت‌ها و سازندگان داخلی فراهم کرده و به خصوص در بخش تأمین لوله، شرکت‌های لوله‌سازی اهواز، گروه ملی و شرکت لوله‌سازی اسفراین می‌توانند با هم‌افزایی در این طرح مشارکت و حضور فعالی داشته باشند.

سعید امینی‌زاده، مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم عنوان کرد: تمام نیازهای کالایی طرح ۲۸ مخزن چه در بخش سطح‌الارض و چه در بخش تحت‌الارض در اختیار شرکت‌های داخلی از جمله شرکت لوله‌سازی اهواز قرار گرفته است. نیاز ما در سه بخش لوله‌های ERW و SAW، لوله‌های بدون درز خطوط جریانی و لوله‌های حفاری است که خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌ها، توانایی تولید بر اساس استانداردهای لازم وجود دارد و در بخش‌هایی نیز لازم است که از طریق کسب دانش و کار علمی نسبت به رفع کمبودها و تقویت توانمندی اقدام کنیم.

لوله‌سازی اهواز؛ تولیدکننده ۶۵ درصد لوله‌های مصرفی صنعت نفت

علی خنیفر، مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز نیز در این نشست با قدردانی از حضور مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: شرکت لوله‌سازی اهواز در بیشتر مناقصات مربوط به تأمین لوله طرح توسعه ۲۸ مخزن، برنده شده و به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و فاصله اندک با میادین و محل مصرف، نظر بسیاری از پیمانکاران مجری طرح را به خود جلب کرده است.

وی ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، اضافه کرد: شرکت لوله‌سازی اهواز آمادگی دارد نیازهای مناطق نفت‌خیز جنوب را به ویژه در زمینه لوله‌های ERW مرتفع کند.

علی‌اصغر زارع براتپور، رئیس بررسی‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت لوله‌سازی اهواز نیز در این نشست، گزارشی از اقدام‌های شاخص این شرکت ارائه داد و با اشاره به تولید افزون بر ۹ میلیون تن لوله از بدو تأسیس شرکت لوله‌سازی اهواز تا کنون، گفت: در سال‌های اخیر، این شرکت با اتکا به نیروی انسانی متخصص، در فضایی رقابتی به سوددهی رسیده و از ابتدای تأسیس تا کنون، ۶۵ درصد کل لوله مصرف شده در صنعت نف و گاز کشور را تولید کرده است.

 

منبع: شانا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا