اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

شفاف سازی قیمت ها با حضور تمام تولیدکنندگان در بورس/قیمت ها در بورس باید منطقی باشد

به گزارش صنعت کار، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفته است،  قیمت فولاد نیاز به شفاف سازی دارد و وقتی تصمیم گرفته می‌شود که فولاد در بورس کالا عرضه شود، بدون شک مهم ترین اولویت ما کنترل زنجیره و عرضه قطعی و الزامی آن در بورس کالا است.

درواقع وزارت صمت در تلاش است با این کار و با شفاف سازی قیمت ها، حضور واسطه ها را کاهش داده و نگرانی در جهت تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی را بر طرف کند.

احسان دشتیانه عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به عرضه محصولات فولادی در بورس، اظهار کرد: بدون شک در صورتی که تمام تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را در بورس عرضه کنند این موضوع بر شفاف شدن قیمت ها و کاهش واسطه ها تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: اما زمانی که تنها تعدادی محصولات خود را عرضه می کنند، قیمت های بورس هم واقعی نشده و با بازار فاصله خواهد داشت و در ادامه نیز انگیزه برای عرضه در بورس کاهش پیدا می کند.

دشتیانه همچنین اظهار کرد: اگر ستاد تنظیم بازار و بورس این اطمینان را ایجاد کنند که قیمت ها در بورس از منطق پیروی می کند دیگر مشکلی نخواهد بود. زیرا پیش تر نیز برخی معاملات را بورس ابطال می کرد و امروز این نقد وجود دارد که این ابطال ها از منطقی پیروی نمی کنند.

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان، تصریح کرد: البته در حال حاضر که با شما صحبت می کنم قیمت ها در بورس چندان تفاوتی با بازار ندارد و عرضه ها در بورس چندان فروش نرفته است. عمده ترین دلیل برای این موضوع را می توان ثبات قیمت دلار در چند هفته اخیر دانست.

وی با اشاره به مازاد تولید، افزود: امروز تقاضاهایی که ایجاد می شود بدلیل آن است که قیمت های بورس با قیمت صادراتی متفاوت است. این موضوع منجر به هجوم خرید می شود. در واقع با رشد نرخ ارز، تورم پیش بینی می شود که این خود منجر به افزایش تقاضا می شود. از سویی دیگر اختلاف میان ارز نیمایی و بازار آزاد نیز منجر به رشد تقاضا خواهد شد.

دشتیانه بیان کرد: اگر بازار را در بلند مدت مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم خواهیم دید چندان تفاوتی میان قیمت جهانی و داخلی وجود ندارد، هرچند در بازه زمانی کوتاه در اثر برخی هیجانات قیمت فولاد افزایش یافته است. درواقع نباید در بازه های هیجانی نگران بود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا