اخبارصنعت و معدن

اقتصاد زنده جوامع، حاصل رسانه پویا

به گزارش صنعت كار، باید پذیرفت اگر نبود اطلاع رسانی درست و به موقع، هیچ گاه شاهد پاسخگویی مسئولان نبودیم. گزاف نگفته ایم اگر هزینه‌دار شدن تخلفات و اعمال ضد قانون را از کارکرد خوب رسانه ها بدانیم.

امروز رسانه با توسعه فضای دیجیتال و تنوع وسایل ارتباطی، شکل جدید و جدی‌تری نیز به خود گرفته و به نوعی، هر فرد خود خبرنگار و یک رسانه محسوب می‌شود.

خبرنگاران به عنوان سربازان گمنام عرصه قلم و حلقه واسط میان مردم و حاکمیت، ابزاری مناسب برای انتقال خواسته ها و تسهیل‌گر امور هستند و از ماقبل اقدامات خبرنگاران تاکنون بخش زیادی از مشکلات و رویه های غلط اصلاح شده و ثابت شده که این حوزه بهترین همکار بخش نظارتی و حتی قضایی کشور برای پیش گیری و بالابردن هزینه تخلف وسو استفاده بوده است.

البته کارکرد رسانه به اینجا ختم نمی‌شود، در مسائل اقتصادی نیز شاهد نقش آفرینی قابل توجه رسانه هستیم.

معرفی خلاقانه و جذاب ظرفیت ها و توانمندی ها پایه بنیادی هر اقدام اقتصادی است، امری که به واسطه نشر و اطلاع رسانی در فضای خبری محقق می‌شود. پس می‌توان گفت الفبای هر اقدام اقتصادی نشر و آگاهی بخشی آن برای جامعه هدف است.

رسانه ها کارکردهای مهمتری در بخش اقتصادی دارند، شاید به جرات بتوان گفت امنیت سرمایه‌گذاری از خود بودجه و منابع مهمتر است، القای امنیت خاطر برای سرمایه گذار به دستان توانمند اهالی رسانه ممکن است.

هر جامعه‌ای که رسانه‌های آن پویاتر است اقتصاد زنده‌تری هم دارد. دلیل این امر روشن است در جوامعی که رسانه کارکرد اصلی خود مبنی بر انتشار آزاد، شفاف و سریع مطالب را دارد، گردش مطالب به خوبی اتفاق می افتد، پاسخگویی ارتقاء پیدا می‌کند و تخلفات و اقدامات مغایر قانون نیز کمتر می‌شود. همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا بستر تحولات مناسب اقتصادی هم فراهم شود.

اقتصاد سالم و پویا محصول معرفی مناسب پتانسیل ها، القای امنیت روانی سرمایه گذاری و توسل به قوانین پیش‌برنده است. در همه این موضوعات رسانه، نقش بی بدیلی اضافه می‌کند.

این کارکردهای ارزشمند توسط جامعه ای راهبری می‌شود که حداقل های معیشتی را دارند، افرادی که تنها عشق به عرصه خبر و اطلاع رسانی، مشوق آنها در این عرصه دشوار شده است. گرامی می‌داریم روزی را که فعالا عرصه آن با کمترین خواسته اما منشأ بزرگترین تحولات بوده اند.

براساس تقویم کشور روز ۱۷ مرداد که سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان است، روز خبرنگار نام گرفته و این روز به منزله پاسداشت خون شهید و حرمت قلم محسوب می‌شود.

 

منبع: ايميدرو

انتهاى پيام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا