اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

نگران سفته بازی در بازار هستیم

به گزارش صنعت کار، صنعت آلومینیوم نیز از این موضوع بی نصیب نمانده است. همچنان فعالان این صنعتی در پی افزایش نرخ ارز و نامنظم شدن عرضه ها نگران سفته بازی های بازار هستند که دود ان به چشم تولید کننده می رود.

آریا صادق نیت حقیقی عضو هیات مدیره و دبیر کل سندیکای آلومینیوم در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه، اظهار کرد: تا اوایل تیرماه مشکلی در این زمینه وجود نداشت و عرضه ها در بورس منظم انجام می گرفت. درواقع تمام تولیدکنندگان به صورت یکسان در عرضه شرکت می کردند و تعادل در بازار برقرار بود.

وی ادامه داد: اما از روزهای ابتدایی تیرماه شایعه ای منتشر شد مبنی بر آن که ارز به تولیدکنندگان شمش تخصیص داده نمی شود و باید ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات تامین کنند.

بی تردید انتشار چنین شایعاتی می تواند بر بازار تاثیر و شرایط آن را ملتهب کند. صادق نیت حقیقی در این باره گفت: این شایعه در حالی پخش شد که نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد. در نتیجه این موضوع میزان تقاضا نیز رشد کرد. با چنین اتفاقی تولیدکنندگان کمی عقب نشینی کردند و عرضه ها کاهش یافت و این موضوع رقابت  را افزایش داد.

به گفته وی، این اتفاق در حالی در بازار ایران رخ داد که قیمت جهانی آلومینیوم نیز با افزایش همراه شد و این موضوع رقابت جهانی را هم افزایش داد.

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم ادامه داد: در این باره با پیگیری های انجام شده قرار شد دولت همچنان به تولیدکنندگان کمک کند تا آنها عرضه های منظم در بورس داشته باشند.

صادق نیت حقیقی تصریح کرد: از سویی دیگر مقرر شد ایمیدرو سهم عرضه های هفتگی را تعیین کند تا براساس آن عرضه و تقاضا کنترل و سهمیه شرکت های دلال حذف شود. با این موضوع قیمت آلومینیوم و مقدار آن برای تولید واقعی می شود.

وی درباره تاثیر این تصمیم، افزود: باید منتظر ماند و دید سیستم تقاضا به چه صورت می شود. البته در سندیکای آلومینیوم پیگی هستیم تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشد و در صورت عدم اجرا  با آن برخورد شود.

صادق نیت حقیقی در پایان بیان کرد: در حال حاضر تنها نگرانی ما آن است که خارج از اتفاقات و تصمیمات بدلیل کاهش عرضه شاهد حضور دلالان و سفته بازی در بازار باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا