اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدن

گام بزرگ صنعتگران کشور برای خودکفایی و قطع وابستگی/ ضرورت تقویت زیر ساخت های تجاری همزمان با توسعه زیرساخت های صنعتی کشور

به گزارش صنعت کار، حسین مدرس خیابانی در حاشیه مراسم بهره‌برداری خط جدید تولید کولر گازی در شهر صنعتی رشت افزود: در همین واحدی که امروز طرح توسعه آن افتتاح شد، ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه انواع کولر گازی ایجاد شده است و این در حالی است که در گذشته برای تامین این کالا مجبور به واردات آن بودیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و تمهیدات لازم بیش از ۷۰ درصد قطعات تولید کولر گازی داخلی سازی شده است و در سایر قطعات مورد نیاز که وارداتی و ارزبری دارند، برنامه ریزی برای داخلی سازی آنها نیز در دستور کار است.

مدرس خیابانی ادامه داد: واحدهای صنعتی در شرایط کنونی کشور، برای تداوم روند موفق تولید خود و تحقق جهش تولید، باید داخلی سازی را به شکل واقعی و در اولویت کار خود قرار دهند؛ امروز کشور تولیدی را حمایت می کند که کمترین وابستگی به ارزبری داشته باشد و امیدواریم این روند ادامه یابد و شاهد آن باشیم که بسیاری از اقلام و کالاهای مربوط به لوازم خانگی که در گذشته به صورت واردات در کشور تامین می‌شدند، امروز از طریق ساخت داخل و از طریق تولیدات ساخت ایران تامین شود.

ضرورت توجه به ظرفیت ها و ارتقای فرصت های تجاری استان گیلان

سرپرست وزارت صمت در بخش دیگری از سحنان خود گفت: در شرایط تحریم استان های مرزی به عنوان نقاط قوت و نقاط ویژه تجاری کشور مد نظر هستند و استان گیلان نیز از این منظر دارای اهمیت فراوانی است؛ این استان از این ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش تبادلات مرزی با کشورهای اطراف دارد و باید این موقعیت به جد تقویت شود.

مدرس خیابانی افزود: یکی از ظرفیت های تجاری حال حاضر ایران، الحاق کشورمان به پیمان اقتصادی اتحادیه اوراسیا است و حدود پانصد تعرفه صادرات انواع کالای ایرانی در کشورهای عضو این اتحادیه به تعبیری صفر شده اند، استان گیلان می‌تواند تلاش بی وقفه برای برقراری یک تجارت خوب با این کشورها داشته باشد.

وی ادامه داد: افزایش مراودات تجاری با کشورهای شمال ایران به عنوان یک راهبرد در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در همین راستا زیرساخت هایی مانند توسعه بنادر مورد توجه است؛ البته خوشبختانه گام‌های خوبی نیز برداشته شده و آمارها موید آن است میزان صادرات استان گیلان از ۹۸ میلیون دلار سه ماهه نخست سال گذشته، امسال و در همین مدت به بیش از ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این در شرایطی است که تجارت کشور تحت تاثیر کرونا کاهش داشته و مرزهای تجاری با محدودیت هایی مواجه بوده است؛ با این حال صادرات استان گیلان حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است.

لزوم تقویت زیر ساخت های تجاری همزمان با توسعه زیرساخت های صنعتی کشور

مدرس خیابانی تاکید کرد: باید زیرساخت‌های تجاری از جمله توسعه راه های ترانزیتی، حمل و نقل، سردخانه، انبارها، نمایشگاه های بین المللی، پایانه های صادراتی و…، همزمان با زیرساختهای صنعتی و تولیدی تقویت شوند.

افزایش 18 درصدی تولید خودرو و 50 درصدی تحویل خودرو در 3 ماه نخست امسال

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مدیریت بازار خودرو طی سه ماه گذشته گفت: علیرغم تشدید تحریم ها با تدابیر اتخاذ شده، حجم تولیدات خودرو بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته و جالب تر این که حدود ۵۰ درصد تحویل خودرو نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: برای افزایش تولید و افزایش عرضه خودرو تمام توان خود را به کار بستیم تا حداکثر ظرفیت های صنعت خودرو کشور را فعال کنیم.

وی گفت: همه این اقدامات در حالی است که طی دو سال اخیر و با خروج شرکت‌های خارجی، خودروسازان بزرگ کشور با اتکا به توان داخلی خود و فعال سازی ظرفیت های ساخت داخل به طور مستمر در حال کاهش ارزبری و واردات قطعات خودرو به کشور هستند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال داخلی سازی و کاهش ارزبری بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در صنعت خودرو سازی مد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امیدواریم با همراهی همه واحدهای توانمند و بخش دانش بنیان کشور این هدف گذاری را محقق کنیم.

مدرس خیابانی واقعی کردن تقاضا و کاهش تقاضای کاذب را از دیگر دستورالعمل های وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو عنوان کرد و افزود: در شرایط حاضر توجه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای آن هم در شرایط خاص اقتصادی کشور در افزایش تقضای آن کاملا موثر بوده است و عده ای روی موضوع سرمایه گذاری می کنند.

وی تصریح کرد: در همین راستا در شرایط ثبت نام و تحویل خودرو به مشتریان واقعی و مصرف‌کنندگان این کالا، ضوابط خاصی را تعیین کردیم؛ البته از سویی دیگر نباید فراموش کرد که عدم کاهش قیمت خودرو علل متعددی دارد که یکی از آنها افزایش قیمت پایه ورق فولادی و مواد پتروشیمی در بورس کالا است که آنها هم متاثر از تغییر قیمت ارز هستند و به تعریف جامع‌تر شاخص‌های کلان اقتصادی در این حوزه تاثیر جدی گذاشته اند.

مدرس خیابانی در پایان تاکید کرد: عرضه مناسب، مدیریت تقاضا و کنترل قیمت ارز عوامل موثری در کاهش قیمت خودرو هستند که امیدواریم در شرایط مناسبی به این اهداف دست یابیم و قیمت خودرو متعادل شود.

منبع: شاتا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا