اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران امضا شد/اتفاقی خوب برای میدان یاران رقم خورد

به گزارش صنعت کار، این قرارداد که با هدف بهره‌مندی حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی به امضا رسید، دستیابی به تولید تجمعی اضافی حدود ۳۹.۵ میلیون بشکه را طی ۱۰ سال هدف‌گذاری کرده و هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های بهره‌برداری از تأسیسات در طول مدت قرارداد (شامل تولید خط پایه و اضافی) معادل ۲۳۶ میلیون دلار برآورد شده است. پیمانکار مؤظف است تمام منابع مالی لازم برای اجرای طرح را تأمین کند.

شرح کار این قرارداد مشتمل بر حفاری ۶ حلقه چاه جدید (سه حلقه در یاران شمالی و سه حلقه در یاران جنوبی)، حفاری یک حلقه چاه توصیفی، حفاری یک حلقه چاه تزریق آب موجود، تعمیر پنج حلقه چاه، تجهیز ۲۷ حلقه چاه تولیدی لایه سروک به پمپ درون‌چاهی (ESP)، احداث و به‌روزرسانی تاسیسات سطح‌الارضی، انجام مطالعات آزمایشگاهی و طراحی روش ازدیاد برداشت (EOR) است.

بر اساس این گزارش، توافقنامه‌ای به‌منظور مطالعه میدان یاران مهرماه سال ۹۵ میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شده بود که این توافقنامه، امروز به امضای قرارداد نهایی منتهی شد.

در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب اهواز در نقطه صفر مرزی با عراق قرار دارد و با میدان مجنون عراق، در مخزن نفتی مشترک است. درواقع این میدان جزو میدان های مشترک محسوب می شود.

سعید ساویز کارشناس نفت و گاز، با اشاره به امضای این قرارداد، به «صنعت کار»، گفت: میدان یاران جزو میدان های نفتی مشترکی است که بخش کوچکی از آن در خاک ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: پیش تر توسعه بخش شمالی این میدان توسط شرکت نفت و گاز پرشیا انجام گرفته بود که بسیار بهتر از توسعه بخش جنوبی آن است. درواقع توسعه بخش جنوبی این میدان براساس بند (ق) و توسط شرکت ملی نفت انجام شده است که ضعیف تر از توسعه بخش شمال است.

ساویز تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که اگر شرکت ملی نفت کارها را برون سپاری کند، نتیجه بهتری حاصل می شود.

به گفته این کارشناس نفت و گاز، زمانی که پیمانکار خش خصوصی عهده دار اقدامی می شود کارها بهتر انجام می شود زیرا در غیر این صورت تامین اعتبارات از منابع داخلی دشوار تر بود و کار چندان آسان نجام نمی گیرد.

ساویز اظهار کرد: امضای قرارداد طرح توسعه میدان یاران با شرکت نفت و گاز پرشیا را باید یک اتفاق خوب دانست. هرچند این شرکت چندان قدیمی نیست اما در مقایسه با دیگر شرکت ها می توان نمره قبولی را به آن داد.

وی افزود: درواقع حضور بخش خصوصی اتفاق بسیار خوبی است و بهتر است بخش دولتی ناظر بر آن باشد.

ساویز درباره بهره برداری از این میدان افزود: در حال حاضر بهره برداری بدلیل تحریم ها و همچنین تعمیر برخی قسمت ها، مقداری کاهش داشته است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا