اخباربانک و بیمهبرتربرگزیدهچند رسانه ایگوناگون

فراموش شده ای که عدالت گستر شد

به گزارش صنعت کار، تا همین 5 . 6 سال پیش، دیگر نه کسی منتظر خبری از این برگه ها بود نه دل به سودی از جانب آن بسته، حتی کسی یادش نمی آمد این سهام با چه هدف و وعده ای بین مردم توزیع شده بود، تا اینکه بالاخره چند سال پیش و بعد از حدود یک دهه، فراخوان دادند و از مالکان سهام عدالت شماره حساب گرفتند و سودی واریز کردند، سودی که خیلی ها نه آن راگرفتند و نه حتی ازآن خبر دار شدند. البته حتی آن موقع هم کسی برای کسی توضیح نداد که این برگه چیست و چه ارزشی دارد و اصلا بابت چه به مردم سود دادند و بر اساس کدام متر و معیار سودی که توزیع شد عادلانه است.

روند فراموشی سهام عدالت حالا جای خود را به انتظار برای دریافت سودی ناچیز داده بود تا اینکه بازار سرمایه از غربت خارج شد و در ادبیات عامه مردم قرابت پیدا کرد.

با آشنایی تعداد بیشتری از مردم با بورس و بورس بازی، خرید و فروش سهام و سود و زیان آن، کم کم یاد سهام عدالت مقهور مانده در ذهن ها زنده شد، البته کسری بودجه دولت و اوضاع احوال ناخوش اقتصاد هم مزید بر علت شد تا بالاخره بهار امسال، بازار سرمایه رنگ عدالت گرفت و سهام عدالت پس از 14 سال آزاد شد .

آزاد سازی سهام عدالت و افزایش 50 میلیونی جمعیت بازار سرمایه؛ با یک دستور،خیلی هم آسان و بدون حاشیه صورت نگرفت، البته سازمان خصوصی سازی از عملکرد خود دفاع و اعلام کرد؛ عملیا ت اجرایی طرح توزیع سهام عدالت با اهدافی چون توزیع متعادل ثروت ملی و گسترش مالکیت در سطح عموم به منظور تامین عدالت اجتماعی، ایجاد درآمد دراز مدت برای خانواده های کم درآمد، تشویق به پس انداز و سرمایه گذاری منجر به بهبود درآمد خانوارها، انجام شده است .

از زمان آزاد سازی سهام عدالت؛ این سهام و مشمولان آن به پای ثابت اخبار تبدیل شدند و هرچه در سالهای گذشته خبری از آنها نبود، این روزها این سهام؛ نحوه آزاد سازی و پرداخت سود آن یک پای ثابت جلسات بازار سرمایه و حتی اقتصاد کلان کشور است .

تا جایی که معاون اول رئیس جمهور، آزادسازی سهام عدالت و امکان خرید و فروش آن در بورس را یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی و اجتماعی کشور پس از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: حدود 50 میلیون نفر از مردم کشور در قالب طرح سهام عدالت، سهام دار کارخانجات مهم دولتی شده اند و امروز ارزش سهام آنها از رشد قابل قبولی برخوردار است به گونه ای که در اکنون ارزش سهام 500 هزار تومانی بین 7 تا 8 میلیون تومان و ارزش سهام یک میلیون تومانی بین 15 تا 16 میلیون است . جهانگیری با اشاره به امکان مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت توسط دارندگان این سهام گفت: البته دولت به مردم توصیه می کند که سهام خود را نفروشند چرا که ارزش آن افزایش پیدا خواهد کرد.

البته شرایط برای کسانی که واقعا به پول آن نیاز دارند مهیا است تا بتوانند سهام خود را در بورس بفروش برسانند. معاون اول رییس جمهور افزایش چشمگیر حضور و فعالیت مردم در بازار سرمایه را از مهمترین اتفاقات اقتصادی دانست و با اشاره به امکان خرید و فروش سهام عدالت در بورس گفت: با اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت و امکان خرید و فروش آن، بخش مهمی از یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی برای مردمی کردن اقتصاد محقق شده است .

جهانگیری از بازار سرمایه و مشارکت فعال مردم برای حضور در این بازار به عنوان فرصتی بزرگ برای اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: باید از اعتماد مردم به بازار سرمایه حراست و حفاظت شود البته مردم باید بدانند که بازار سرمایه ریسک پذیر است و حتما باید برای فعالیت در این بازار با کارشناسان مشورت کنند . علاوه بر مسئولین؛ کارشناسان اقتصادی و اهل ف ن بازار سرمایه هم از آزاد سازی سهام عدالت استقبال کرده و این اتفاق را گامی بلند در جهت گسترش ادبیات اقتصادی در سطح جامعه می دانند .

این کارشناسان معتقدند با آزاد سازی سهام عدالت تاریخ جدید بازار سرمایه آغاز و راه ورود به اقتصاد مردمی هموار شده است زیرا بیش از نیمی از مردم ایران وارد بازار سرمایه شدند و این همان بزرگ شدن جایگاه بورس در اقتصاد و تعریف نقش هدایت پس اندازها به بخش مولد و تامین مالی شرکت های بزرگ از طریق بازار سرمایه به جای بازار پول است که این اتفاق بزرگ مقدمه تحول بزرگی است که کارشناسان بازار سرمایه از آن به عنوان انقلاب اقتصادی یاد می کنند .

سید محمد هاشمی نژاد، یکی از فعالان بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز سبدی از سهام با ارزش در اختیار مردم قرار گرفته و نیاز است آحاد جامعه دانش خو د از بازار سرمایه را افزایش دهند گفت : سهام عدالت دارایی با ارزشی است که می تواند سالیان سال ارزش افزوده ایجاد کند و ثروت را افزایش دهد . وی آزاد سازی سهام عدال ت را یک انقلاب اقتصادی دانست و افزود: مردمی شدن اقتصاد و تحقق واقعی اصل 44 محصول این رویداد تاریخی است .

این کارشناس گفت: قطعا افرادی که دانش مالی و فرهنگ سرمایه گذاری دارند فروشنده سهام عدالت نخواهند بود و افرادی که دانش مالی کافی ندارند باید از طریق فرهنگ سازی ارزش واقعی سهام عدالت را درک کنند.

سهام عدالت پس اندازی برای آینده است و ثروت به همراه دارد . وی ادامه داد: بهترین جا برای سرمایه و نقدینگی سرگردان بازار سرمایه است که می تواند ایجاد ارزش افزوده برای مردم کند هم بنگاه های اقتصادی را در تامین مالی کمک می کند .
یحیی نیکدل کارشناس اقتصادی هم با اشاره به اینکه آزادسازی سهام عدالت، تصمیم مثبتی بود گفت: این تصمیم م یتواند سبب ورود مردم به فعالیت اقتصادی شده و مشارکت آنان را در این عرصه بیشتر کند .
وی افزود: تقاضا در بورس بالا رفته است، مسوولان باید از این فرصت استفاده کنند و زمینه مشارکت مردم را بیشتر فراهم کنند زیرا مردم علاقه دارند در فعالیت اقتصادی مشارکت کنند و کسب سود داشته باشند.
این کارشناس با اشاره به اینکه برخی مردم اصول سرمایه گذاری را نمی دانند، گفت: اگر برنامه ریزی و آموزش به گونه ای باشد که زمینه برای حضور مردم در عرصه اقتصاد بیشتر شود،اقتصاد حرکت رو به جلوی خواهد داشت .
اکنون 30 درصد سهام عدالت آزاد شده و تعداد کسانی که این سهام را فروختند بسیار اندک است و این نشان از درک اکثریت مردم از ارزش واقعی این سهام دارد، اما این درک برای تداوم حضور آنها در بازار سرمایه کافی نیست و برای منتفع شدن مشمولان نا آشنای سهام عدالت از بازار سرمایه، گسترش فرهنگ سهامداری و افزایش سواد مالی جامعه با اقدامات آموزشی امری ضروری است، بخصوص اینکه حتی در آموزه های دینی ما فقرنکوهش شده است.

بنابراین با عمومی کردن اقتصاد، می توان سرمایه های سرگردان را به بازار سرمایه جلب کرد وبا تامین نیاز مالی تولید؛ رشد اقتصادی را رقم زد .

 

گزارش از نفیسه توتونچیان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا