اخباربرترصنعت و معدن

اونس طلا در راه ۲۰۰۰ دلاری شدن

به گزارش صنعت کار، افزایش تنشها میان آمریکا و چین، ضعیفتر شدن ارزش دلار آمریکا، کاهش بازده اوراق قرضه، تدابیر محرک مالی بیشتر و افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ همگی عوامل موثر در افزایش چشمگیر قیمت طلا در هفته گذشته بودند.

هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با هفت دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۸۹۷ دلار و ۵۰ سنت بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز ۱۹۰۴ دلار و ۶۰ سنت پیشروی کرده بود. طلا برای کل هفته ۴.۸ درصد افزایش قیمت داشت که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۹ آوریل بود. طلا در پنج روز معامله بیش از ۸۰ دلار گران شد و هفتمین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

اکثر تحلیلگران در گفت و گو با کیتکونیوز پیش بینی کرده اند روند صعودی طلا بدون تغییر می ماند و احتمال رشد بیشتر قیمتها وجود دارد. دلیل این پیش بینی هم عدم تغییر عوامل حمایت کننده از رشد قیمت طلا هستند.

جورج گرو، مدیرکل شرکت مدیریت سرمایه آر بی سی به کیتکونیوز گفت: من هیچ راه حلی سریعی برای رفع تنشهای فزاینده میان آمریکا و چین، حل سریع مشکل پاندمی یا نگرانیهای مربوط به افزایش تدابیر محرک مالی و بدهی نمی بینم. دورنمای بازار طلا و نقره شکستن سطوح بالاتر قیمت است.

تنشهای آمریکا و چین و زانو زدن دلار

تنشهای آمریکا و چین روز جمعه با تلافی اقدام آمریکا از سوی چین وخامت بیشتری پیدا کرد. پکن به تلافی بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون، دستور داد کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو تعطیل شود.

افزایش تنشها به همراه ضعیف شدن دلار آمریکا فضای بسیار مطلوبی را برای معامله گران طلا فراهم کرده است.

به گفته افشین نوابی، نایب رئیسبخش فلزات ارزشمند گروه ام کی اس، دلار آمریکا تقریبا به زانو افتاده، تنشهای سیاسی میان آمریکا و چین در اوج است و خاورمیانه در حال حاضر شرایط بسیار بدی دارد. همه اتفاقات به تقاضای بیشتر برای دارایی امن اشاره دارد. دلار ضعیفتر به خریداران بین المللی کمک کرده طلا و نقره خریداری کنند که به نوبه خود قیمتها را تقویت می کند.

اقدامات محرک مالی اتحادیه اروپا و آمریکا

همه اقدامات محرک مالی که در سراسر جهان اعلام شده اند مسیر صعود بیشتر قیمت طلا را هموار کرده اند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته برای تشکیل یک صندوق احیای اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی که به بودجه ۱.۱ تریلیون دلاری در فاصله سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ مربوط است، به توافق رسید. توجهات بازار اکنون به آمریکا معطوف شده که احتمالا یک بسته مالی دیگر را بزودی رونمایی خواهد کرد.

مسیر طلا برای زدن رکورد ۲۰۰۰ دلار

به گفته تحلیلگران، اگر طلا در هفته جاری مرز ۱۹۲۰ دلار را بشکند، هدف بعدی این فلز ارزشمند شکستن مرز ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

نوابی در این باره گفت: بازار طلا به رکورد قیمت ۱۹۲۰ دلار سال ۲۰۱۱ نزدیک می شود و اگر این رکورد شکسته شود، بازار با خرید بیشتر روبرو خواهد شد تا سود گیری و تا زمانی که اوضاع به طور کامل تغییر نکند، حرکت طلا به سمت ۲۰۰۰ دلار ادامه خواهد داشت.

به گفته کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه SIA، اگر طلا از مرز ۱۹۲۰ دلار عبور کند، فاصله چندانی با شکستن قیمت ۲۰۰۰ دلار نخواهد نداشت. در مجموع روند بازار طلا صعودی است.

احتمال سودگیری در بازار طلا

با وجود حس مثبتی که در بازار طلا نسبت به بالا رفتن قیمتها وجود دارد، برخی از تحلیلگران نسبت به عقب نشینی قیمتها هشدار می دهند زیرا احتمال این وجود دارد که بسیاری از معامله گران از افزایش قیمتها در روزهای گذشته سودگیری کنند.

استراتژیستهای کالای شرکت تی دی سکیوریتیز هم به سرمایه گذاران برای سودگیری در قیمت ۱۸۹۰ دلار توصیه می کنند. این استراتژیستها در یادداشتی نوشتند: با وجود این که انتظار داریم طلا به روند صعودی به سوی مرز ۲۰۰۰ دلار ادامه دهد اما برای حمایت در برابر شوک منفی کوتاه مدت، ترجیح می دهیم به سودگیری بپردازیم.

تحولات اقتصادی مهم

نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری به دقت از سوی تحلیلگران و سرمایه گذاران زیر نظر گرفته می شود اما انتظار می رود تغییری در نرخهای بهره صورت نگیرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار مقدماتی از تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم که روز پنج شنبه منتشر می شود، گزارش اقتصادی مهم دیگری است که بازار در انتظار مشاهده آن است. سایر گزارشهای مهم فروش مسکن، کالاهای بادوام و تقاضای بیمه بیکاری آمریکا خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا