اخبارراه و ساختمان

یک پنجم کل مسیرهای ریلی در ۵ سال دولت روحانی ساخته شد

به گزارش صنعت کار، عملکرد دولت «حسن روحانی» در بخش زیرساخت‌های ریلی بی‌شک یکی از نقاط قوت و امتیاز کارنامه دو دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری است. آمارها گواه این موفقیت را می‌دهند و گویند که دولت و دستگاه مجری یعنی وزارت راه‌وشهرسازی کمترین انحراف را از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش را داشته‌است.

طبق آمار رسمی، مجموع خطوط ریلی کشورمان در طول بیش از ۹۰ سال گذشته تا ابتدای دولت یازدهم، ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بوده اما امروز این عدد با احتساب خطوط اصلی و فرعی به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده‌است و طبق گفته رییس جمهوری در سال ۱۳۹۷ در حاشیه افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت، ۲۰ درصد مسیر ریلی کشور در دولت تدبیر و امید ساخته شده‌است. به عبارت دیگر یک پنجم مسیرهای ریلی کشور در ۵ سال اول دولت روحانی ساخته و بهره‌برداری شده که دستاوردی بزرگ برای دولت و کشور محسوب می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات دولت در بخش زیرساخت‌های ریلی را می‌توان در چند گروه‌پروژه دید. اولین اقدامی که از سال ۹۶ کلید خورد و جزو پروژه‌های تعریف شده در اقتصاد مقاومتی بوده‌اند ، اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی است که تمام این پروژه‌ها محقق شدند. اما مهم‌ترین پروژه‌ای که سال‌ها زمین‌گیر بود و با اراده دولت دوازدهم از سرگرفته شد، راه‌آهن چابهار – زاهدان است.

پروژه دیگری که جزو صدر جدول اولویت‌ها قرار دارد، اتصال ریلی ایران به افغانستان است و دولت اعلام کرده نه‌تنها به این تعهدات خود تا پایان ۱۴۰۰ عمل می‌کند بلکه پروژه‌های دیگری از جمله راه‌آهن اقلید- یزد و اتصال اردبیل و کردستان به شبکه ریلی را هم به اجرا می‌رساند.

 

استان‌هایی که برای اولین بار صدای سوت قطار را می‌شنوند

دولت یازدهم از همان ابتدا کار خود را در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی با اتصال مراکز استان‌های محروم از ریل به شبکه راه‌آهن آغاز کرد. اتصال ۵ مرکز استان همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی و آدربایجان شرقی از مسیر جدید به شبکه ریلی از پروژه‌هایی بودند که در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در اولویت اجرا قرار گرفتند تا به امروز تمام این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و فقط ۴۰ کیلومتر از مسیر بستان‌آباد به تبریز باقی‌مانده که تا چند ماه آینده این مسیر هم کامل می‌شود.

طبق اعلام وزارت راه‌وشهرسازی تا پایان سال ۱۴۰۰ساخت چند مسیر ریلی به طول ۱۶۶۰ کیلومتر در اولویت قرار دارد که مراکز استان‌های کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری در نوبت اتصال به مسیر راه‌آهن قرار دارند و قرار است تا پایان دولت دوازدهم مردم این استان‌ها هم صدای سوت قطار را می‌شنوند. همچنین خط آهن از رشت به انزلی و بندر کاسپین می‌رسد.

از دیگر مسیرهای ریلی که تا ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، مسیر اقلید- یزد است که طول این به ۲۸۰ کیلومتر می‌رسد و با احداث این مسیر، استان فارس به استان یزد و از این مسیر به مشهد متصل می شوند.

اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به ریل در دولت دوازدهم

مهم‌ترین پروژه ریلی که از پروژه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شود، راه‌آهن چابهار- زاهدان است. این پروژه تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه ریلی متصل می‌کند که اجرای آن گام بلندی در تحقق برنامه استراتژیک توسعه محور شرق است. به اهمیت این پروژه می‌توان از آنجا پی برد که مقام معظم رهبری با درخواست تامین منابع ۳۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای ساخت این مسیر ریلی موافقت کردند.

طول این مسیر ریلی مهم ۶۳۰ کیلومتر است که ریل‌گذاری آن از تیرماه آغاز شده‌است و طبق برنامه‌ها این مسیر ریلی تا پایان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با اتصال چابهار به مسیر ریلی، از طریق بندر شهید بهشتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد متصل می‌شوند بنابراین این مسیر می‌تواند در افزایش درآمدهای ترانزیتی بسیار موثر عمل کند.

از دیگر اهداف برای اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان- چابهار، تکمیل بخشی از کریدور شمال – جنوب است و این منطقه در توسعه شبکه ریلی کشور همچنین توسعه اقتصادی سواحل مکران و محور شرق نقش قابل توجهی دارد. البته  اوج بهره‌وری این پروژه اتصال آن به سرخس از طریق مشهد است که  شرایط برای انتقال بار از بندر چابهار و توزیع آن در کشور مهیا و مطلوب می‌شود. طبق مطالعات انجام‌شده در افق اجرای این طرح یعنی سال ۱۴۲۰ میزان جابجایی مسافر از راه‌آهن چابهار-زاهدان به ۲ میلیون نفر و میزان انتقال بار به ۷.۷ میلیون تن بار می‌رسد.

اتصال ریلی ایران و افغانستان برای اولین‎بار  

از دیگر پروژه‌های زیرساختی که اجرای آن نقطه روشنی در کارنامه دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود، راه‌آهن خواف –هرات و اتصال ریلی ایران به افغانستان است. در حالی که افغانستان ۴۰ درصد واردات خود را از ایران تامین می‌کند اما تمام راه ارتباطی این دو کشور مرزهای جاده‌ای بوده و جابه‌جایی‌ها از طریق روش گران حمل با کامیون انجام شده‌است. حال اینکه با اجرای راه‌آهن خواف – هرات بخشی از این بار به سمت ریل منتقل می‌شود که هم میزان حمل بار بین دو کشور و هم میزان ترانزیت را افزایش می‌دهد و هم قیمت تمام‌شده جابه جایی‌ها را کم می‎کند.

البته ساخت این مسیر ریلی در خاک افغانستان هم از تعهدات ایران است و در واقع ایران برای افغانستانی‌ها هم مسیر ریلی را احداث می‌کند. طبق آخرین گزارش‌ها ، این پروژه باید آبان‌ماه بهره‌برداری برسد و از این طریق تعاملات دو کشور افزایش یابد. ۶۶ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک افغانستان و ۷۶ کیلومتر آن در خاک ایران است و روسازی و زیرسازی مسیر خواف ساخته شده‌ و این مسیر برای تردد قطار آماده‌است.

افتتاح راه‌آهن خواف-هرات در پاییز امسال با حضور روسای جمهور دو کشور از دیگر افتخارات دولت در بخش توسعه زیرساخت‌های ریلی در شرایط تنگنای مالی است که افتتاح آن باعث افزایش اشتغال و بهبود شرایط اقتصاد ملی و محلی خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا