اخباربرگزیدهخودرو

بررسی مزیت ها و چالش های حذف خودروهای قدیمی/ چالش کاهش تولید در سال سخت کرونا

به گزارش صنعت کار، در چند وقت اخیر و با توقف تولید خودروهای مونتاژی و تحریمی، خطوط تولید این دسته از خودروها میزبانی برای تولید سایر خودروها شده به طوری که بر اساس آخرین اظهارات مطرح شده، رنو هم اکنون میزبان کوییک آرپلاس شده است. در این میان بر اساس مصوبات سازمان ملی استاندارد و همچنین محیط زیست مقرر شد تا تولید برخی از خودروها متوقف شود که در حال حاضر این امر انجام شده و با اجرای این قانون خطوط تولید این خودروها خالی مانده که با برنامه توسعه خودروسازان، بدون شک میزبان خودروهای جدید خواهد شد. این روند این شبهه را ایجاد می کند که خودروسازان داخلی توان راه اندازی خط تولید جدید را ندارند اما نگاهی به پیشرفت های این صنعت در سال های اخیر این اظهارات را رد می کند چرا که به تازگی خط تولید بدنه جدید از سوی متخصصان داخلی در پارس خودرو راه اندازی شده که نشان می دهد تحقق این امر چندان کار دشواری نیست.
اما با این حال کارشناسان صنعت خودرو تولید خودروهای جدید را اولویت امسال خودروسازان نمی دانند بلکه بر افزایش تعداد تولید خودرو تاکید دارند.
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو  در این خصوص می گوید: هم اکنون عرضه خودرو کف و تعداد خودروهای ناقص افزایش یافته این در حالیست که امسال سال برگزاری شو و رونمایی خودرو و یا سال حذف پراید نبود و اقدلماتی از این دست، اشتباه استراتژیک و تاریخی است و در ذهن تاریخ صنعت خودرو درج می شود، در حالی که سال 99 بازار خودرو، تشنه افزایش تیراژ بود شرکت های خودروساز به حاشیه هایی از جمله از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، رونمایی محصول جدید و برگزاری مسابقات بخت آزمایی و قرعه کشی پرداختند و کمیت تولید و بحث های مالی شرکت های خودروساز فراموش شد و کاهش قیمت تمام شده خودرو در حد شعار باقی ماند و با تعیین دستوری قیمت ، زیان بالایی به خودروساز وارد کرد.
وی می افزاید: باید دید منظور از راه اندازی خط تولید جدید چیست چرا که در این میان، تولید یک محصول با پلتفرم جدید، یک پلتفرم تکراری با بدنه و مدل جدید، یک پلتفرم و مدل قدیمی و تنها با یک فیس لیفت جدید مطرح می شود و شرح تغییرات در مدل جدید متفاوت است بنابراین برای راه اندازی یک خط تولید جدید، باید چند پارامتر در نظر گرفت نخست آن که محصول جدید با تعریف مطرح شده در سطح پلتفرم و یا بدنه و فیس لیفت قرار دارد و متناسب با سطح تغییرات، تجهیزات جدید در اختیار گرفت.
وی با بیان این که در عین حال باید نسبت به راه اندازی OP های جدید در خط تولید و تولید قطعات جدید اقدام کرد، می افزاید: برای تولید قطعات جدید نیاز به تامین کننده جدید است تا مجموعه ای از قطعه سازها در کنار تولیدکننده قرار گرفته و در راه اندازی خط جدید شما را کمک کنند بنابراین تولید محصول جدید در کنار زنجیره تامین جدید و گردش نقدینگی انجام خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که برای محصول جدید زمان رمپاپ مشخصی تعیین می شود، ارانه می دهد: پس از این زمان محصول وارد فاز تولید انبوه خواهد شد و در این شرایط لازم است محصولات متنوع براساس ظرفیت به تولید برسد تا به مرور زمان یک محصول از خط تولید خارج و با رمپاپی تعیین شده، محصولی جدید جایگزین شود بنابراین در این شرایط با هدف تنوع و تیراژ تولید لازم است ظرفیت خطوط تولید رعایت شود که این موضوع به ویژه در روزهایی که روند تولید و عرضه خودرو در مقایسه با تقاضای موجود در بازار شکاف و اختلاف دارد که باعث تشنج بازار می شود، اط ضرورت بیشتری برخوردار می شود.
کریمی سنجری می افزاید: دراین شرایط برای سوئیچ کردن بر روی یک محصول جدید رمپاپ وجود ندارد و بهتر است در چنین موقعیتی تولید محصولات قدیمی ادامه یابد تا شرایط بازار به ثبات برسد. نمونه این شرایط حذف پراید بود در حالی که توقف تولید این خودرو در سال جاری منطقی نبود و هرچند به گفته مسئولان با حذف این خودرو مشکلی پیش نیامد اما دز عمل در عرضه خودرو خلل به وجود آمد و تولید کاهش یافت و فشاری به تقاضا و بازار وارد شد که دلیل آن حذف خودروهایی است که قابلیت تطبیق با استاندارد را نداشتند اما هم اکنون حذف آن ها به بازار فشار وارد کرده است.
وی با تاکید بر این که تولید یک محصول جدید در شرایط حاد تحریمی پرسش هایی مطرح می شود، اظهار می کند: فراهم بودن زیرساخت ها، حمایت قطعه سازان از محصول جدید ، گردش کافی نقدینگی برای توسعه یک محصول جدید پرسش هایی است که برای تولید محصول جدید مطرح می شود.ضمن آن که ایا در شرایط تحریم که نمی توان از کشورهای خارجی کمک گرفت، دانش فنی توسعه محصول و قطعه به لحاظ اقتصادی و فنی وجود دارد یا خیر از دیگر پرسش های مطرح شده در این میان است.
کریمی سنجری با بیان این که همواره در بحث دانش فنی موضوعات اقتصادی مطرح است، می گوید: برای رسیدن به این دانش شاید توانایی فنی وجود داشته باشد اما توانایی اقتصادی موجود نباشد و گردش مالی شما را برای تولید محصول جدید حمایت نکند،در این شرایط مهمترین موضوع که برای خودروساز مهم است، تامین بازار خواهد بود .
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که اولویت خودروسازان در شرایط فعلی معرفی محصول و برگزاری شو برای تحت تاثیر قراردادن بازار نیست، تاکید می کند: بازار تنها با افزایش تولید آرام می گیرد
و امسال نیز به این دلیل جهش تولید نامگذاری شده که کمبودهای عرضه، جبران شود این در حالیست که بخشی از تولیدات خودروسازان به دلیل خروج شرکای چینی و آمریکایی از بین رفته و با پلتفرم های قدیمی باید نسبت به جبران آن اقدام کرد. اما آن چه مسلم است مهم نبودن طراحی پلتفرم های جدید برای بازار است چرا که تنها عرضه خودرو مهم است تا تابوی قیمت و شکاف عرضه و تقاضا را بشکند.
کریمی سنجری یادآور می شود: حتی با فرض امکان تولید انبوه برای محصول جدید،این موضوع نباید اولویت خودروساز باشد و به طور کلی افزایش و جهش تولید باید در اولویت قرار گیرد و دولت نیز این روند را تسهیل کند چرا که امسال برای فائق آمدن بر تورم خودرو و بسامان کردن بازار و عبور از ناهنجاری ها، تنها عدد تولید مهم است.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا