خودروصنعت و معدنویژه ها

امداد خودروهای غیر رسمی اوج گرفتند/ صاحبان خودرو مراقب باشند

به گزارش صنعت کار، ماجرای امداد خودروهای غیر رسمی که فعالیت آن ها به واسطه اخذ مبالغی از 150 تا 200 هزار تومان برای هر خودرو بود، پیش از سال جدید و با پیگیری های انجمن خدمات پس از فروش تا حدی کنترل شد.

با این حال اما در ایام نوروز این موسسات غیر، در کنار امداد خودروهای رسمی مانند امداد ایران خودرو و امداد خودرو سایپا و تعمیرگاه های مجاز به فعالیت خود ادامه دادند. در همین زمان، بارها انجمن خدمات پس از فروش خودرو اعلام کرد که مردم نسبت به خدمات دهی این امداد خودروها مراقب باشند، اما تبلیغات و فعالیت آنها به گونه ای گسترده شد که حتی مدل طراحی خودروهای این موسسات نیز همانند امداد خودروهای رسمی بود.

حال با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش سفرهای زمینی با خودروهای شخصی، دوباره سر و کله این موسسات پیدا شده و صدای بازاریاب‌های این شرکت‌ها بازهم شنیده می‌شود.

این درحالی است که علاوه بر خودروسازان داخلی و امدادخودروهای رسمی، بارها هشدار داده شده است تا صاحبان خودرو نسبت به خرید کارت امداد از سوی این موسسات اقدامی نکنند، اما باز هم در شرایطی این شرکت‌ها موفق به اخذ هزینه های گزافی از مالکین خودرو می شوند. به گونه‌ای که برخی از این شرکت‌ها بدون ارائه هیچ دفتر فروش خودرو ثابت و تلفن مشخصی توانستند درآمدهای کلانی از این راه کسب کنند. از این رو انجمن خدمات پس از فروش با تنظیم شکایت نامه ای در همین راستا اقدام کرد و اکنون نیز با حکم اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهوری- مسئولیت پیگیری این اقدام تماماً به وزارت صنعت معدن و تجارت سپرده شده است.

بر اساس تماس های مکرر خوانندگان سایت خودروکار شنیده می شود به تازگی تماس‌های تلفنی از سوی شرکت های امداد خودرو غیررسمی افزایش یافته است. از این رو خودروکار وظیفه رسانه ای خود می داند تا نسبت به پیگیری فعالیت این شرکت ها از سوی انجمن خدمات پس از فروش خودرو اقدام کند.

پیگیری ها نشان می دهد، بازاریاب این شرکت های به ظاهرا امداد خودرو، شماره تلفن منازل مسکونی را به صورت رندم یا از طریق خرید شماره های حجمی از مخابرات هر منطقه به شماره تماس ها دست پیدا می کنند.

از این رو درصورتی که فرد یا خانوار دارای خودرو شخصی باشد، خدمات امداد کارت تشریح و در نهایت پرداخت مبلغ 189 هزار تومان درخواست می شود. البته در صحبت های بازاریاب این شرکت ها مشخص می شود که هیچ اطلاعاتی از خودرو یا صاحب خودرو در دست ندارند، چرا که پس از دریافت پاسخ مثبت برای خرید کارت از صاحب خودرو، مشخصات خودرو و اطلاعات صاحب خودرو تقاضا می شود. همچنین یکی دیگر از مشخصه های غیر رسمی بودن این شرکت ها، نداشتن آدرس دقیق دفتر مرکزی و در نهایت شماره تماس واحد است که می‌تواند زنگ هشدار را برای صاحبان خودرو را به صدا در آورد که آیا تماس گیرنده امداد خودرو رسمی یا غیر رسمی است؟ از سویی دیگر، هیچ‌گاه امداد خودروهای رسمی کشور همچون امداد خودرو سایپا و امداد خودرو ایران با تلفن منزل تماسی حاصل نمی کنند؛ چرا که در صورت ارسال پیامک حتماً شماره تماسی معتبرخواهند داشت.

لازم به ذکر است که هیچ گاه پلیس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس گشت راهداری در جاده ها، رانندگان را به داشتن کارت امداد خودرو مجبور نکرده اند، از این رو اگر نمایندگان یا بازاریابان این شرکت ها پلیس را بهانه اخذ این کارت ها می دانند و صراحتا بیان می کنند که اهمیت این کارت به اندازه کارت خودرو است، قطعا اقدامی کلاهبردارانه در سر دارند.

در این باره نیز، عباسعلی غیاثی- دبیر انجمن خدمات پس از فروش خودرو به خبرنگار خودروکار اظهار کرد: امداد خودروهای قبلی زیر نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار داشتند و اکنون به واسطه حکم معاون اول رییس جمهوری، وظیفه نظارت بر امداد خودروها به عهده وزارت صنعت معدن و تجارت خواهد بود.

او تاکید کرد: همه این گونه اقدامات در جهت فروش کارت به نوعی کلاهبرداری است و مردم مجبور به امداد خواهی خودرویشان از این طریق نیستند.

به گفته او؛ لازم به ذکر است که برخی از این شرکت های امداد خودرو، خدمات واقعی و مناسبی ارائه می کنند، اما فعالیت برخی از آن ها که هیچ نام و نشانی از آن ها مشخص نیست، به نوعی کلاهبرداری محسوب می شود.

به گزارش خودروکار، صاحبان خودرو می توانند همزمان با خرید خودرو و یا با مراجعه به سایت های نمایندگی های خودرو، اشتراک امداد خودرو دریافت کنند تا دیگر درگیر مشکلاتی از قبیل امداد خودروهای غیر رسمی نشوند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا