اخباربرترصنعت و معدن

هدفگذاری برای تولید ۳۳ میلیون تن شمش فولاد در سال ۹۹

به گزارش صنعت کار، کل زنجیره فولاد که در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشت، سال ۹۷ به حدود ۲۱۰ میلیون تن رسید و سال ۹۸ رقم حدود ۲۶۰ میلیون تن مطرح شد، باین ترتیب ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت سازی انجام گرفت.

سال ۱۳۹۷ میزان صادرات فولاد رقم هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن و برای سال ۹۸ صدور ۱۲ میلیون ثبت شد.

میزان تولید فولاد درسال ۱۳۹۷ رقم حدود ۲۵ میلیون تن اعلام شد که سال گذشته نیز نزدیک به ۲۸ میلیون تن رسید.

رویکرد به تولید فولادهای خاص

وزارت صنعت، معدن و تجارت براین اعتقاد است که کشورمان در بخش فولاد از رویکرد پنج تا هفت میلیون تن واردات در اوایل دهه ۹۰، اکنون ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، قابلیت صادراتی دارد که علاوه بر آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، قاره اروپا نیز از آن استقبال می کنند.

بررسی آمار تجارت خارجی گویای آن است که در سال ۹۸ چند صد هزار تن فولاد های خاص (آلیاژی) وارد کشور شده و اکنون واحد های تولیدی کشور به این سمت هدایت می شود تا پاسخگوی نیاز داخل باشند و مانع از واردات شوند.

ایران اکنون دهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و به استناد آمار انجمن جهانی فولاد، در سال‌های اخیر رشد تولید فولاد ایران بیش از بازدهی ۶۵ کشور جهان بوده و این توانمندی در دولت های یازدهم و دوازدهم به اثبات رسید.

 ظرفیت سازی در چارچوب سند چشم انداز   

براساس اهداف سند چشم‌انداز، در صنعت فولاد دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن تعریف شده و این در حالی است که تاپایان ۹۷ رقم ۳۵ میلیون تن ظرفیت راه اندازی شده ثبت شد و در سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیون تن، بنابراین پیش بینی می شود تحقق هدف سند چشم انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس نیست.

اکنون میزان مصرف فولاد کشور برآورد حدود ۱۵ میلیون تنی دارد، چنانچه رونق طرح های عمرانی و افزایش تقاضا در بخش مسکن و ساختمان رخ دهد، انتظار نمی رود بیش از ۲۰ میلیون تن تقاضای داخلی باشد، بنابراین همسو با پاسخگویی به تقاضای داخلی، نسبت به بازاریابی برای صادرات فولاد کشورمان باید اقدام شود.

 توسعه اکتشاف برای پاسخگویی به فولاد سازان

به گزارش ایرنا، رشد شکل گیری و توسعه واحد های فولاد سازی در دهه ۸۰ و ۹۰ در ذات خود حاوی این پیام بود که ایران قابلیت و ظرفیت لازم به عنوان یک فولاد ساز در سطح جهان را دارد، اما اکنون لازمه تداوم حضور در این عرصه جهانی، استمرار فعالیت اکتشافی برای تامین خوراک واحد های فولاد سازی است.

براساس اهداف کمی پیش بینی شده تا افق ۱۴۰۰ انتظار می رود در زمینه استخراج سنگ آهن که سال ۹۶ (دولت دوازدهم) ظرفیت ۸۵ میلیون تنی پیش بینی شده بود، در سال ۹۹ به رقم ۱۰۵ میلیون تن برسد و در ۱۴۰۰ رقم ۱۰۷ میلیون تن در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه امسال دستیابی به ظرفیت ۵۰ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن پیش بینی شده، درحالی که در سال ۹۶ رقم ۳۳ میلیون تن تعریف شد.

برآورد شده در چارچوب سند چشم انداز سالیانه به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز است که چنانچه این هدف محقق نشود، نیاز به واردات سنگ آهن خواهیم داشت.

 تولیدات فولادی ۷.۲ میلیون تن

آمارهای چهارماهه ابتدایی امسال (فروردین لغایت تیر) گویای رشد ۹ درصدی در زمینه تولید شمش فولادی است که انجمن تولید کنندگان فولاد ایران مشخص ساخت که ۹ میلیون و ۴۸۳ هزار تن تولید شد، در حالی که چهار ماهه نخست سال گذشته هشت میلیون و ۶۸۳ هزار تن شمش فولادی تولید شده بود.

امسال تولیدات فولادی هم رشد پنج درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال۹۸ تجربه کرد و به رقم هفت میلیون و ۲۵۷ هزار تن رسید و عملکرد چهارماهه ابتدایی سال گذشته رقم ۶ میلیون و ۹۳۰ هزار تن را نشان داد.

رشد تولید آهن اسفنجی 

تولید آهن اسفنجی در بین اقلام زنجیره فولاد نیز در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افزایشی بود و به سطح ۱۲ درصد رسید و رقم ۱۰ میلیون و ۵۸۱ هزار تن را نشان داد، در عین حال در دوره مشابه سال ۹۸ تولید آن بالغ بر ۹ میلیون و ۴۶۸ هزار تن ثبت شده بود.

ایران در سال های گذشته به عنوان دومین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان پس از هندوستان قرار گرفته بود، اما افت تولید رقیب آسیایی سبب شده که ایران جایگاه نخست را کسب کند.

بهره برداری از هفت طرح فولاد استانی که هریک دارای ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی در زمینه تولید آهن اسفنجی دارند، از جمله دلایل رشد جایگاه ایران در این بخش به حساب می آید.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا