اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمی

عقب نشینی بزرگترین شرکت نفت دنیا از آرزوهای خود

به گزارش صنعت کار، ویروس کرونا صنعت انرژی را فلج کرده و بازیگران برتر خود را وادار کرده تغییرات بزرگی ایجاد کنند. شرکت آرامکوی عربستان، بزرگترین و سودآورترین تولیدکننده نفت جهان، هم از جمله این بازیگران است.

سقوط قیمت نفت در سال جاری میلادی به شرکت بزرگ آرامکوی عربستان آسیب رسانده چون این شرکت برای بدست آوردن پول نقد لازم جهت پرداخت سود به سرمایه گذارانش و تامین مالی هزینه های دولت عربستان وابسته به تولید نفت است.

حالا آرامکو مجبور است کاری را انجام دهد که قبلاً حتی تصورش را هم نمی کرد: لغو قراردادها و فروش سرمایه ها. اولین برنامه آرامکو که باید لغو شود طرح این شرکت برای ساخت شبکه بزرگی از پالایشگاه ها در بازارهای بزرگ جهان است تا بتواند ارزش بیشتری از هر بشکه نفت تولیدی به دست آورد.

قراردادهای ورود به صنعت پالایش چین و هند، دو مصرف کننده بزرگ دنیا، احتمالاً طی هفته‌های آینده به تعویق انداخته می‌شوند. به گزارش رسانه‌های عربستان، آرامکو توسعه یک پالایشگاه بزرگ در آمریکا را هم به تعویق می‌اندازد.

تغییر اولویت های آرامکو به خاطر حساس بودن ماهیت برخی از این پروژه ها از نظر سیاسی، پیامدهای بلند مدتی برای این شرکت و دولت عربستان خواهد داشت.

بزرگترین مشکل آرامکو دورنمای قیمت نفت است. قیمت نفت خام برنت هنوز هم 33 درصد کمتر از آغاز سال جاری میلادی است. سوددهی شرکت آرامکو در سه ماهه دوم سال، بیش از 73 درصد کاهش یافت و به 6.6 میلیارد دلار رسید که نتیجه کاهش تقاضا برای محصولات انرژی به خاطر همه گیری ویروس کرونا بود.

آرامکوی عربستان غیر از پرداخت سود به سرمایه گذارانش، باید پرداخت هایی به دولت عربستان هم داشته باشد، دولتی که برای تامین هزینه سنگین مخارج اجتماعی و نظامی خود وابسته به درآمد نفت است. سقوط قیمت نفت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مجبور می کند طرح دورنمای 2030 را که وابستگی عربستان به صادرات نفت را کاهش می‌دهد به تعویق بیندازد.

آرامکو در حال حاضر با گزینه های سختی جهت حفظ نقدینگی خود مواجه است. برخی قرارداد های این شرکت قبل از همه گیری ویروس کرونا بسته شده و اهمیت ژئوپلیتیکی فراوانی دارند ولی احتمالاً باید متوقف شوند. از آن جمله قراردادی برای ساخت یک مجتمع پالایشگاهی به ارزش 10 میلیارد دلار در چین است که در 2019 بسته شده بود و همچنین قرارداد خرید 20 درصد از بخش پالایش و پتروشیمی شرکت ریلاینس اینداستریز هند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا