اخبارصنعت و معدن

لازم است همه تولید کارخانه‌های فولاد در بورس قیمت‌گذاری و عرضه شود

به گزارش صنعت کار، مهدی صادقی‌نیارکی در یک برنامه تلویزیونی با موضوع روند عرضه ورق لوله و پروفیل در بورس کالا، با بیان اینکه قیمت کالاهای عرضه شده در بورس، تابع مکانیسم‌های قیمت جهانی است، اظهار کرد: بنابراین نمی‌توان با عرضه کم و وجود تقاضای زیاد، قیمت را ذیل قیمت جهانی تعیین کرده و مدعی کشف قیمت باشیم و خارج از بورس با هر قیمتی که مورد نظر است عرضه را انجام دهیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ضمن اشاره به اینکه اصلاح این روند در دستور کار معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و مطمئناً این موضوع و فرآیند موجود ساماندهی می‌شود. تامین مواداولیه فولاد بایستی حتما ذیل سامانه بهین‌یاب و بر اساس سهمیه‌هایی که مستند بر صورت‌های مالی حسابرسی شده است؛ انجام شود. همچنین کل تقاضا باید از طریق بورس باشد و همه تولیدکنندگان فولاد نیز مکلف هستند تمام عرضه خود را از طریق بورس انجام دهند.

وی افزود: افرادی که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در بورس، عرضه را انجام ندهند؛ ورق گرم برای تبدیل به ورق سرد به آن‌ها تحویل نخواهد شد و واحدهایی که ورق گرم خود را به بورس عرضه نکنند، به آن‌ها نیز اسلب تعلق نخواهد گرفت.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه حدود سه ماه است که مسئولیت عرضه و تقاضای ورق فولادی به معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، گفت: باتوجه به اینکه باید میزان عرضه و تقاضا با هم دیده شوند، نمی‌شود که از مجموعه فولادسازان فقط یک شرکت محصول خود را آن هم با درصد پایین در بورس عرضه کند و برای تقاضای بالا در بورس کشف قیمت شده و تحت عنوان مچینگ خارج از این چارچوب محصولات فروخته شود. اطلاعات مربوط به روند عرضه به شکل مچینگ از شرکت فولاد مبارکه دریافت شده است.  همکاری خوبی از سوی این شرکت در روند عرضه و تقاضا شکل گرفته است.

این مقام مسئول در وزارت صمت با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۴۳۰ واحد از طریق مچینگ خرید می‌کنند که اصلا عضو سامانه بهین‌یاب هم نیستند، گفت: به عبارتی از مجموع ۱۰۶۶ واحدی که ورق دریافت می‌کنند، حدود ۶۰۰ واحد در بهین‌یاب بوده و الباقی فاقد کد بهین‌یاب هستند. این در حالی است که همه این واحدها باید کد بهین‌یاب دریافت می‌کردند. از زمانی که برنامه ساماندهی آغاز شده است، بیش از ۳۰۰ واحد فاقد کد را موفق شدیم که وارد مدار بهین‌یاب کنیم.

صادقی نیارکی تصریح کرد: در بخش عرضه متاسفانه همه فولادسازان عرضه خود را به طور کامل انجام نمی‌دهند و شرکت فولاد مبارکه نیز بخشی از تولیدات فولاد خود را در بورس عرضه نموده است. از سوی دیگر تقاضاست که با این عرضه کم مواجه شده و به اسم کشف قیمت و رقابتی شدن قیمت‌ها و خارج از بورس با مدل‌های خاصی محصول به فروش رسیده است.

در همین رابطه، اوایل شهریور ماه، محمدرضا کلامی-دبیر ستاد تنظیم بازار کشور- ضمن تاکید براینکه قیمت فولاد نیاز به شفاف سازی دارد و زمانی که تصمیم گرفته می‌شود که فولاد در بورس کالا عرضه شود، قطعا مهم‌ترین اولویت ما کنترل زنجیره و عرضه قطعی و الزامی آن در بورس کالا است، اعلام کرد که مقادیر تعیین شده برای شرکت‌های فولادی جهت عرضه بورس محقق نمی‌شده و این به تعادل در عرضه و تقاضا آسیب وارد کرده است؛ لذا در همین راستا با توجه به تاکید سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیم ویژه‌ای در این رابطه تعیین شده که در قالب یک کمیته مشترک با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های نظارتی به صورت هفتگی مقادیر عرضه شرکت‌های فولادی در بورس کالا را کنترل می‌کنند و هر واحدی که از مقادیر تعیین شده برای عرضه تخطی داشته باشد، حتما اعمال قانون می‌شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا