اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

وزیر نیرو: 54 طرح با سرمایه 16 هزار میلیارد تومانی افتتاح شده است

به گزارش صنعت کار، رضا اردکانیان با اشاره به این طرح ها، اظهار کرد: با این افتتاح 54 طرح با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شده است..

وزیر نیرو همچنین با اشاره به طرح های باقی مانده تصریح کرد: 196  طرح دیگر نیز با 34 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: به جرات می توان گفت ایران در روی نقشه از نظرتنوع آب های مرزی و مشترک وضعیت منحصر به فردی دارد. 12 استان مرزی و 47 رودخانه مرزی در اختیار داریم که برای همه این آب ها موافقت نامه های بین المللی معتبر موجود است.

اردکانیان با اشاره به میزان سد های احداث شده، بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب با همین سرمایه تنهای یک طرح مرزی آن هم سد ارس به اجرا رسید.

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم 28 سد دیگر به نتیجه رسید و در دولت تدبیر و امید در بخش رودخانه های مرزی 24 سد دیگر به ثمر رسید.

به گفته اردکانیان، هدف اصلی این طرح ها تامین آب شرب است.آب شرب ۴۶ شهر و یک هزار و ۳۶ روستا از محل این طرح‌ها تاکنون تامین شده است و ۳۷۰ مگاوات ظرفیت برق‌آبی نصب شده روی این سدها به شبکه برق کشور متصل شده است. از نظر شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی هم تا حدود ۲۰۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است که به مرور این شبکه‌ ها به مدار می آیند.

اردکانیان با تاکید بر این که شبکه‌های آبیاری و زهکشی نقش مهمی در تنطیم تولید مواد غذایی دارند، یادآور شد: کشور ما از حیث سطح زیر کشت آبی بعد از چین و هند و آمریکا و پاکستان، پنجمین کشور جهان است. در دنیا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر حدودا ۴۰ هکتار زمین تحت کشت آبی وجود دارد و در کشور ما این آمار ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. بنابراین ما اگر الگوهای صحیح کشت، روش‌های صحیح آبیاری و از فناوری‌های روز استفاده کنیم، امنیت غذایی در کشور ما دیگر دغدغه نخواهد بود.

وی با اشاره به طرح‌های در حال افتتاح وزارت نیرو افزود: در اجرای این طرحهای مرزی، تعداد زیادی از شرکت‌ها، کارخانجات تولید کنندگان و طراحان کشور مشغول شدند، ۴۱ شرکت مهندسین مشاور و ۲۰۰ پیمانکار بزرگ در این پروژه ها مشغول بودند، که بزرگترین آن‌ها قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاست که از لحاظ مالی بیش از ۴۵ درصد طرح‌ها توسط آن‌ها اجرا شده یا در دست اجراست.

اردکانیان افزود: امروز در استان های کرمانشاه و ایلام این طرح افتتاح می شود که منجر به افزایش 4 برابری محصولات کشاورزی خواهد شد.

در پانزدهمین هفته پويش هرهفته_الف_ب_ايران مجموعه پروژه بزرگي در عرصه آب و خاك كشور با عنوان طرح‌هاي توسعه منابع آب و خاك مرزي شامل بهره‌برداري شبكه‌هاي آبياري و زهكشي در 23 هزار هكتار از اراضي حاصلخيز استان‌هاي كرمانشاه و ايلام، افتتاح شد.

کاهش اثرات خشکسالی و تامین نیازهای آب شرب و صنعت، بهبود و توسعه کشاورزی در استان‌های كرمانشاه و ايلام از اهداف اجرای این پروژه است كه در مجموع با سرمايه‌گذاري دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی افزون بر 1773 ميليارد تومان به بهره‌برداري رسید.
این طرح‌ها علاوه بر نقش موثر و مثبتي كه در توليد مواد غذايي و شغل‌هاي مولد دارد، برای 9 هزار و 240 نفر اشتغال ایجاد مي‌كند كه فرصت بسيار تعيين كننده‌اي براي آباداني استان‌هاي مرزي كشور دارد.
با بهره‌برداری از مرحله اول شبکه‌های آبیاری و زهکشی این طرح‌ عظیم ملی، آب کشاورزی برای 23 هزار هکتار از اراضی منطقه به صورت مکانیزه و پایدار فراهم شده و ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه به میزان قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت.
از دیگر مزایای این پروژه بزرگ علاوه بر تأثير مستقیم طرح بر بخش كشاورزي، بر دیگر بخش‌هاي مؤثر در توسعه منطقه‌اي نیز تاثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود 450 کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آبرسانی می‌گردد و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد.
برای بهره‌برداری از شبکه‌های آبرسانی 23 هزار هکتار اراضی کرمانشاه و ایلام توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در مجموع 1773 میلیارد تومان هزینه شده که سهم وزارت نیرو از این میزان سرمایه‌گذاری 1265 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا