اخباربرگزیدهصنعت و معدن

افزایش 236 درصدی در ارزش معاملات الکترونیکی در زمان شیوع کرونا/ افزایش 49 درصدی تعداد معاملات الکترونیکی دولتی در سال 1398

به گزارش صنعت کار، علی رهبری در پایان نشست خبری خود در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: ارزش ریالی معاملات تجارت الکترونیکی از 208 هزار میلیارد تومان در سال 1397 به 423 هزار میلیارد تومان در سال 1398 رسید که رشد 103 درصدی داشته است.

وی در خصوص تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز اضافه کرد: تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در سال 1398 به 1.5 میلیارد عدد رسیده است که رشد 36 درصدی را نسبت به سال قبل آن داشته است.

رشد 80 درصدی سهم شاغلان حوزه تجارت الکترونیکی

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین تصریح کرد: در سال 1398 سهم شاغلان حوزه تجارت الکترونیکی به کل شاغلان کشور به 11 درصد افزایش پیدا کرده است که رشد 80 درصدی نسبت به سال 1397 داشته است.

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: در اسفندماه 1398 با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضا برای خریدهای اینترنتی شاهد رشد 236 درصدی در ارزش معاملات الکترونیکی بوده ایم که رقم قابل توجهی می باشد.

وی همچنین گفت: در مجموع رشد تجارت الکترونیکی در سال 1398 نسبت به سال 1397 روند رو به افزایشی خوبی بوده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) نیز بیان کرد: برای معاملات دولتی در مقیاس های بزرگ روند مناقصات را داریم که برای شرکت در مناقصه پاکت های الف(ضمانت نامه)، ب(اسناد فنی، مشخصات و سوابق شرکت) و ج(پیشنهاد قیمت) باید ارسال شود که تا پیش از این، اسناد علاوه بر چاپ فیزیکی، امضا و مهر باید بصورت الکترونیکی اسکن و در سامانه بارگذاری می شدند.

رهبری ادامه داد: در همین راستا نرم افزاری را برای امضای الکترونیکی اسناد در اختیار شرکت‌ها قرار دادیم که دیگر نیازی به ارسال اسناد فیزیکی وجود ندارد و گواهی امضای دیجیتال افراد دارای صلاحیت امضاء و مهر سازمانی به صورت الکترونیکی در سامانه بارگذاری می شود.

وی با بیان اینکه این روند در مزایدات نیز وجود دارد، گفت: با ارایه گواهی امضای الکترونیکی برای پاکات ب و ج دیگر نیازی به ارسال نسخ فیزیکی وجود ندارد.

یک میلیارد برگه کاغذی در سال با سامانه ستاد

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: برآورد می شود که با انجام این روند نزدیک به یک میلیارد برگه کاغذی در سال صرفه جویی شود و نزدیک به 150 هزار مراجعه حضوری نیز برای تحویل اسناد فیزیکی حذف شود.

رهبری بیان داد: برای دستگاه ها و بخش خصوصی مهلت دو هفته ای برای دریافت امضای دیجیتال گذاشته شده است و از اول شهریورماه ارایه اسناد فیزیکی توسط بخش خصوصی و دولتی ممنوع اعلام شده و هماهنگی‌های لازم با دستگاه های نظارتی صورت گرفته است.

افزایش 49 درصدی تعداد معاملات الکترونیکی دولتی در سال 1398

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریداران الکترونیکی بالقوه در سال 1398 با 28 درصد رشد نسبت به سال قبل به 89 درصد رسیده است، افزود: حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با 103 درصد رشد نسبت به سال قبل به 423 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین 279 هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل 49 درصد رشد داشته است.

رهبری همچنین گفت: تعداد معاملات الکترونیکی دولتی در سال 1398 نیز حدود 251 هزار عدد بوده که نسبت به سال قبل حدود 106 درصد رشد داشته است.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا