اخبارصنعت و معدن

ایران چهل و ششمین تولیدکننده طلا در جهان

به گزارش صنعت کار، محمدباقر دریروز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز بزرگترین معدن طلای کشور به نام زرشوران در منطقه تکاب آذربایجان غربی واقع شده است.

وی اضافه کرد: اکنون سازمان در حال اکتشافات طلای نخیله(شمال غرب زاهدان)، بزمان (سیستان و بلوچستان- ایرانشهر)، آلچه قشلاق (ورزقان آذربایجان شرقی) و گلپایگان (اصفهان) و چند ذخیره دیگر است که احتمال می رود تا پایان سال با ذخیره مشخص، کار به اتمام برسد.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اقدامات زیربنایی از جمله اکتشافات ژئوشیمیایی، هر روز منجر به معرفی اندیس های جدید و نیز کارهای اکتشافات تفصیلی منجر به معرفی ذخایر جدید طلا شد.

انک های مرکزی جهان در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۵۱.۵ تن طلا خریداری کردند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد ۷۴ درصدی را نشان می دهد، ضمن اینکه آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه دارنده بزرگ ترین ذخایر طلا در جهان به شمار می‌روند.

آمارهای مختلفی در ارتباط جایگاه ایران از لحاظ مصرف و تولید طلا وجود دارد، ارقام منتشر شده وزارت صنعت حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در بین بیش از یکصد کشور جهان، رتبه چهل و ششم را از آن خود ساخته و در عین حال در بین آسیایی ها کشورمان جایگاه دوازدهم را دارد.

موضوع مصرف طلا سبب شده براساس آمار غیر رسمی ایرانی ها در بین ۱۰ کشور شاخص جای گیرند و در گزارش‌های دیگر ایران پنجمین مصرف کننده این فلز خوشرنگ است.
جمهوری اسلامی ایران ایران به سبب قرار گرفتن روی کمربند کانی سازی طلا، پتانسیل بالایی برای افزایش ظرفیت تولید این ماده معدنی در اختیار دارد و اکنون ۷۴ کانسار طلا در ایران شناخته شده که زرشوران و آق دره در آذربایجان غربی، داشکسن در کرستان، موته در استان اصفهان، کوه زر در استان خراسان رضوی و خارونا در استان آذربایجان شرقی مهمترین کانسارهای این فلز در ایران به شمار می آیند.

براساس آمار سال ۲۰۱۸ آمریکا دارا ی هشت هزار و ۴۰۷ تن طلا، بیشترین ذخایر این فلز قیمتی را در جهان دارد، «دویچه بوندس بانک» آلمان (بانک مرکزی آلمان) سه هزار و ۴۸۳ تن طلا در اختیار دارد، ایتالیا با دو هزار و ۵۳۴ تن طلا، ضمن اینکه ذخایر طلا در فرانسه دو هزار و ۵۱۸ تن طلا برآورد شده و رتبه روسیه، پنجم با دو هزار و ۱۴۹ تن طلا قید شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا