اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ETF ها نقدینگی را به سمت تولید می آورند

به گزارش صنعت کار، عرضه این صندوق ها می تواند سرمایه های سرگردان را به سمت بازار سرمایه آورده که علاوه بر کاهش التهاب بازارهای طلا و ارز منجر به رونق تولید می شود.

در واقع در شرایط فعلی چنین تصمیمی می تواندبه توسعه اقتصادی کشور کمک کند زیرا بخشی از این سرمایه ها به بخش تولید می رسد و پروژه های توسعه ای را تسریع می بخشد.

در این باره حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «صنعت کار»، با اشاره به دومین عرضه صندوق های ETF، بیان کرد: زمانی که نقدینگی به سمت بازار سرمایه می رودبخشی از آن صرف تولید می شود که رونق اقتصادی را به همراه دارد. اما به طور کلی هر تصمیمی که باعث شود نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید، اتفاق خوبی خواهد بود.

وی ادامه داد: برای جذب این نقدینگی روش های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال عرضه های اولیه یکی از این روش هاست که برای شرکت هایی است که برای اولین بار سهام خود را عرضه می کنند. البته این اتفاق نیازمند ساز و کارهای مخصوص است تا شرکت مشکل دار وارد بازار سرمایه نشود، به همین دلیل فرآیند زمان بری خواهد بود.

ستاک در ادامه این موضوع افزود: اما در این میان راهکارهایی با زمان کوتاه تر نیز وجود دارد که می توان به تشکیل صندوق های قابل معامله اشاره کرد که شرکت های بورسی در آن حضور دارند. یکی از این صندوق ها، صندوق ETF است که رای اولین آن در اردیبهشت عرضه و دومی و سومی نیز در شرف عرضه قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عرضه این صندوق ها نقدینگی را وارد بازار سرمایه می کند. این درحالی است که ورود نقدینگی به این شکل با حداقل آسیب همراه خواهد بود.

ستاک اظهار کرد: روزانه در بورس عدد قابل توجهی خرید و فروش صورت می گیرد درنتیجه به نظر می رسد ورود ETF خللی ایجاد نمی کند.

وی درباره استقبال از عرضه دوم  ETF ها، بیان کرد: نمی توان پیش بینی ای از این موضوع داشت اما به هر حال هیچ عرضه ای روی میز باقی نمی ماند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا