اخبارصنعت و معدن

مرور کارنامه شرکت‌های معدنی بورس و برنامه سرمایه‌گذاری

به گزارش صنعت کار، برپایه جداول آماری مربوطه حاکی است، سهم فروش شرکت‌های معدن و صنایع معدنی از کل فروش شرکت‌های بورسی رقم ۳۲ درصد را نشان می‌دهد.

براساس بررسی عملکرد ۷۲ شرکت بخش معدن و صنایع معدنی حاضر در بورس میزان فروش آنها در سال ۹۸ بیش از ۶۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ را ثبت کرد.

رشد ۲۱.۹ درصدی تیرماه  

شرکت‌های مزبور در تیرماه امسال بالغ بر ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان فروش داشتند که رشد ۲۱.۹ درصدی را نسبت به خرداد نشان داد و از سوی دیگر در مقایسه با تیرماه پارسال نیز افزایش ۶۶.۳ درصدی ثبت شد.

سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی

خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفته بود، معدن و صنایع معدنی ۲۶ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی(GDP) را به خود اختصاص داده است و صادرات این بخش بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است.

سهم بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌های ۹۸- ۱۳۹۷ در دامنه ۲۰ تا ۲۵ درصد از ارزش صادرات غیر نفتی قرار گرفت.

شرکت‌های معدن و صنایع معدنی و سهم در بازار سرمایه 

ارزیابی نسبت به ارزش سهام شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی گویای آن است که آنها ۲۳ درصد از کل ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند.

ضمن اینکه میزان فروش شرکت‌های بورسی در بخش معدن و صنایع معدنی  در ۱۲ ماهه سال گذشته رقم حدود ۱۵۷ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد و در عین حال سهم تقریبی این شرکت‌ها از مجموع فروش تجمعی ۱۲ ماهه شرکت‌های بورسی، ۲۴ درصد بود.

حفظ سود شرکت ها و سرمایه‌گذاری منابع 

رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تصریح دارد: برنامه شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی این است که ضمن حفظ سود، این منابع را در طرح‌های توسعه خود سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌های تابعه نسبت به راه‌اندازی طرح‌های مربوطه با سرعت و کیفیت بالا اقدام خواهند کرد که این امر در چارچوب رویکرد توسعه‌ای ایمیدرو دنبال می‌شود.

فروش شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در اسفند سال گذشته به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با فروش اسفند ۹۷، حدود ۲۱ درصد رشد را به ثبت رساند.

گردش مالی ۲۲۰۰ میلیارد دلاری 

آمارهای بین‌المللی گویای آن است که بخش معدن و صنایع معدنی بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دنیا را در اختیار دارد که سهم ایران بیش از یک درصد برآورد شده است.

براساس رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان سال گذشته فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خوزستان، گل گهر و ذوب آهن اصفهان پنج شرکت نخست این عرصه قرار داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا