اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

احیا معادن کوچک، یک تیر و چند نشان

به گزارش صنعت کار، بخش معدن ایران ذخایر ارزشمندی از مواد معدنی همچون سنگ آهن، طلا، مس و… است که بهره برداری از آنها نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دستی دارد. درواقع بخش معدن صنعتی بالادستی است که می تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش دهد.

این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا در جهان و همه گیری این بیماری و همچنین تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، بازار نفت با نوسانات شدیدی مواجه و قیمت های جهانی با کاهش همراه شد. شاید این اتفاق بهترین فرصت برای بهره برداری بیشتر از ذخایر معدنی کشور باشد که فعال سازی معادن کوچک و متوسط مقیاس یکی از گام هایی است که برداشته شده است.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)، در این راستا با توان و با حمایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد میدان شد تا این معادن که بخشی از آنها به دلایلی همچون نبود ماشین آلات، عدم نقدینگی کافی و… فعالیت خود را متوقف کرده بودند، احیا شده و به چرخه تولید باز گردد.

براساس اقدامات انجام شده، در طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک از ابتدای اجرای طرح تا پایان خردادماه امسال، 2620 معدن در 31 استان کشور پایش شده است. از این تعداد بر روی 1053 معدن اقدام کلینیکی و راه حل ارایه شده است.
همچنین طی این مدت، بر روی 155 معدن اقدام نهایی شده و 41 معدن فعال و در حال تولید است.
سال گذشته از مجموع 2130 معدن پایش شده در 31 استان، بر روی 1020 معدن، اقدام کلینیکی انجام و در 146 معدن اقدام نهایی انجام شد.

تامین مواد اولیه صنعت

اصلی ترین دلیل برای احیا این معادن تامین مواد اولیه و اشتغالزایی بود. در واقع  ایمیدرو، طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس را به منظور تامین خوراک و افزایش تولید زنجیره محصولات از ابتدای سال 98 اجرا کرد.

امروز صنعتی همچون صنعت فولاد به دنبال توسعه و تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 است. هدفی که ظرفیت سازی های لازم برای آن با ایجاد کارخانه های جدید و توسعه کارخانه های موجود صورت گرفت اما دغدغه اصلی برای آن تامین مواد اولیه است. هرچند منطقه سنگان امروز به عنوان عسلویه معدنی، پشتیبان خوبی برای تحقق این اهداف است اما نباید موضوع دسترسی و موقعیت جغرافیایی را فراموش کرد به همین دلیل فعال سازی معادن کوچک در مناطق معدنی می تواند در تامین بخشی از مواد اولیه موثر واقع شود.

توسعه اقتصادی و فرهنگی

در کنار تامین مواد اولیه، فعال سازی این معادن نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اقتصادی مردم خواهد داشت. درواقع اشتغالزایی و کسب درآمد منجر به توسعه فرهنگی و اقتصادی می شود و این موضوع می تواند آبادانی را برای مناطق معدنی که در بیشتر موارد مناطق محروم هستند، رقم زند.

حمایت شرکت های بزرگ معدنی و فولادی

درکنار اجرایی شدن این طرح از سوی ایمیدرو و ایمپاسکو اقدام مثبت دیگر حمایت شرکت های معدنی و فولادی از اجرای این طرح بود. به عنوان مثال شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه و… به جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز خود و توسعه اقتصادی منطقه خرید از معادن کوچک را در دستور کار قرار دهند.

حضور صندوق بیمه فعالیت های معدنی

صندوق بیمه فعالیت های معدنی نیز از دیگر حامیان این طرح است که می تواند با ارائه تسهیلات به معدنکاران به فعالسازی معادن کوچک و متوسط مقیاس کمک کند.

در این باره مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: براساس آمارهای رسمی اکنون حدود چهار هزار معدن راکد در سطح کشور وجود دارد که این صندوق برای تحت پوشش قرار دادن و فعال‌سازی آنها استقبال می کند.
وی اضافه کرد: این صندوق از ارکان طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک محسوب می شود که طراح آن خانه معدن ایران و مجری آن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است.
به گفته دهقانی،  این صندوق آمادگی دارد تا از معادنی که از نظر توسعه فعالیت های اکتشافی با مشکل منابع مالی روبرو شده و در واقع از این حیث غیر فعال شده اند، پشتیبانی مالی لازم را به عمل آورد تا فعال شود.

بدون شک فعال سازی معادن کوچک تاثیر فراوانی در توسعه بخش معدن دارد اما نباید فراموش کرد فعالیت در حوزه معدن فعالیتی بلند مدت است، پس نتیجه این طرح در سال های بعدی بهتر از امروز قابل مشاهده است.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا