اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

گشایشی که با نفت محقق می شود

به گزارش صنعت کار، هرچند جزئیاتی از این گشایش منتشر نشده اما گمانه زنی ها حاکی از آن است که  منظور از چنین گشایشی فروش اوراق ارزی با پایه نفتی است. اقدامی که باعث می شود مردم برای اولین بار کالایی را با قیمت جهانی معامله کنند.

درواقع دولت در نظر دارد اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. گمانه زنی ها  حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود. اگر دولت موفق شود که تمام حجم پیش‌بینی شده را به فروش رساند، با قیمت‌های فعلی ارز سنا و نفت سنگین ایران، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی می‌شود.

اما نباید فراموش کرد بازار پر التهاب دلار و نوسانات بازار جهانی نفت ریسک این اوراق است اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند.

البته همانطور که اشاره شد هنوز جزئیات دقیقی از گشایش اقتصادی منتشر نشده اما گمانه زنی ها در این باره داغ و به تیترهای برتر اقتصادی رسانه ها تبدیل شده است.

محمد حسین بابالو کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «صنعت کار» درباره این موضوع و انتقاداتی که نسبت به تاثیر آن بر تورم مطرح شده است، اظهار کرد: انتشار این اوراق به صورت مستقیم با افزایش تورم ارتباط ندارد اما غیر مستقیم می تواند بر این موضوع اثر گذار باشد.

وی ادامه داد: ب عنوان مثال اگر دولت به هر دلیلی اقدام به چاپ پول و … کند این موضوع به صورت غیر مستقیم منجر به رشد تورم می شود.

بابالو تصریح کرد: انتشار این اوراق هنوز در حد گمانه زنی است، از سویی دیگر تا به امروز به غیر از سلف استاندارد موازی نفت سبک در بورس انرژی تجربه مشابهی در این زمینه نداشته ایم که بتوانیم براساس آن تاثیرات را پیش بینی کنیم. اما باز هم تاکید بر آن دارم که تا انتشار جزییات باید منتظر ماند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: البته این عرضه م تواند یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه با محوریت بازارهای کالایی باشد. یعنی برای اولین بار معامله گران ایرانی با نرخ جهانی اقدام به معامله می کنند.

بابالو با بیان اینکه اظهار نظرهای فنی با اظهارات موجود در شبکه های اجتماعی متفاوت است، بیان کرد: جنس این اوراق با اوراق بدهی مرسوم متفاوت است اما به طور کلی این اتفاق یک سبک جدید بدهی به ادبیات اقتصادی دولت اضافه می کند.

اما با انتشار این مطلب، موجی از اعتراضات از سوی فعالان اقتصادی آغاز شد.  برخی از فعالان اقتصادی معتقدند انتشار این اوراق می تواند حجمی از بدهی برای دولتی که از سال آینده کار خود را آغاز می کند، ایجاد کند و همین موضوع مشکلات اقتصادی را افزایش دهد. اما بابالو در این باره افزود: مهمترین تاثیر این تصمیم جمع آوری نقدینگی های سرگردان است اما باید منتظر باشیم طی چند روز آینده جزئیات منتشر شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا