صنعت و معدن

دلار رسمی ۴۲۰۰ تومان است و نرخ دومی وجود ندارد

به گزارش صنعت کار علی‌ علی‌آبادی در پاسخ به سئوالی درباره انتقاد برخی تجار از لزوم فروش ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان و نبود امکان دریافت ارز تک‌نرخی برای خرید مواد اولیه، تاکید کرد: طبق اعلام مسئولان بانکی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان است و تا جایی که اطلاع دارم نرخ دومی برای ارز وجود ندارد.

وی در ارتباط با نرخ دلار در بازار آزاد گفت: واردات با اسناد تجاری صورت می‌گیرد و آنچه درباره بازار آزاد مطرح می‌شود، وجود ندارد. تجار نیز باید مسائل مربوط به ارز خود را از منابع بانکی پیگیری کنند. بانک مرکزی اینگونه اعلام کرده که نیازهای تجار را تامین می‌کند.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت افزود: سئوالات مرتبط با نحوه تأمین ارز باید از بانک مرکزی پرسیده شود، زیرا نحوه استفاده از سامانه‌های مربوطه را توضیح خواهند داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای انجام امور تجاری لازم است حتما افراد برای واردات، ثبت سفارش کنند و پس از این مرحله، مسائل بانکی و تامین ارز خود را دنبال کنند. برای واردات و صادرات چنین چرخه‌ای تعریف شده و در این روند نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان تعریف شده است.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به فعالیت‌ سامانه‌هایی مانند نیما اظهار کرد: آنچه مربوط به دفتر ما می‌شود در مرحله ثبت سفارش به پایان می‌رسد و آنچه مربوط به مسائل بانکی و تامین ارز می‌شود در مراحل پس از ثبت سفارش از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

بنا به این گزارش تامین ارز برای واردکنندگان و از سوی دیگر بحث بازگشت درآمد ارزی حاصل از صادرات به سامانه نیما در روزهای گذشته انتقاداتی به همراه داشته است و برخی صادرکنندگان از جمله صادرکنندگان فرش نسبت به این موضوع واکنش داشتند و موانع این رویکرد برای فعالان بازار را مطرح کرده‌اند.
منبع:ایسنا
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا