اخباربرگزیدهراه و ساختمان

آیین‌نامه بتن ایران منتشر شد

به گزارش صنعت کار، محمد شکرچی‌زاده افزود: با توجه به این که بیش از ٥٠ درصد ساختمان ها در کشور بتنی هستند، این اتفاق برای مهندسی عمران کشور، رخداد مهمی محسوب می‌شودو از این پس، طراحی سازه‌های بتنی به آیین‌نامه‌های داخلی متکی می‌شود.

وی همچنین از انتشار آیین‌نامه بتن ایران- آبا” از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد و افزود: تدوین مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان در ابتدای دولت تدبیر و امید، بار دیگر به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شده و این مرکز با به کارگیری متخصصان تراز اول کشور،  مشاوران،  اساتید و صاحب‌نظران، کار تدوین ویرایش جدید مباحث از جمله مبحث نهم را آغاز کرد و متعاقب آن، سازمان برنامه نیز در قراردادی، بازنگری آبا را که آخرین ویرایش آن مربوط به ١٨ سال قبل بود در سال ٩٣ به مرکز تحقیقات سپرد.

شکرچی‌زاده توضیح داد: در گذشته این دو مدرک مهم مهندسی که هر دو مربوط به طراحی سازه‌های بتنی بودند، با هم تفاوت‌ و یا تناقضاتی داشتند،  در نتیجه اغلب مهندسان طراح سازه‌های بتنی کشور، برای رهایی از سردرگمی به آیین‌نامه های خارجی مراجعه می‌کردند.

وی تصریح کرد: ویرایش جدید این دو مجموعه که هر دو در مرکز تحقیقات انجام شده، با هم هماهنگ است و انتظار می‌رود روند طراحی سازهای بتنی در آینده با استفاده از این دو مرجع طراحی، متکی به آیین‌نامه‌های داخلی که هماهنگ با شرایط و مصالح موجود کشور و تجربیات داخلی است، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه از تلاش دست‌اندرکاران تدوین دو مجموعه طراحی و اجرای ساختمان های بتنی،  مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه بتن ایران قدردانی کرد.

براساس این گزارش،  اولین نسخه آیین‌نامه بتن ایران در سال ۱۳۷۰ و بخش دوم آن در سال ۱۳۷۴ منتشر شد. در سال ۱۳۷۷ کمیته تدوین آیین‌نامه گسترش یافت و تعداد اعضای آن به ۲۶ نفر بالغ شدند. این کمیته به دو زیر مجموعه «مصالح و مسایل اجرایی» و «اصول تحلیل و طراحی» تقسیم و کار بازنگری را آغاز کردند. بر این اساس اولین تجدید نظر آبا در سال ۱۳۷۹ تصویب و از سال ۱۳۸۰ لازم اجرا شد که به همراه تدوین آیین‌نامه، ‌ کار نگارش «واژه‌نامه بتن» و «تفسیر آیین نامه» نیز انجام شد و تفسیر بخش اول یک‌بار نیز در سال ۱۳۷۹ تجدید نظر شده‌ است.

پس از اولین بازنگری آبا که بیش از ۱۸ سال از آن می‌گذرد،  با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه «فناوری بتن» و «تحلیل و طراحی» حاصل شده ‌است و نیاز به اِعمال برخی اصلاحات، نظام فنی و اجرایی کشور، در تفاهم‌نامه شماره ۳۸۷۴-۳۹-۹۳ در ۲۵ تیرماه ۹۳ با تشکیل دبیرخانه دائمی آئین‌نامه بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ‌ کار بازنگری آن را به این مرکز واگذار کرد تا در فرآیند نظرخواهی از صاحب‌نظران، ‌متخصصان و دست‌اندرکاران این صنعت، به تشکیل کمیته‌های دائمی، فنی- اجرایی و هماهنگی اقدام کرده و براساس مدیریت کارگروه‌های تخصصی، نسبت به این مهّم اقدام کند.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در تفاهم‌نامه‌ای از سوی سازمان برنامه، مسوولیت تهیه و تدوین ملحقات آبا را برعهده گرفته است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا