اخبارتاپنفت و پتروشیمی

درخشش قیمت نفت در هفته طوفانی

به گزارش صنعت کار، فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز در یادداشتی نوشت: هیچ گزارشی از آسیب گسترده به پالایشگاهها یا سیل عظیم اعلام نشده و این به معنای بهبود سریع فعالیت صنعت است. اگرچه ممکن است پالایشگاهها به مدت چندین هفته تعطیل بمانند اما از این فرصت برای انجام تعمیرات استفاده خواهند کرد و پس از ضعف فصلی اخیری که در قیمتها وجود داشته است، نفت روند صعودی بلندمدت خود را ازسرخواهد گرفت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اکتبر هفت سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۴۲ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۵ درصد افزایش داشت.

بهای نفت برنت برای تحویل در اکتبر چهار سنت معادل ۰.۰۹ درصد کاهش یافت و در ۴۵ دلار و پنج سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۱.۶ درصد صعود کرد.

طوفان لارا روز پنج شنبه به سواحل آمریکا رسید و شش کشته و خسارات گسترده ای برجای گذاشت. با این همه انتظار می رود تولید دکلهای نفتی در خلیج مکزیکو و فعالیت پالایشگاهها در گلف کاست که قلب صنعت پالایش نفت آمریکا است، به سرعت احیا شود.

طبق گزارش پلاتس، پنج پالایشگاه نفت تگزاس که پیش از رسیدن طوفان تعطیل شده بودند در حال برنامه ریزی برای ازسرگیری فعالیت هستند اما دو پالایشگاه در نزدیکی لیک چارلز به دلیل قطع برق و آسیبهای جدیتر ممکن است به مدت طولانیتری برای ازسرگیری فعالیت نیاز داشته باشند.

جیسون گمل، تحلیلگر بانک جفریز در یادداشتی نوشت: شدت طوفان کمتر از حد انتظار بود و احتمال توقف فعالیت برای مدت طولانی را کمتر کرد. با این همه تقریبا همه ظرفیت پالایش در لیک چارلز لوییزیانا و پورت آرتور تگزاس در آستانه وقوع طوفان متوقف شده بود که به همراه کاهش و توقف فعالیت صورت گرفته در هیوستون احتمالا روی ظرفیت پالایش ۳.۴ میلیون بشکه در روز تاثیر گذاشته است. در شرایط معمولی چنین اختلالی باعث افزایش حاشیه سود پالایش می شد اما با توجه به ظرفیت بلااستفاده در نقاط دیگر و ذخایر بالای فرآورده های نفتی، چنین افزایش قیمتی زودگذر خواهد بود.

آمار اداره اجرایی ایمنی و محیط زیست وزارت کشور آمریکا نشان داد ۸۴.۳ درصد از تولید نفت در خلیج مکزیکو به همراه ۶۰.۱ درصد از تولید گاز طبیعی روز جمعه متوقف بود که نسبت به روز پنج شنبه تغییری نداشت.

بر اساس گزارش مارکت واچ، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته سه حلقه کاهش پیدا کرده است در حالی که هفته پیش از آن ۱۱ حلقه افزایش داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا