اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ساز و کار بورس باید تغییر کند/باید قیمت مواد اولیه به قیمت جهانی نزدیک باشد

بهرام شکوری در پاسخ به «صنعت کار» درباره قیمت این روزهای فولاد و همچنین جلسه بررسی وضعیت بورس مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت بورس متاسفانه از کمیسیون معادن اتاق بازرگانی نماینده ای دعوت نشده بود. اما می دانید ما درگیر تنظیم زنجیره هستیم.

وی ادامه داد: به هر حال تنظیم این زنجیره بسیار مهم است زیرا زنجیره فولاد در بالادستی و پایین دستی حائز اهمیت است. امروز اگر نگاهی به قیمت های جهانی سنگ آهن و کنسانتره و گندله داشته باشیم خواهیم دید فولادسازان مواد اولیه را 50 درصد کمتر از قیمت جهانی خریداری می کنند و در نهایت با قیمت خودشان عرضه می کنند. از سویی دیگر سهم کمی را در بورس عرضه می کنند.

شکوری بیان کرد: البته سازو کار بورس درست نیست. از سویی دیگر ارز نیمایی اختلاف شدیدی با ارز آزاد پیدا کرده است که به نظر بنده تمامی این موارد باید اصلاح شود.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که تثبیت شود درصدی کمتر از قیمت های جهانی مواد را به مردم بدهیم. البته نباید در این باره نباید منتی بر سر مردم گذاشت زیرا برای صادر کردن هم باید کلی هزینه های حمل داخلی و خارجی و… را پرداخت می کردیم. اما اگر بتوانیم 90 درصد قیمت جهانی بفروشیم هم خودمان سود کرده ایم و هم توانسته ایم محصولی با قیمت کمتر را به مردم عرضه کنیم. اما در عمل به دلیل مشکلاتی که در زنجیره وجود دارد چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

شکوری در ادامه افزود: ما در این باره جلسات زیادی داشتیم تا این زنجیره متوازن شود. اما متاسفانه آنقدر تغییرات در وزارت صمت زیاد بوده نتیجه ای حاصل نشده است. همچنین توافقی که در اتاق بازرگانی انجام شد، انجمن های صنفی نظر خود را اعلام کردند اما متاسفانه این موضوع هم اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید ساز و کار بورس تغییر کرده و دولت دخالتی نداشته باشد. ورود در بورس باید تسهیل پیدا کند و به میزانی که تولید صورت می گیرد باید نسبتی در بورس عرضه  شود تا درنهایت مشکل مواد اولیه نیز حل شود.

شکوری اظهار کرد: باید قبول کرد در دنیا تنها ابزار دولت ها تعرفه است، این موضوع درباره هر محصولی در کشور صادق است. به اعتقاد بنده باید بازار را آزاد گذاشت تا هر فردی که علاقه دارد محصول خود را صادر کند. به عنوان مثال اگر تولیدکننده تخم مرغ بازار خوبی دارد بگذارند صادر کند، در مقابل تسهیلاتی ایجاد کنیم که واردکنندگان هم فعالیت داشته باشند. باید اجازه دهیم بازار متعادل شود. اما متاسفانه اعلام  می شود شرایط کشور اجازه نمی دهد اقتصاد آزاد ایجاد شود.

وی ادامه داد: حال که شرایطی برای اقتصاد آزاد وجود ندارد، همه بخش های زنجیره باید به قیمت های جهانی اعتقاد داشته باشند. از سویی دیگر هر بخشی که کارا نیست باید حذف شود. به عنوان مثال امروز خودروسازی کارا نیست یا باید حذف شود یا باید نوع مدیریت تغییر کند. یعنی بهتر است با افکار بخش خصوصی مدیریت شود.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا