اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

خبری از سهمیه انگوران نیست/ خودتحریمی در بخش معدن حاکم است

به گزارش صنعت کار، خداداد غریب پور که امروز در آیین افتتاح معدن زیرزمینی سرب و روی انگوران سخن می گفت، با اشاره به قدمت 100 ساله فعالیت جدید در معدن انگوران تصریح کرد: فعال سازی بخش زیرزمینی معدن انگوران، یکی از پروژه های فناورانه و با دانش فنی ایرانی بوده است.
غریب پور در این مراسم که استاندار و مسوولان استان زنجان و فرمانده قرارگاه خاتم حضور داشتند، تاکید کرد: یکی از نقاط قوت اجرای پروژه، راه اندازی آن پیش از موعد مقرر بوده است و در حالی که پیش بینی می شد طرح در مدت دو سال به اتمام برسد در مدت سه ماه بعد از تجهیز تولید در معدن آغاز شد.
بی تردید با بهره برداری از این قسمت شاید بحران مواد اولیه تا حدودی برای فعالان سرب و روی برطرف شود اما در گفت و گو با فعالان این بخش همچنان این نگرانی وجود دارد.
حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به بهره برداری از قسمت زیرزمینی انگوران بیان کرد: متاسفانه همچنان مشکل تامین مواد اولیه در حوزه سرب و روی وجود دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن طور که باید برای حل این مشکل تصمیم گیری نمی کند.
وی ادامه داد: هرچند استفاده از معدن انگوران برای فعالان بخش به صورت سهمیه بندی مشخص شده اما نزدیک به 4 ماه است که این سهمیه از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به واحدها داده نشده است.
به گفته حسینقلی، با توجه به چنین موضوعی امروز کارخانه ها تنها با ظرفیت 30 یا 40 درصدی مشغول بکار هستند.
وی افزود: برای حل این مشکل فعالان سرب و روی گزینه واردات خاک از ترکیه را پیش روی دارند که در ازای صادرات شمش روی انجام و به نوعی تهاتر انجام می شود اما متاسفانه برای صادرات شمش روی و در مقابل واردات خاک مشکلات دیگر در حوزه گمرک و وزارت صمت و… وجود دارد.
حسینقلی تصریح کرد: مشکل امروز آن است که هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت از نظرخواهی بخش خصوصی می کند اما در عمل از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی شود و این موضوع تنها در حد شعار باقی مانده است. امروز در حوزه های مختلف خودتحریمی باعث شده بخش معدن رو به تعطیلی برود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا