اخبارنفت و پتروشیمی

تقاضای نفت چین ۱۶.۷ درصد افزایش یافت

به گزارش صنعت کار، ارقام خوشبینانه تقاضای نفت در چین باعث شده قیمت نفت در روز دوشنبه افزایش بیشتری داشته باشد. ضعف بیشتر دلار آمریکا عامل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته بود. تاجران همچنین انتظار دارند تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس در ماه سپتامبر 1.15 میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد. افزایش قیمت نفت تا بیشتر از 46 دلار در هر بشکه بیشتر نتیجه اختلال در تولید در خلیج مکزیک به خاطر طوفان های دوقلو بوده است. این طوفان‌ها 84 درصد از تولید نفت آمریکا را در این منطقه تحت تاثیر قرار داده اند.

تاثیر اختلال در عرضه نفت بر بازارها چندان زیاد نبوده است چون ذخایر سوخت همچنان رو به افزایش هستند. با کاهش تاثیرات طوفان، شرکت بریتیش پترولیوم آماده می‌شود تولید خود را در خلیج مکزیک از سر بگیرد.

تعهد چین به مرحله اول قرارداد تجاری با آمریکا باعث حمایت از قیمت نفت می شود. تقاضای نفت چین 16.7 درصد به صورت ماهانه افزایش یافته و به 14.16 میلیون بشکه در روز در ماه جولای رسیده است که نشان دهنده قدرت بهبود اقتصادی این کشور است. ارقام تقاضای نفت چین در ماه جولای از سال گذشته هم بالاتر بوده است. ذخایر نفت و محصولات پالایشی چین که طی سقوط قیمت نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته بود، همچنان در سطح بالایی قرار دارد و انتظار می‌رود روند کاهش آن آهسته باشد.

هند اعلام کرده واردات محصولات نفتی از چین را متوقف می‌کند یعنی پیدا کردن خریداران خارجی برای مازاد تولید پالایشگاه‌های چینی بسیار سخت خواهد بود. پالایشگاه های هند در اوایل همین ماه اجاره نفتکش های متعلق به چین را برای حمل نفت و سوخت متوقف کردند که نتیجه درگیری های مرزی بین دو کشور بوده است.

از طرف دیگر، واردات نفت خام آمریکا توسط چین در نتیجه قرارداد تجاری بین دو کشور به بالاترین رقم در ماه گذشته رسید و انتظار می رود در ماه‌های اوت و سپتامبر هم ادامه داشته باشد. چین قول داده 25.3 میلیارد دلار از محصولات انرژی آمریکا را خریداری کند و در حال حاضر کمی بیشتر از 3 میلیارد دلار وارد کرده است. آمریکا چهارمین عرضه کننده بزرگ نفت خام به چین است و پس از عربستان، عراق و روسیه قرار دارد.

عربستان سعودی قبلا صادر کننده برتر نفت خام به چین بود، ولی کاهش تولید اوپک پلاس، تعهد کمتر روسیه و عراق به قرارداد کاهش تولید و افزایش قیمت نفت آرامکو اولویت های چین برای واردات نفت را تحت تأثیر قرار داده است.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا