اخباربرترصنعت و معدن

مدرس‌خیابانی: در حال تجربه اقتصاد بدون نفت هستیم

به گزارش صنعت کار، «حسین مدرس‌خیابانی» امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه‌ برنامه‌های خود برای اداره وزارت صمت و در دفاع از صلاحیت خود، افزود: سال گذشته با وجود شرایط تحریم سیستم بانکی، بنادر، کشتیرانی و انتقال پول و همچنین شیوع کرونا، ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به میزان ۱۳۵ میلیون تن به ۱۰۰ کشور جهان انجام و فقط در زنجیره فلزات و فولاد، ۵۷ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد دلار صادر شد.

مدرس‌خیابانی ادامه‌ داد: این در حالی است که در دو ماهه نخست امسال مرزهای کشور بسته بود و از خرداد ماه مجدد بازگشایی شد و امروز روند صادرات دوباره به شرایط گذشته برگشته است.

وی، کاهش ۴۵ درصدی تجارت در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، همچنین کاهش هفت درصدی رشد اقتصادی در آلمان (که از سال ۱۹۴۲ بی‌سابقه بود) و رکود اقتصادی چین پس از دو دهه را یادآور شد و گفت: با این حال جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، با تمرکز بر روی فرصت تبادل تجاری با ۱۵ کشور همسایه موفق عمل کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مقایسه ایران با سایر کشورها با وجود مواجهه با سخت‌ترین تحریم‌ها غلط است، اضافه‌کرد: ‌امروز شیوع کرونا سبب شده تا مقایسه برابری در حکمرانی جمهوری اسلامی با سایر کشورها به وجود آید و در شرایط همه‌گیری این ویروس اجازه ندادیم برخلاف بسیاری دیگر از کشورها حتی کشورهای پیشرفته، قفسه‌های خالی، صف‌های طولانی خرید، غارت مغازه‌ها و دعوای مردم برای دستمال کاغذی را شاهد نبودیم.

وی تاکیدکرد:‌ از مجلس انقلابی انصاف انتظار می‌رود، زیرا ستاد تنظیم بازار در سال ۹۸ اجازه نداد کوچکترین خللی در تامین کالاهای اساسی ایجاد شود.

مدرس‌خیابانی، شرایط امروز کشور را در عین سخت بودن، اعتلابخش برشمرد و گفت: اعتلابخشی شرایط کشور به دلیل فرصت‌هایی است که برای خودکفایی، بلوغ و توانمندی‌های تولید و صادرات و اتکا به متخصصان داخلی فراهم شده و همراهی سه ضلع مثلث مردم، حاکمیت و نهادهای انقلابی و جهادی در مدیریت شیوع کرونا، ابتکار هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری امسال به جهش تولید از مصادیق این تعالی‌بخشی است.

وی در ادامه با اشاره به خلاصه‌ای از اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های خود در مجموعه وزارت صمت، تاکیدکرد: این برنامه‌ها در راستای هدف اصلی بهبود معیشت مردم و اشتغال طراحی شده که دشمنان آنها را نشانه رفته است، همچنین در طراحی این برنامه‌ها از بیانیه گام دوم انقلاب، قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، اقتصاد مقاومتی و غیره استفاده شده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در کنار سایر مسوولان، دغدغه معیشت مردم را داریم، تاکیدکرد: برنامه‌های خود را در چهار محور اصلی تحقق جهش تولید، توسعه و تکمیل طرح‌ها، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار تنظیم کرده‌ام.

وی گفت:‌ در این راستا، تضمین فراوانی کالا، احیا واحدهای خالی صنعتی و معدنی و اشتغال‌زایی به عنوان یکی از مطالبات مردم توجه ویژه داریم و به این منظور ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی در هفت محور طراحی شده و بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های مرزی در آنها دیده شده است.

صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلاری

مدرس‌خیابانی تاکیدکرد: وزارت صمت در دوره جدید با واردات بی‌رویه اقلام دارای مشابه داخلی و اقلام غیرضروری مقابله خواهد کرد، به طوری که اینجانب در دوره یک ساله قائم مقامی وزارتخانه ممنوعیت ثبت سفارش دو هزار و ۵۰۰ ردیف کالایی غیرضروری و دارای مشابه داخل را اجرایی کردم که از این محل صرفه‌جویی چهار میلیارد دلاری حاصل شد.

وی گفت:‌ به جز مواد اولیه کارخانجات، ماشین‌آلات خارجی و کالاهای اساسی و ضروری، هیچ کالای دیگری اجازه واردات نخواهد یافت.

برخورد با رانت و فساد

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد:‌ با هرگونه عدم‌شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت برخورد خواهد شد که در این راستا تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در کنار تمرکز زدایی، تفویض برخی اختیارات به استان‌ها از جمله راه‌اندازی معادن راکد به شورای عالی معادن استان ها عملیاتی و اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: ورود سرمایه های جدید که اشتغالزایی و اصل استقلال صنعتی کشور را به دنبال داشته باشد را جزو الزامات خود دانسته و با انتصاب مدیران جوان و توانمند در این راستا حرکت می‌کنیم.

مدرس‌خیابانی به انتقاد برخی نمایندگان مجلس از بعضی انتصابات اشاره کرد و گفت: نامی که در این جلسه آورده شد، هیچ وقت به صورت رسمی به ما اعلام نشده و ابلاغ نامبرده بر اساس ابلاغ وزیر پیشین جهاد کشاورزی بوده است.

وی اظهارداشت: برای انتصابات از همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استعلام می شود و خط قرمز ما است.

 ساخت داخل، مهمترین برنامه

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان‌کرد:‌ در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق جهش تولید، برنامه‌ای مهمتر از ساخت داخل و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه نداریم و هر کس که بتواند داخلی‌سازی یک محصول و قطع واردات آن را آغاز کند، از طریق تعرفه به کمک وی خواهیم آمد.

وی گفت:‌ معتقدیم تحریم‌ها یک فرصت بی‌بدیل برای اتکا به داخل است که افزایش تاب‌آوری و رفع وابستگی به صادرات نفتی را به دنبال دارد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه در نمایندگان مردم در قضاوت های خود انصاف داشته باشند اظهار داشت: در زمان شیوع ویروس کرونا فراوانی کالا در کشور وجود داشت و بر همین اساس کوچکترین کمبودی در تامین کالاهای اساسی در سال جاری نداشتیم.

وی با بیان اینکه در اوج شیوع ویروس کرونا روزانه ۲۰۰ هزار عدد ماسک تولید کرده‌ایم تصریح کرد: امروز به توان تولیدی ۱۱ میلیون عدد در روز دست یافته‌ایم به طوری که بعد از کاهش موج اول مجوز صادرات دادیم و توانستیم ماسک، دستگاه اکسیژن و لباس پرستاری را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه مجوز صادرات محصولات بهداشتی کرونایی به دلیل موج دوم شیوع متوقف شد خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات مقابله با بیماری کرونا شناخته می‌شود که ظرفیتی معادل تولید ۲۲ میلیون ماسک را دارد.

مدرس خیابانی با اشاره به قابلیت‌های تولید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های خالی گفت: تکمیل طرح‌ها و احیای واحدهای صنعتی از برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت بود که با شناسایی یک هزار و ۵۰۰ واحد توانستیم در چهار ماه گذشته ۴۳۰ واحد را بار دیگر به چرخه فعالیت بازگردانیم در بخش معادن نیز از یک هزار و ۲۰ واحد در این مدت ۱۴۶ معدن احیا شده است.

افزایش ۴۰ درصدی تحویل خودرو به مشتریان

وی با اشاره به تحریم شدن صنعت خودروسازی در دو سال گذشته و ترک غول‌های کره و فرانسه این صنعت از ایران اظهار داشت: نه تنها برخلاف تصور دشمنان خودروسازی تعطیل نشد بلکه در چهارماه اول سال جاری نزدیک ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد و  بعد از دو سال روند کاهشی با ۲۰ درصد رشد مواجه شده‌ایم که البته رشد در ایران خودرو ۳۰ درصد بوده است.

به گفته وی، تحویل خودروها ۴۰ درصد افزایش داشت و بیش از ۷۰ درصد از تعهدات نیز رفع شده است

مدرس خیابانی درخصوص افزایش تولید در بخش‌های دیگر نیز اظهار داشت: در تولید الیاف اکلیریک ۱۱۵ درصد، ماشین لباسشویی ۶۰ درصد و شمش آلمینیوم ۵۰ درصد رشد کردیم که موجب شده در آلمینیوم به جرگه صادرکنندگان بپیوندیم.

وی تاکید کرد: اگر کارآمدی ستاد تنظیم بازار نباشد برنج با افزایش ۵ برابری قیمت مواجه می‌شد و به همین دلیل همه اقلام با ارز ۴۲۰۰ را آزاد کردیم و از مرداد ۹۸ این ارز را برای ده قلم کالا تخصیص دادیم.

مدرس خیابانی با اشاره به رشد ۲۸ درصدی تولید لاستیک تصریح کرد: بعد از آزاد سازی ارز لاستیک عده‌ای تعطیلی این صنعت و گران شدن خودرو را پیش‌بینی می‌کردند که با این وجود در سالی که مقام معظم رهبری جهش تولید نامیدند توانستیم به رشد در بخش های مختلف دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه در تولید کمباین ۲۴ درصد، سیمان ۹ درصد و فولاد خام ۸ درصد رشد داشتیم تاکید کرد: در صنعت فولاد به ۲۸ میلیون تن افزایش تولید رسیده‌ایم و زنجیره فولاد ۳۰ میلیون تن به تولید اضافه شده است.

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت با تاکید بر اینکه نباید داشته‌های خود در کشور را تحقیر کنیم اظهار داشت: جهش تولید در زمان شیوع ویروس کرونا و تحریم اتفاق افتاده است به شرطی که نترسانیم و کنار هم باشیم؛ امروز شرایط سخت کشور ایجاب می‌کند قوه قضاییه، مقننه، دولت و مردم شریف کنار هم باشند و اجازه ندهند دشمن به اهداف خود برسد و تاکنون نیز ذره‌ای از مواضع خود عقب نمانده‌ایم به خاطر انسجامی که داریم.

فروشگاه‌ها پر از کالا است

وی با اشاره به تامین کالاهای اساسی در فروشگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: کوچکترین اثری از کمبود کالا در ایران دیده نشد فروشگاه ها پر از کالا بودند و در حال حاضر نیز چهار میلیون تن کالای اساسی در گمرکات در بنادر موجود است و به طور بی وقفه ای نیز اجناس دپو می شود با وجود اینکه خرید کالای اساسی در دنیا سخت شده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه واردات بی رویه و کالای مشابه یکی از بلاها برای صنعت محسوب می شود تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان آرزو دارند که نتوانیم حتی یک بشکه نفت بفروشیم زیرا در وضعیت فعلی شرایط به نفع تولیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه با کنار رفتن دریای نفت تازه معادن، شرکت های دانش بنیان و توان تولیدی کشور نمایان شده است تاکید کرد: سه میلیون واحد صنفی داریم که در زمان شیوع کرونا نشان دادند در نقاط مختلف کشور با توزیع صنفی محلی اجازه کمبود کالا را ندادند پس اگر نفت را کنار بگذاریم دارایی های بسیاری را در کشور خواهیم دید.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه بر صادرات با ۱۵ کشور همسایه تمرکز کرده‌ایم اظهار داشت: ایران با میلیون‌ها کیلومتر مرز زمینی و دریایی قابل تحریم نیست، ۸۰ درصد باز است اما نیاز به زیرساخت های تجاری و حمل و نقلی دیده می‌شود.

وی با اشاره به نداشتن رایزن‌های بازرگانی تصریح کرد: این موضوع به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای اتفاق افتاده است اما امروز با استفاده از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه‌ای رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف برای بازاریابی و دیپلماسی تجاری مستقر می‌کنیم که بخش مهمی از صادرات در کشورهای جهان وابسته به همین دیپلماسی است.

مدرس خیابانی با اشاره به ترس طرف‌های تجاری از آمریکایی‌ها تاکید کرد: در این شرایط تجارت می‌کنیم در حالی که قدرت صادراتی کشورهای مختلف جهان با ایران یکسان نیست و ما مجبور به بازگشت به سیستم‌های قدیمی تجاری شده‌ایم و تهاتر، ورود موقت و خرید اعتباری از روش هایی است که کارخانه ها را سر پا نگه داشته است.

به گفته وی، ۴۳ هزار خودرو دارای نقص در حال ترخیص داشتیم که به زیر ۸۰ هزار عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه تصرف بازار ۸۵ میلیون نفری داخل و منطقه زیر چکمه‌های تولیدکنندگان ایرانی است تصریح کرد: برای استفاده و معرفی برندهای ایرانی باید به کیفیت و ارتقای فناوری توجه داشته باشیم.

مدرس خیابانی افزود: جز دغدغه‌های مردم کار دیگری نداریم و تنها برای مشیت و اشتغال تلاش می‌کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا