اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

رایزن اقتصادی بازاریاب نیست/ وزیر صمت جدید به تجارت توجه ویژه داشته باشد

به گزارش صنعت کار، برای توسعه اقتصاد توجه به صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی اقدام مهمی خواهد بود اما لازمه این کار تقویت بخش خصوصی و رایزن های اقتصادی است.

سید حمید حسینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به نقش آفرینی رایزن های اقتصادی در توسعه صادرات، اظهار کرد: برای ارزیابی این موضوع باتوجه به امکاناتی که در اختیار رایزن های اقتصادی است نمی توان گفت اقدامات مثبتی نداشته اند، زیرا آنها محدودیت هایی در این زمینه دارند و از سویی دیگر باید موضوع آشنایی آنها با بازار را هم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: عراق بازار بزرگی است و یک رایزن اقتصادی نمی تواند پاسخگوی آن باشد. رایزن های اقتصادی می توانند اطلاع رسانی انجام داده و اخبار اقتصادی مربوط به بازار را جمع آوری و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند یا در نمایشگاه هایی که برگزار می شود هیات های اقتصادی را راهنمایی کنند.

حسینی اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که بخش خصوصی هیچ محدودیتی نداشته و می تواند در کنار رایزن های اقتصادی حضور پیدا کند. در این زمینه اتاق بازرگانی پیشنهاداتی ارائه کرده اما هنوز اجرایی نشده است. درواقع اگر توجه اتاق بازرگانی به اتاق های مشترک بیشتر شود و در بازارهای هدف دفاتر مشترک ایجاد شود نقش موثرتری در بازار صادراتی خواهیم داشت.

به گفته حسینی، باید به این نکته توجه داشت که رایزن های اقتصادی بازاریاب نیستند و نباید چنین انتظاری از آنها داشته باشیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: البته در انتهای این بخش خصوصی است که باید کفش آهنی به پا کند و راهی بازار شود، اما خوب است که اتاق بازرگانی نیز در این زمینه ورود بیشتری داشته باشد زیرا اتاق های مشترک امکانات لازم برای ارائه خدمات را در اختیار ندارند. این در حالی است که اگر نگاه اتاق بازرگانی به اتاق های مشترک به عنوان بازوی اجرایی باشد، می توان کارهای بزرگی در این زمینه انجام داد.

حسینی همچنین بیان کرد: متاسفانه در عراق بازار ما از سوی چین و ترکیه مورد تهدید واقع شده است، زیرا عملکرد ما در بازار سنتی است شناخت کافی نداریم درنتیجه کالای صادراتی 2 تا 3  برابر قیمت تمام شده به دست مصرف کننده می رسد. برای حل بخشی از این موضوع باید واسطه ها را کاهش داد.

وی همچنین با اشاره به انتخاب وزیر جدید وزارت صمت نیز، افزود: امیدوارم هر فردی که به عنوان وزیر برای این وزارتخانه انتخاب می شود توجه خوبی به بازار کشورهای همسایه داشته باشد. متاسفانه با ادغام وزارت صمت، تجارت از بین رفت زیرا صنعت بخش بزرگی است و مشکلات فراوانی دارد. این در حالی است که جهش تولید بدون بازار غیرممکن است.

حسینی تصریح کرد: برای توسعه صادرات در کشورهای همسایه نیازمند وزیری هستیم که دائم در سفر به کشورهای همسایه باشد، متاسفانه وزرای قبلی ما در این زمینه چندان فعال نبودند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا