اخبارصنعت و معدن

قصه آلبلاغ اسفراین به اکتشاف رسید/ ۲۰میلیارد در معدن هزینه می شود

به گزارش صنعت کار،معدن آلبلاغ اسفراین؛ مجموعه‌ای که هم می‌تواند نعمت خوبی برای مردم باشد و هم یک دردسر؛ که به دلیل کم کاری برخی از مسئولان تا حالا دردسر آن به مردم رسیده است.

ماجرای این معدن به برداشت‌های غیر مجاز برخی برمی‌گردد. عده‌ای به این معدن رها شده می‌رفتند؛ سنگ بار می‌زدند و با قیمت هر کیلو ۵ تا ۸ کیلو در پایین تپه به دلالان می‌فروختند. اقدامی که می‌توانست درآمد خوبی برای اهالی به وجود آورد. درآمدی که باید به تمام مردم شهرستان و حتی استان برسد اما اکنون در جیب عده‌ای خاص و دلال‌ها می‌رفت.

برای پیشگیری از این مسئله اظهارات و پیگیری‌های زیادی انجام شد. محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی طی ماه‌های گذشته بارها از مجموعه‌ای که محافظت و برداشت از این معدن را برعهده داشت، گلایه کرده بود.

به عنوان نمونه شجاعی در اواسط اردیبهشت ماه با گلایه از این شرکت خصوصی گفته بود: ۱۰ ماه از سفر رئیس جمهوری به استان می‌گذرد، اما بحث سریالی بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی در استان تکرار شد و سازمان خصوصی مربوط تاکنون به هیچ‌یک از تعهدات خود برای حضور، حفاظت، اکتشاف و بهره‌برداری عمل‌نکرده است.

وی افزود: هزینه حفاظت از معدن آلبلاغ طبق مصوبه سفر ریاست جمهوری بر عهده یک سازمان خصوصی است، اما آنان به بهانه‌های مختلف مانند برفی بودن منطقه به تعهد خود عمل نکردند.

برداشت‌ها از معدن آلبلاغ به شهر رونق داده بود

مرتضی، یکی از شهروندان اسفراینی در این خصوص اظهار کرد: با اینکه برداشت‌های شخصی نسبت به سال گذشته کاهش یافته، اما تا چند وقت قبل باز هم عده زیادی از این معدن استفاده می‌کردند.

وی افزود: روند کار هم اینگونه بود که اهالی روستاهای اطراف با الاغ یا حتی کوله پشتی به معدن رفته؛ قسمتی را می‌تراشیدند و بعد از حمل به پایین کوه می‌آوردند. عده‌ای دلال همانجا سنگ‌ها را کیلویی ۵ تا ۸ هزار تومان به صورت نقدی می‌خریدند.

 

طبق گفته این شهروند اسفراینی در این مدت بازار اسفراین رونق خوبی گرفته بود.

مرتضی می‌گوید: آن زمان شهرستان رونق اقتصادی گرفته بود و هیچ کارگری بیکار نبود؛ از استان‌های دیگر الاغ به اسفراین وارد می‌شد.

وی افزود: در دامنه کوه بازاری اعم از علوفه برای الاغ‌ها، مواد خوراکی، بیل و کلنگ و سایر لوازم تشکیل شده بود؛ همه کار می‌کردند و درآمد داشتند!

تیم حفاظتی آلبلاغ مستقر شد

اما پس از پیگیری‌های فراوان، سازمان متولی در معدن آلبلاغ مستقر شد. طاهر رستمی، فرماندار اسفراین در ۲۵ خرداد ماه در این خصوص گفت: تیم حفاظتی سازمان مورد نظر با استقرار در محل معدن آلبلاغ این شهرستان، حفاظت از این منطقه معدنی را عهده‌دار شد.

 

وی افزود: این شرکت از چند روز گذشته کار مسدود کردن دهانه تونل‌های حفر شده توسط حفاران غیرمجاز در این منطقه معدنی را، که تاکنون بارها دچار ریزش شده و چند نفر را به کام مرگ کشیده است، آغاز کرده که تا چند روز آینده به اتمام خواهد رساند.

اما برای بررسی آخرین شرایط و اقدامات شرکت متولی حفاظت و بهره بردار از معدن آلبلاغ با مدیر اکتشاف این شرکت ملی به گفتگو نشستیم.

کارهای مطالعاتی در حال انجام است

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در منطقه آلبلاغ به دوبخش فعالیت‌های اکتشافی و حفاظتی تقسیم می‌شود؛ گفت: سازمان ما فعالیت‌های اکتشافی منطقه را از مدت‌ها قبل در سال ۹۸ استارت زده و با انتخاب شرکت مشاور در مناقصه‌ای که در مرحله اول انجام شد با حضور سایر مسئولان، منطقه را تحویل داده اما با توجه به برف سنگینی که در منطقه آمده بود کارشان به تأخیر خورد.

وی اظهار کرد: در انتهای سال ۹۸ شرکت مشاور به منطقه وارد و فاز شناسایی را انجام و گزارش فاز شناسایی تهیه و برای سازمان صمت استان و وزارتخانه ارسال و جلسه دفاعیه برگزار و مورد تأیید قرار گرفت.

این مدیر بیان کرد: بعد از گذراندن این مرحله در آغاز سال ۹۹ نیروهای ما وارد فاز پی‌جویی شدند و تِلرانس هایی را انجام و نمونه‌هایی را برداشت کردند و کارهای مطالعاتی ژئو شیمی‌های منطقه فعالیتش شدت گرفت.

 

وی با اشاره به پایان برداشت‌های پی جویی در راستای مطالعات ژئو شیمی افزود: هم اکنون نمونه‌های برداشت شده از جمله نمونه رسوبات آب راه و نمونه‌های کانونی برای انجام یک سری آنالیزها به آزمایشگاه مورد اعتماد ارسال شده است که بعد از اعلام نتایج آزمایشات فاز پی جویی خاتمه و به سازمان صمت استان ارسال و بعد از تأیید و دفاعیه مجدد می‌توانیم وارد مرحله سوم و چهارم اکتشاف شویم.

مدیر اکتشاف این سازمان تصریح کرد: نقشه‌های زمین شناسی هم اکنون در دست تهیه است که قطعاً نتایج پی‌جویی‌ها و آنالیزها در تهیه این نقشه‌ها کمک خواهد کرد و سپس وارد فاز تعیین نظارت می‌شویم که با تصمیم مسئولین ذی‌ربط مشاور قبلی، در صورت تأیید صلاحیت فنی بر اساس نتایج خروجی کار را ادامه می‌دهیم.

آغاز عملیات‌های آتشباری آلبلاغ

وی در بخش دیگری از گفتگو خاطر نشان کرد: منطقه آلبلاغ در دو سال گذشته بنا به دلایلی دستخوش برداشت‌های غیرمجاز ماده معدنی بوده است و از این رو مسئولان استانی از ما درخواست کمک کردند تا این اتفاق سروسامان داده شود.

به گفته مدیر اکتشاف این سازمان، تیم حفاری شرکت همراه با یک تیم کوهنوردی برای تخریب و آتشباری تونل‌ها و کارگاه‌های غیر مجاز حفر شده، در منطقه حضور دارند که تا پایان ماه جاری ۴۸ چاله آتشباری را ایجاد و عملیات آتشباری را انجام می‌دهند.

وی افزود: تیم حفاظتی ما هم اکنون در ورودی منطقه با نصب دو کانکس مستقر اما حضور تیم اصلی و نهایی حفاظتی شرکت باید با انجام مناقصه نهایی که با حضور تیم‌های مورد اعتماد حفاظتی استان شناسایی و انتخاب می‌شوند، مستقر شود.

این مدیر تصریح کرد: اکنون در مرحله تکمیل اسناد و اعلام فراخوان هستیم و از آنجایی که منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است، هر اقدامی را باید با هماهنگی محیط زیست انجام دهیم.

 

وی گفت: مناقصه طبق قانون بین ۲ یا ۳ ماه زمان می‌برد و بعد از انجام مناقصه تیم حفاظتی ما در آنجا تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به وسعت منطقه و ورودی‌های متعدد به معدن آلبلاغ علیرغم اینکه چند ۱۰ نیروی حفاظتی گذاشته‌ایم برداشت‌های غیر مجاز همچنان ادامه دارد و حتی در صورت استقرارِ تیم نهایی نمی‌شود انتظار معجزه داشت و بگوییم صددرصد کل حفاظت منطقه را با اطمینان بالا انجام می‌دهیم.

امکانات ویژه برای تخریب نیاز است / هزینه ۲۰ میلیاردی تا پایان سال

این مسئول در ادامه گفت: از آنجایی که منطقه مورد نظر صعب‌العبور است و ده‌ها و شاید صدها تونلِ در آن ایجاد شده، باید بتوانیم با امکانات آنها را تخریب کنیم و از آنجایی که بردن مواد آتش‌زا دارای پروتکل‌های خاص خودش می‌باشد باید تیم ارتش همراه ما باشد.

وی با اشاره به مراحل چهارگانه اکتشاف که شامل شناسایی، پی‌جویی، عمومی و تفصیلی می‌باشد، گفت: مرحله اول و دوم رو به پایان است و بعد از تأیید وارد فازهای سوم و چهارم می‌شویم و بعد از مرحله چهارم گواهی کشف دریافت و آماده بهره برداری می‌شود.

این مسئول در پایان گفتگو، هزینه‌های اکتشاف را در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: اگر بتوانیم به یک ذخیره و عیار مناسب دست پیدا کنیم اقدام به ساخت کارخانه خواهیم کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا