اخباربرگزیدهصنعت و معدن

توسعه همکاری های مشترک با نهادهای عمومی برای تحقق حداکثری اهداف برنامه ساخت داخل/ تکمیل زنجیره ارزش تولیدات کشور با بومی سازی 142 قلم کالای گلوگاهی

به گزارش صنعت کار، سید محمد مهدی هادوی افزود: در همین راستا با نهادهای عمومی همچون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بنیاد مستضعفان مکاتبات لازم انجام شده و توسعه همکاری های مشترک در این حوزه در دستور کار طرفین قرار گرفته است.
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل در مجموع، برای سال های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلی سازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری خود تعیین نموده است.
هادوی اضافه کرد: در همین خصوص در سال ۹۸ و با امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای مرتبط بیش از ۳ میلیارد دلار از برنامه داخلی سازی تولیدات عملیاتی شد و برای سال ۹۹ نیز تحقق رقم 3 میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داخلی سازی کالای وارداتی در دستور کار است.
وی بیان کرد: اولین جلسه مشترک مدیران فعال در حوزه ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اعم از مسئولان هلدینگ های مختلف این قرارگاه از جمله هلدینگ راه و شهرسازی، دریایی، انرژی، صنعت و معدن، ICT و هلدینگ نیرو برگزار شد که مدیر مرکز تحقیقات کاربردی و خودکفایی قرارگاه خاتم انبیا به عنوان هماهنگ کننده در این نشست حضور داشت.
رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این جلسه دغدغه‌های حوزه های مختلف برای اجرای برنامه بومی سازی و همچنین داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز مطرح شد و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اعلام آمادگی نمود تا در مواردی که ظرفیت‌های لازم را دارد ورود کرده و به تقویت برنامه بیش از پیش کمک نماید.
هادوی اعلام کرد: بر این مبنا مقرر شد کارگروه‌های مشترک همکاری بین نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تشکیل و موارد را ضمن احصا، راهبری و به پیش ببرند.
وی گفت: در این جلسه همچنین سامانه توانیران و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن در معرفی نیازمندی ها و توانمندی های صنعتی کشور معرفی شد.
رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با همکاری دفاتر، 203 قلم کالا با استفاده از سامانه رتبه بندی واردات مورد شناسایی قرار گرفته که از میان آنها ۱۴۲ قلم کالا به عنوان اقلام کالایی گلوگاهی شناخته شده‌اند.
هادوی تاکید کرد: با بومی‌سازی ۱۴۲ قلم کالای گلوگاهی در بسیاری از موارد زنجیره ارزش تولیدات کشور تکمیل می‌شود؛ در این ۱۴۲ مورد مواد اولیه، اجزا و قطعات و ماشین آلات مورد توجه قرار گرفته که در صورت داخلی سازی همراه با رعایت الزامات کمی و کیفی می تواند هموارکننده مسیر سایر بخش‌های صنعتی کشور باشد و شرایط را برای تحقق حداکثری اهداف جدید تولید مهیا کند.

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا