اخبارتاپصنعت و معدن

528 میلیون تن ماده معدنی جدید به ذخائر شرکت مس اضافه شد

به گزارش صنعت کار،مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به سایر اقدامات انجام شده در حوزه اکتشاف در سال 98 اشاره کرد و افزود: در سال 98 فعاليت‌هاي اکتشافی در هفت پهنه به وسعت 63 هزار کیلومترمربع انجام گرفت. برنامه پیش‌بینی حفاری سال 98 برابر با 60 هزار متر بود که در سال 98 با افزایشی قابل توجه به میزان 70هزار متر رسید.

وی با اشاره به این‌که از ابتداي سال 1398 تا سه ماهه اول سال 1399 با اكتشافات صورت گرفته در شركت ملي صنايع مس ايران ذخاير شركت افزایش یافته است، گفت: ذخایر شرکت در طول این مدت از 27.5 ميليون به 35.5 ميليون تن مس محتوي افزايش يافته است. در حال حاضر ما رتبه هفتم دنيا در ذخائر مس محتوي را داریم و این در حالی است که سال 97 رتبه نهم را در این حوزه داشتیم و در دو سال گذشته توانسته‌ایم در این زمینه ارتقایی دو رتبه‌ای داشته باشیم. در حال حاضر رتبه ششم در ذخائر مس محتوی متعلق به اندونزی است که ما تلاش داریم این جایگاه را از آن خود کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت مس برنامه پیش‌بینی‌شده برای انجام حفاری‌های اکتشافی سال 1399 برابر با 100هزار متر است که در سه ماهه اول سال جاری  15 هزار و 649 متر حفاری انجام شده است.

دکتر سعدمحمدی همچنین میزان ذخائر معادن فعال شرکت مس را برشمرد و گفت: مجموع ذخائر موجود قطعی و احتمالی معادن فعال شركت ملي صنايع مس ايران 5 هزار و 300 میلیون تن است. ما از بابت ذخائر معدنی شرکت برای تولید کاملا مطمئن هستیم و هیچ نگرانی نداریم. اما باید تلاش کنیم آن را به گردش مالی مناسب تبدیل کنیم. این ذخائر می‌توانند ظرفیت تولید یک میلیون و 100 هزار تن کنسانتره را ایجاد کنند.

وی همچنین به وضعیت ذخائر در حال راه‌اندازی اشاره کرد و ادامه داد:‌ مجموع ذخاير معادن درحال راه‌اندازي قطعی و احتمالی در درآلو، دره‌زار، دره‌زرشک، چاه فیروزه، ایجو و فاز سه سونگون 1320 میلیون تن است که ظرفیت برای تولید 590 هزار تن کنسانتره ایجاد می‌کند. همچنین فعالیت‌های اکتشافی معادن سرکوه، سرمشک، نوچون و بندرهنزا نیز در حال تکمیل است که بهره‌برداری از آن‌ها ظرفیت تولید کنسانتره را تا سال 1406 به 148 هزار تن می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که در جهت تحقق برنامه‌هاي توليد و فروش و تكميل ظرفيت كارخانجات، لازم است توسعه بر اساس ذخاير افزايش يافته معادن فعال صورت بگیرد،‌ گفت:‌ با درنظر گرفتن سياست فروش سبدي كاتد همراه با حداقل 300هزار تن كنسانتره مس در سال، سالانه به حدود 2.5 میلیون تن كنسانتره مس نياز خواهيم داشت که با توجه به ایجاد ظرفيت 2ميليون تني توليد، كمبود 500هزار تن كنسانتره مشهود است و از همین رو باید در مجموع سالانه 285 هزار تن توسعه بر اساس ذخاير افزايش يافته معادن فعال در دستور کار قرار گیرد.

برنامه جامع توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در ارتباط با برنامه جامع توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:‌ یکی از اقداماتی که در شرکت مس از ابتدای سال 98 انجام گرفت تعيين سياست‌هاي كلي توسعه و حركت به سمت افزايش توليد با بهره‌گيري از ذخاير اكتشاف‌شده و ظرفيت‌هاي موجود و ترسیم چشم‌انداز توسعه شرکت بود. درنهایت این چشم‌انداز درقالب برنامه جامع توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 99 تدوین و در مجمع عمومی صاحبان سهام در تاریخ 31 تیرماه 99 رونمایی و تصویب شد.

دکتر سعدمحمدی در تشریح این برنامه جامع گفت: این برنامه براساس آخرین ذخائر اکتشافی شرکت و درجهت ترسیم نقشه‌راه شرکت در افق 1410 با جامعیت‌نگری نسبت به وجود ذخائر اکتشافی و نیز زیرساخت‌های لازم اعم از آب، برق، ارتباطات و… تدوین شده است. هدف از تدوین این برنامه قرار گرفتن شرکت مس در عرصه بازیگران اصلی بازار جهانی مس و ارتقای رتبه شرکت در سطوح بالای صنعت مس دنیاست.

چشم‌انداز توليد 550هزار تنی کاتد تا سال1410

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به هدف‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید مس اشاره کرد و گفت:‌ برای سال 1399 برنامه تولید 280 هزار تن کاتد و 335 هزار تن آند در نظر گرفته شده است. اما براساس یک برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده که برای شرکت مس تدوین کرده‌ایم بنا داریم در سال 1410 تولید کاتد را به 550هزار تن و تولید آند را به 666 هزار تن در سال ارتقا دهیم. البته باید تاکید کنم عملیات توسعه‌ای لازم برای دستیابی به این اهداف تا سال 1403 انجام خواهد شد.

دکتر سعدمحمدی ادامه داد: تا سال 1410 بیش از 24.800 میلیارد تومان و 2.473 میلیون یورو در طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد. تا پایان خردادماه 99 نیز رقم 2.198 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و 19.681 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی در 23 طرح و پروژه توسعه‌ای سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مس طرح تجهيز معدن و احداث كارخانه تغليظ درآلو، احداث کارخانجات تغلیظ دره‌زار، طرح تجهيز معدن و احداث كارخانه تغليظ چاه فیروزه، احداث كارخانه فلوتاسيون سرباره سرچشمه که پس از بهره‌برداری 70 هزار تن کنسانتره تولید می‌کند، احداث كارخانه تغليظ ايجو، طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد، طرح کارخانجات اسید که اسید تولیدی آن در تولید یک میلیون تن کود فسفاته مورد نیاز کشور مورد استفاده قرار خواهد، پروژه ملی انتقال آب خليج‌فارس به صنايع  جنوب شرق كشور، احداث فاز 3 تغلیظ سونگون، احداث کارخانه هیپ‌لیچینگ سونگون، طرح تولید مس کاتدی مجتمع مس آذربایجان، احداث کارخانه آهک اهر و طرح جامع آب و برق بخشی از این پروژه‌ها هستند.

رقم تاریخی ارزش بازار سهام

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که شرکت ملی صنایع مس ایران ازجمله شرکت‌های پربازده بازار سرمایه کشور است، گفت: ارزش بازار سهام شركت در 25 تيرماه 99 به رقم 3.778.164 ميليارد ريال رسيد كه بالاترين رقم تاريخ ارزش بازار شركت است.

دکتر سعدمحمدی همچنین به دیگر رکوردهای سهام شرکت مس اشاره کرد و افزود: سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در 15 سال گذشته بازدهي مثبت 17.885درصدی داشته است. علاوه بر این بازدهی سهام شرکت مس در سال جاري 426 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که میانگین سالیانه بازدهی سهام شركت از بدو پذیرش در بورس 1192 درصد بوده است، گفت: شركت ملي صنايع مس ايران در بين شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار از لحاظ ارزش بازار، رتبه سوم و از لحاظ ارزش اسمي سرمايه (تعداد سهام) رتبه هشتم را دارد. به‌علاوه شرکت مس در بين 50 شركت فعال‌تر بورس رتبه سوم را دارد.

رکوردهای طلایی مس در سال 1398؛ بالاترین تولید، بالاترین صادرات و بالاترین درآمد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به عملکرد شرکت مس در سال 1398 گفت: شرکت مس موفق شده است در سال گذشته رکوردهای بی‌نظیری را ثبت کند که رکورد بالاترین درآمد شرکت از ابتدای راه‌اندازی تاکنون به مبلغ بیش از 230.000 میلیارد ریال از آن جمله است.

دکتر سعدمحمدی اضافه کرد: سود خالص شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1398 نسبت به سال 1397 بالغ بر 152 درصد رشد داشته و در میان تمام شرکت‌های هم‌گروه در این زمینه عملکرد بهتری داشته است. به‌علاوه مقايسه نسبت‌هاي جاري شركت‌هاي مشابه صنعتي نیز نشان‌دهنده عملکرد بهتر شرکت مس است.

وی رکوردهای حوزه تولید در سال 98 را برشمرد و گفت: در زمینه تولید مس کاتدی در سال گذشته به عدد 250هزار و 133 تن دست پیدا کردیم که بالاترين رکورد توليد کاتد از زمان راه‌اندازي شركت تاكنون است. در زمینه تولید کنسانتره مس و کنسانتره مولیبدن نیز در سال 98 دو رکورد تاریخی داشتیم؛ در این سال بيش از 1 میلیون و 180 هزار و 124 تن كنسانتره مس و 8،210 تن كنسانتره موليبدن تولید شد که از ابتدای راه‌اندازی شرکت تاکنون بی‌نظیر بوده است.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که در حوزه فروش داخلی و خارجی شرکت مس موفق به کسب چندین رکورد در سال 1398 شد، گفت: رکورد صادرات محصول کاتد در سال گذشته برای اولین بار شکسته شد و شرکت مس توانست در سال 98 فروش خارجی بالغ بر 112.074 تن کاتد را به انجام برساند.

دکتر سعدمحمدی ادامه داد: در سال 98 همچنین فروش صادراتی شرکت مس نسبت به سال 97 دو برابر شد و به رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار رسید. به این ترتیب درآمد صادراتی شرکت مس در سال 98 به عددی بیش از 112.722 میلیارد ریال بالغ شد که بالاترین میزان درآمد صادراتی شرکت تاکنون بوده است. بیشترین درآمد شرکت مس حاصل از فروش داخلی نیز در سال 98 با مبلغی بیش از 111.293 میلیارد ریال محقق شد.

پیشی گرفتن فروش از تولید برای اولین بار در تاریخ مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین خبر داد: در سال 1398 برای اولین بار در تاریخ صنعت مس میزان فروش شرکت از تولید پیشی گرفت و مجموع فروش داخلی و خارجی شرکت ملی صنایع مس ایران با 13 درصد افزایش نسبت به برنامه به ارزش 224،016 میلیارد ریال در سال 1398 رسید. همچنین این میزان فروش نشان‌دهنده 122 درصد رشد در ارزش نسبت به سال 1397 است.

دکتر سعدمحمدی ادامه داد: ما در حوزه فروش رتبه اول را در رشد فروش در میان تمام شرکت‌های هم‌گروه در سال 1398 داشته‌ایم؛ این رکورد در سال 98 به‌رغم سه مرتبه تعدیل مثبت اتفاق افتاده است. در زمینه فروش همچنین تا نیمه تیرماه 1399 از برنامه تعدیل شده 43درصد جلوتر هستیم و تا تاریخ 17/4/1399 بالغ بر 96،408 میلیارد ریال ارزش فروش شرکت ملی صنایع مس ایران بوده است. این میزان فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته 61 درصد افزایش را نشان می‌دهد که این افزایش به‌رغم 650 دلار کاهش قیمت مس اتفاق افتاده است.

قیمت جهانی مس؛ همچنان در اوج

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که پیش‌بینی قیمت مس توسط 10 موسسه و بانک معتبر جهانی نشان از افزایش قیمت این ماده معدنی در سال‌های پیشِ رو دارد، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در سال 2025 قیمت مس به 7066 دلار خواهد رسید. متوسط قیمت مس در سال 97 بالغ بر 6344 دلار به ازای هر تن و در سال 98 حدود 5904 دلار در هر تن بود. پیش‌بینی متوسط قیمت مس در سال 99 عدد 5573 دلار در هر تن است.

دکتر سعدمحمدی همچنین با اشاره به این‌که براساس پيش‌بيني‌ها ميزان نياز به مس پالايش‌شده در دنيا در 30 سال آينده افزايش خواهد یافت گفت: جمعيت جهان در 30 سال آينده بر اساس تخمين سازمان ملل متحد از  7 میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ افزايش خواهد يافت و با این افزایش جمعیت نیاز به مس پالایش‌شده در دنیا به 6 ميليون و 600 هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد:  همچنین براساس پیش‌بینی‌ها مصرف مس پالايش شده از  23،329 هزار تن در سال 2019 به 26،600 هزار تن در سال 2035 خواهد رسيد. ما امیدواریم بتوانیم بخشی از تقاضای جهانی در این زمینه را پوشش دهیم و در حال حاضر همسو با دنیا در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت مس هستیم.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که مس یکی از استراتژیک‌ترین عناصر در جهان محسوب می‌شود، گفت: به‌رغم كاهش قيمت مس در سال 2019 ، 99‌ درصد بنگاه‌های تولید مس سودده بوده‌اند و حتی شرکت‌های کوچک تولید مس هم سودده بوده‌اند. این به دلیل كاربردهاي مختلف صنعتي، زير بنايي، فضايي و… فلز مس و غیرقابل جایگزین بودن آن و همچنین مهم بودن آن در تکنولوژی‌های جدید است.

دکتر سعدمحمدی اضافه کرد: اکنون کشور ایران با در اختیار داشتن 4.15 درصد از ذخائر مس دنیا رتبه پانزدهم را از نظر ذخائر به خود اختصاص داده است؛ ما در افق 1403 رتبه دوازدهم دنيا برای ایران را در نظر داریم و برنامه‌ريزي براي رسيدن به رتبه‌هاي بالاتر نيز ترسيم شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا